Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-21, 22:36
  #13
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Fast det beror ju bara på att du är van med ett visst sätt.

Jag är också förvirrad i Gnome 3. Eller Windows 8. Men tillskillnad från en massa bakåtsträvare säger jag inte att det är fel och att det gamla är bättre för det.

Ja, underförstått talar jag om hur användargränssnittet är om man använder tangentbord och mus. För pekskärm gillar jag Android, men skulle kunna tänka mig att det vore ett helvete på en vanlig pc utan pekskärm.

Windows 8, Gnome 3 och Ubuntu förstår jag dock ärligen inte alls poängen med. De löser inga problem, bara skapar sådana, och inget arbete blir lättare med dem. Att Ubuntu är som det är lär ha förklaringen att man låst systemet i väntan på att synka det med utvecklingen anpassad till mobiltelefoner.

Gnome 3 kanske skulle fungera på en touch screen...
Citera
2015-05-21, 23:14
  #14
Medlem
fliermans avatar
Linux Mint ftw om du kommer från Windows
Citera
2015-05-22, 01:17
  #15
Medlem
wizarks avatar
Ett par alternativ du kan reflektera över innan du bestämmer dig

Om du vill lära dig om Linux handlar det egentligen om att hantera program från en terminal som använder shell, bash, eller zsh. Allt annat ar i högsta grad upp till vilken dist. du väljer att installera. Därför ar det inte pa langa vagar nödvändigt att installera ett nytt operativsystem da du har flera alternativ som tillåter dig att arbeta i shell.

Det första du kan göra for att få en försmak av vad det innebar eller hur det känns ar att installera cygwin som ar en emulator for shell men där du kan kompilera och exekvera genuint kompatibla program da en väldigt stor andel program som distribueras under GPL licens faktiskt har en version av källkod for cygwin klienter.

Det andra du kan göra for att verkligen få en känsla for hur det ar att kora ett Gnu\Linux system ar i en virtuell miljo. Detta liksom ovanstående exemplar ar helt gratis och detta alternativet eliminerar eventuella risker som i Cygwin ar enkelt att bega, speciellt om man manipulerar filer da du faktiskt har tillgång till Windows system filer från Cygwinterminalen.

Det tredje alternativet du kan testa innan du ger dig pa att skriva over MBR pa din systemdisk ar att kora en Live version. Som tur ar for dig sa finns det gott om relativt moderna utgåvor av GNU\Linux system som erbjuder Live-baserade avbilder. Faktum ar att du behöver inte ens ladda hem, bränna skivor eller installera nagot da program som UNETBOOTIN erbjuder en stor variation system. Allt du behöver göra ar att kora programmet, satta in ett USB-minne och välja från listan. Sedan startar du bara om datorn och om du inte redan har ställt in Bios pa att boota från USB-sticka eller USA hårddisk enkelt konfigurerar Bios att göra det. Chansen ar emellertid stor att du har ett moderkort med Bios som erbjuder användaren att välja vilken enhet datorn ska boota från med ett enkelt knapptryck. Oftast någon av F-knapparna men det ar högst varierande.

Om du har några frågor gällande nagot av det jag skrev, eller behöver hjalp, tips och konsultering sa erbjuder jag mig garna. Skriv ett PM sa a terkommer jag till Er.

Hoppas detta hjalpte. Mvh
__________________
Senast redigerad av wizark 2015-05-22 kl. 01:20.
Citera
2015-05-22, 08:23
  #16
Medlem
zixls avatar
Jag drog igång en gammal laptop (5år) med lubuntu och chrome som webbläsare till svärmor som lånedator när hon var hos oss senast. Fungerade klockrent för hennes faceboookspelande och surfande. Hon har win7 i sin egna men detta fixade hon enkelt, hon e runt 70bast.
Citera
2015-05-22, 16:13
  #17
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Ja, underförstått talar jag om hur användargränssnittet är om man använder tangentbord och mus. För pekskärm gillar jag Android, men skulle kunna tänka mig att det vore ett helvete på en vanlig pc utan pekskärm.

Windows 8, Gnome 3 och Ubuntu förstår jag dock ärligen inte alls poängen med. De löser inga problem, bara skapar sådana, och inget arbete blir lättare med dem. Att Ubuntu är som det är lär ha förklaringen att man låst systemet i väntan på att synka det med utvecklingen anpassad till mobiltelefoner.

Gnome 3 kanske skulle fungera på en touch screen...

Skulle vilja påstå att allt handlar om vana och viljan att lära sig något nytt.
Sen för att en skribvbordsmiljö inte passar användarens arbetsätt, så betyder det inte att den per automatik är dålig.

En av styrkorna med Linux är att det går att anpassa efter användarens behov och som utvecklingen ser ut idag, så börjar apparna hamna mer och mer i fokus och att det skall vara mobilt. på ett sätt gör detta att skrivbordsmiljön får en underordnad betydelse. (förutom för oss gamla stofiler)
Chrome OS är ett lysande exempel på detta. Då hela "upplevelsen" baseras runt en webbläsare.

Windows 8, Gnome 3 och Unity är bara respektive företags mer eller mindre lyckade försök till anpassning.
Personligen så anser jag att Gnome är de som har lyckats bäst med denna anpassning, då miljön funkar ypperligt på en vanlig stationär dator/laptop men även på en touchskärm.
Visst, det tar ett tag att anpassa sig vid tänket men sen flyter det på riktigt bra och i flera fall så går arbetet fortare att utföra, än med W8 och Unity.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback