2015-05-16, 00:59
Medlem
Vet inte ifall det här är rätt kategori, men hittade ingen som verkade vettigare, flytta den gärna till rätt del av forumet om det finns någon bättre!

Vilket land anser ni är det bästa landet att köpa bostad i just nu, i Europa?

Mina kriterier

Min tanke är att köpa under en mille, hyra ut för att täcka räntan och en liten amortering varje månad. Efter det antingen bo där själv eller sälja lägenheten. Det får gärna vara en 2 rummare, men en central etta går också bra. Lägenheten bör ligga i ett bra område där det är enkelt att hyra ut lägenheten året runt, eller åtminstone 10 månader om året.
Citera
2015-05-16, 02:53
Medlem
Ewanstoushings avatar
Mallorca är ju ett bra alternativ, men du är eventuellt lite sen på det.

Jag hade eventuellt valt Kiev eller Warszawa. Warszawa är ju väldigt hippt just nu. Kive är ju lite som warszawa, en schysst stad, med coola områden men väldigt billigt. Vilket kanske inte är ett smart val.

Bara för investering eller för 2 månaders eget bruk också?
Citera
2015-05-16, 10:30
Medlem
sqs avatar
Istanbul. Satan vad bostadspriserna kommer att öka där i framtiden.
Citera
2015-05-16, 14:05
Moderator
Neksnors avatar
Europa - allmänt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2015-05-16, 17:08
Medlem
Istanbul låter intressant, tror också att det kommer vara en otroligt viktig stad i framtiden. Hur ser det ut med att köpa lägenhet där då? Både när det gäller priser och äganderätt.

Turkiet är ju trots allt ett muslimskt land och har många annorlunda regler jämfört med andra europeiska länder.

Warszawa skulle kunna vara något absolut, men det känns lite precis som Mallorca, att man har missat klippen. Min egen tanke har gått till Budapest, där det är billigt att köpa, men också tyvärr billigt att hyra ut.

Jag vill ha lägenheten för två saker - Nummer ett: En säkerhet genom att alltid ha tillgång till ett eget boende, oavsett ekonomikriser osv.. Nummer två: Investering och uthyrning för att täcka kostnader för lån.

Sverige har ju varit ett förmånligt land att köpa bostäder i för några år sen för att hyra ut, det funkar än så länge, men personligen tror jag att bostadspriserna kommer öka ett tag till för att sedan sjunka till rekordlåga nivåer.. Bostadssituationen i Sverige är så knas så det känns väldigt osäkert att investera där.

Hade varit kul att få fler exempel samt lite mer info om vilka lagar och regler som finns vid köp osv.. I Budapest t.ex betalar man en kommunal avgift för vatten, en struntsumma på typ 100-200 kronor i månaden. Ingen hyra alls eftersom man äger lägenheten. Det är något liknande jag är ute efter, att man faktiskt äger lägenheten på riktigt och slipper betala hyra trots att man betalat för lägenheten.
Citera
2015-05-16, 19:51
Medlem
Turkiet. Köp två lägenheter direkt.
Citera
2015-05-16, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Turkiet. Köp två lägenheter direkt.

Varför? Utveckla gärna
Citera
2015-05-18, 16:15
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaria
Istanbul låter intressant, tror också att det kommer vara en otroligt viktig stad i framtiden. Hur ser det ut med att köpa lägenhet där då? Både när det gäller priser och äganderätt.

Turkiet är ju trots allt ett muslimskt land och har många annorlunda regler jämfört med andra europeiska länder.

Warszawa skulle kunna vara något absolut, men det känns lite precis som Mallorca, att man har missat klippen. Min egen tanke har gått till Budapest, där det är billigt att köpa, men också tyvärr billigt att hyra ut.

Jag vill ha lägenheten för två saker - Nummer ett: En säkerhet genom att alltid ha tillgång till ett eget boende, oavsett ekonomikriser osv.. Nummer två: Investering och uthyrning för att täcka kostnader för lån.

Sverige har ju varit ett förmånligt land att köpa bostäder i för några år sen för att hyra ut, det funkar än så länge, men personligen tror jag att bostadspriserna kommer öka ett tag till för att sedan sjunka till rekordlåga nivåer.. Bostadssituationen i Sverige är så knas så det känns väldigt osäkert att investera där.

Hade varit kul att få fler exempel samt lite mer info om vilka lagar och regler som finns vid köp osv.. I Budapest t.ex betalar man en kommunal avgift för vatten, en struntsumma på typ 100-200 kronor i månaden. Ingen hyra alls eftersom man äger lägenheten. Det är något liknande jag är ute efter, att man faktiskt äger lägenheten på riktigt och slipper betala hyra trots att man betalat för lägenheten.

Men det måste väl vara vissa avgifter för skötsel/underhåll av fastigheten/huset som lägenheten ligger i?
Citera
2015-05-18, 17:39
Medlem
Ja, dessa brukar vara max 5000 om året och i de flesta fall betydligt mindre än så. Sverige är på många sätt unik i sin bostadsmarknad, där man betalar en hög hyra trots att man äger lägenheten.

I de flesta länder har man ingen hyra eftersom man äger lägenheten. Men vissa länder har t.ex. regler och lagar som reglerar utlänningar från att äga en bostad.
Citera
2015-05-18, 19:59
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hungaria
Ja, dessa brukar vara max 5000 om året och i de flesta fall betydligt mindre än så. Sverige är på många sätt unik i sin bostadsmarknad, där man betalar en hög hyra trots att man äger lägenheten.

I de flesta länder har man ingen hyra eftersom man äger lägenheten. Men vissa länder har t.ex. regler och lagar som reglerar utlänningar från att äga en bostad.

Stora skillnaden är att i svenska bostadsrätter så samordnas underhållet av föreningen och alla blir tvunga att bidra med pengar.

Erfarenheten från utlandet där man äger lägenheten är att där byter kanske hälften av dom boende sina fönster medans dom andra inte gör det.
Ska taket renoveras måste alla ta ett lån för att betala detta och har man otur bor det någon fattigpensionär i huset som inte kan betala sin del.
Underhåll av huset kan resultera i väldigt komplexa situationer till skillnad mot i en BRF kan man vräka den som inte har råd att betala sin avgift.

Nu tycker jag inte att BRF är speciellt bra men ägarlägenheter i utlandet brukar vara ett jäkla lotteri beroende på vilka som bor i huset.
Senast redigerad av svengöran 2015-05-18 kl. 20:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in