Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-15, 23:13
  #1
Medlem
Jag har somsakt fått en väldigt liten spricka i min MAC skoldatorskärm vill som sakt inte säga till "skolan" vad som hänt efter som jag är rädd att jag ska behöva betala en ny macbook air
Det är en väldigt litet sträck som kanske är 1 cm bredd och inte så tjock om man känner på det känns det strävt men det syns bara när datorn är på och det kommer ljus på skärmen. Alltså inte när datorn är avstängt.... Någon som har nått tips på vad jag kan göra?
Citera
2015-05-15, 23:19
  #2
Medlem
Kentaklumpfots avatar
Ärlighet varar längst!

Men jag hade dragit en fet lögn om att någon knuffat dig så du landat på ryggsäcken där datorn låg i eller något liknande. Funkar bäst om du är lite nördig.
Citera
2015-05-15, 23:31
  #3
Medlem
jamescarters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfAfrica
Jag har somsakt fått en väldigt liten spricka i min MAC skoldatorskärm vill som sakt inte säga till "skolan" vad som hänt efter som jag är rädd att jag ska behöva betala en ny macbook air
Det är en väldigt litet sträck som kanske är 1 cm bredd och inte så tjock om man känner på det känns det strävt men det syns bara när datorn är på och det kommer ljus på skärmen. Alltså inte när datorn är avstängt.... Någon som har nått tips på vad jag kan göra?

Skolan har troligtvis försäkringar på datorerna, blir kanske i värsta fall en självrisk du får pröjsa men inte en ny dator
Citera
2015-05-15, 23:33
  #4
Medlem
Tvivlar på att någon bryr sig, men om någon mot förmodan gör det så säger du förstås att skadan skedde under skoltid, lär gå på försäkringen i sådana fall.
Citera
2015-05-15, 23:35
  #5
Medlem
Det är väldigt sällan man får betala för en helt ny grej som man får låna av tex skolan. Det är bara en skrämseltaktik skolan använder för att man ska vara rädd om dem. Det finns garanterat försäkringar på datorerna och köper in dem till ett bulkpris. Såvida skolan inte kan bevisa att du medvetet skadat datorn rejält är allt lugnt.

Som någon skrev så vara ärlighet längst. Gå till din klassföreståndare och säg till att det blivit en liten skada på skärmen.
Citera
2015-05-15, 23:48
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Skolan har försäkringar.
Kom ihåg att "olyckan" hände i skolan...
Citera
2015-05-16, 00:32
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfAfrica
Jag har somsakt fått en väldigt liten spricka i min MAC skoldatorskärm vill som sakt inte säga till "skolan" vad som hänt efter som jag är rädd att jag ska behöva betala en ny macbook air
Det är en väldigt litet sträck som kanske är 1 cm bredd och inte så tjock om man känner på det känns det strävt men det syns bara när datorn är på och det kommer ljus på skärmen. Alltså inte när datorn är avstängt.... Någon som har nått tips på vad jag kan göra?

Men fungerar datorn? Isf gör det väl inte nåt?
Citera
2015-05-16, 09:11
  #8
Medlem
zixls avatar
Skolan får troligen ta kostnaden om du lämnar in den, det brukar vi få göra och på en MBP så ligger den på ca 4500:-, var din hamnar vet jag inte men Apple räknar det som slarv och någon får betala.
Citera
2015-05-16, 21:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiphoppucko1337
Men fungerar datorn? Isf gör det väl inte nåt?
Den fungerar precis som den ska så det ska inte vara något större problem mer än att jag stör mig på det och/om det finns risk för att skadan blir större
Citera
2015-05-16, 21:20
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamescarter
Skolan har troligtvis försäkringar på datorerna, blir kanske i värsta fall en självrisk du får pröjsa men inte en ny dator
självrisken är typ 3000kr men vet inte hur skadan kom till tror det var när jag lekte med min butterfly framför skärmen
Citera
2015-05-16, 21:28
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfAfrica
självrisken är typ 3000kr men vet inte hur skadan kom till tror det var när jag lekte med min butterfly framför skärmen
Det säger du givetvis inte.

Om datan mot förmodan skulle sluta fungera tar du tag i det då. Så länge den fungerar är det skit samma.
Citera
2015-05-16, 23:03
  #12
Medlem
Skit i det så länge den fungerar, så du inte behöver betala självrisk i onödan om det blir så.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback