Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-15, 14:55
  #1
Medlem
slicemenice1s avatar
Hej!
Jag vill införskaffa en NAS till mitt nätverk. Vad det gäller budget så hade jag tänkt mig runt 3-4k. Jag vill använda FreeNAS och någon slags privat cloudlösning. Eventuellt hosta min domän i framtiden. Jag är inte bäst på datorer men gillar att bygga själv och problemlösa genom att läsa forum.

Min setup idag är BBBs ADSL bryggat till en
---> Gammal dator router (Intel dual core 2,66 GHz, 3gb RAM) med PfSense. Vidare till
---> Stationär Gamingdator (SSD och mekaniska diskar från 0,5 till 3TB)
---> Wifi router (utan DHCP) ---> Övrigt. Laptop, telefon m.m.

Funderingar:
Angående NAS, måste man använda exakt likadana diskar? (Raid?).
Är det värt att bygga med enkortsdatorer typ Rasberry PI?
Datorn som agerar router kostade 400kr och jag kan köpa fler men är det värt att bygga på?
Kan samma dator köra både PfSense och en NAT-lösning

Hur och med vad ska jag bygga (eller köpa)?
Citera
2015-05-16, 00:43
  #2
Medlem
x0ms avatar
I RAID måste diskarna vara likadana då dom "klonar" sig. Att använda andra diskar är som att para en samsung med en ifon, funkar inte.

Jag kör en liknande lösning, i ett HTPC chasssi, core i5, 4 gib ram, 9 TB HDD + 64SSD system.
OS är win7, lådan står undangömd, och all media körs via rasperry pi2, och en Linksys EA6350.

Funkar flawless. Så jag hade kört på att bygga en dator, och köra som NAS och inte köpa färdiga. Varför you might fråga? för 3-4k får du en 2-4 bay NAS, Så, max 4 diskar (och ev, USB-diskar inkopplade). Jag har 6 diskar i min, 5 st mekaniska lagringsdiskar, och en SSD för system.
Kommer att byta snart igen, "måste" (vill) ha mer plats, och då flyttar jag bara allt till ett annat chassi. som har plats för 8 eller fler diskar.

Ja, summan av kardemumman är väl:
Köper du en färdig NAS, låser du dig till x-antal HDD platser.
En BRA NAS kostar 4k, Synology tex, Qnap är bra dom med. Men 4k för 4 diskplatser....
Ska du bygga ut, blir det att köpa en NAS till, eller byta ut diskarna till större. Och när du verk´ligen vill ha plats så kostar en 6TB disk en del.

Så, prismässigt typ;
Synology DiskStation DS415play - 4000:-
WD Red WD60EFRX 64MB 6TB - 2800:-ish st

Så 6TB på en NAS från start är runt 6k, och bara en disk.

Ang: Raspberry Pi, vad exakt är det du ska lagra? Musik, film och shit like that? Eller har du random stora filer?

Uppdatera datorn lite, det blir billigast och smidigast i längden imo.

Har säkert svamlas loss ordentligt, småhög med en spliff i mungipan.

Vid frågor, PM.
Citera
2015-05-16, 01:11
  #3
Medlem
slicemenice1s avatar
Aha!

Jo jag är inne på ditt spår att faktiskt bygga en dator själv. Orkar inte med rasberry eller halvdassiga usb-lösningar. Jag kommer till en början att lagra film, musik och bilder. I framtiden när jag har sett över min internetuppkoppling kommer jag hosta domän.

Att bygga en själv är roligast, troligtvis mest kostnadseffektivast och dessutom ge mig alla förutsättningar att för att i framtiden anpassa och bygga ut.

Du verkar ha en ganska nice dator. Använder du datorn också eller är det liksom bara en NASburk som står och snurrar i en garderob?

Ska kolla upp mini-ATX eller Micro-ATX moderkort att bygga på

Tack för ditt svar btw
Citera
2015-07-23, 23:48
  #4
Medlem
Spenatmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x0m
I RAID måste diskarna vara likadana då dom "klonar" sig. Att använda andra diskar är som att para en samsung med en ifon, funkar inte.

Men nu skulle han ju köra FreeNAS, vilket innebär ZFS. Dels så är det då att be om bekymmer att ha hårdvaru-RAID, dels så är det är fördel att ha olika diskar, eller åtminstone inte diskar från samma tillverkningsbatch, för att minska risken att mer än en disk i en vdev krashar inom en kort tidsperiod.

ZFS implementerar sin egen RAID, raidz, i mjukvara, och den vill ha egen koll på diskarna.

Själv kör jag FreeNAS med två stycken vdevs. En med 3x3Tb och en med 3x2Tb. Man kan ha olika storlekar på diskarna i samma vdev, men då utnyttjar man inte allt utrymme. Min lilla vdev började t.ex. sitt liv som 1Tb + 1Tb + 2Tb, vilket i praktiken motsvarar en 3x1Tb vdev. Så snart jag bytt alla diskar till 2Tb började den utnyttja allt utrymme.
Citera
2015-09-10, 01:25
  #5
Medlem
x0ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spenatmannen
Men nu skulle han ju köra FreeNAS, vilket innebär ZFS. Dels så är det då att be om bekymmer att ha hårdvaru-RAID, dels så är det är fördel att ha olika diskar, eller åtminstone inte diskar från samma tillverkningsbatch, för att minska risken att mer än en disk i en vdev krashar inom en kort tidsperiod.

ZFS implementerar sin egen RAID, raidz, i mjukvara, och den vill ha egen koll på diskarna.

Själv kör jag FreeNAS med två stycken vdevs. En med 3x3Tb och en med 3x2Tb. Man kan ha olika storlekar på diskarna i samma vdev, men då utnyttjar man inte allt utrymme. Min lilla vdev började t.ex. sitt liv som 1Tb + 1Tb + 2Tb, vilket i praktiken motsvarar en 3x1Tb vdev. Så snart jag bytt alla diskar till 2Tb började den utnyttja allt utrymme.

Tack för infon!
Snabb fråga, har nu en burk med runt 20TB HDD, (Core i5, 8Gib 1,6k RAM, 256gb SSD Systemdisk, sluten vattenkylning), och kommer att bygga en till. Kör Win 7 som OS nu.

Vad är för / nackdelar med att köra en burk med FreeNAS?
Citera
2016-09-13, 04:01
  #6
Medlem
Lånar tråden lite
Ska skaffa en nas (kan inte bygga en själv). Vet att det funkar med bittorrent teknik men kan man även köra med dc++? Så att jag slipper ha igång den bärbara för att kunna dela ut.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback