Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-15, 23:18
  #13
Medlem
winINCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Längre ska man vänta.

Man bruka säga minst 1 vecka efter att man tagit isär den och inte gör något mer för att snabbare får bort de sista fukt resterna. Beror som sagt på värmen.
Det kan nog stämma bra. Jag har torkskåp att tillgå när sådant händer så jag vet inte riktigt tiden i vanlig rumstemperatur.
Citera
2015-05-16, 21:35
  #14
Medlem
zixls avatar
Ett knep som har räddat en hel del mobiler i vatten är en påse med ris och stoppa ner elektroniken i den , förslut och låt vara 1-2 dygn. riset drar åt sig fukten och grejorna torkar upp när det fungerar.
Citera
2015-05-17, 07:30
  #15
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Ett knep som har räddat en hel del mobiler i vatten är en påse med ris och stoppa ner elektroniken i den , förslut och låt vara 1-2 dygn. riset drar åt sig fukten och grejorna torkar upp när det fungerar.

Kommer det en massa asiater och lagar mobilen då?

Mer om topic; Kan man använda en hårfön, förutsatt att man inte överhettar komponenterna om man öppnar upp den?
Citera
2015-05-17, 16:12
  #16
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Kan man använda en hårfön, förutsatt att man inte överhettar komponenterna om man öppnar upp den?
Det skulle jag inte göra. Låta torka i rumstemperatur eller aningen varmare, eller i rispåse.

Blåser/värmer du på med för hög värme så är risken att vatten i ångform även tar sig/kryper inåt. Tänk dig ett vattnat tangentbord, värmer du upp ordentligt så tar sig fukten lika bra inåt i alla dess skikt som utåt. Dålig idé tycker jag.
Citera
2015-05-18, 12:25
  #17
Medlem
Nu har jag i vilket fall som helst använt den flera timmar om dagen i tre dagar, och jag har inte märkt minsta problem - och det enda som jag gjorde var att jag lät den stå på tork samma natt som jag fick vatten i den, samt att jag torkade utsidan så gott jag kunde med ljummen luft från min hårtork nästa morgon.

Ärligt talat så tror jag inte att det är så farligt med just vatten, eftersom vatten är en väldigt ren vätska - det hade varit mycket värre om det hade varit mjölk eller vin eller någonting liknande.
__________________
Senast redigerad av JohanThe94 2015-05-18 kl. 12:28.
Citera
2015-05-18, 17:50
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94

Ärligt talat så tror jag inte att det är så farligt med just vatten, eftersom vatten är en väldigt ren vätska - det hade varit mycket värre om det hade varit mjölk eller vin eller någonting liknande.
Då tror du i stort sätt fel. Förvisso är andra vätskor i regel jobbigare att rengöra men här har du helt enkelt haft tur. Viktigt att understryka så att ingen annan för för sig att spola datorn med vatten. Det kan dock gå jättebra så länge strömmen är bruten och man säkerställer till 100% att all fukt verkligen är borta.

Finns det däremot fukt kvar i datorn som gömmer sig under komponenter ody så kommer den, som sagt, med tiden orsaka korrosion. Fungerar datorn lika bra efter några månader utan åtgärd så är det bara att gratulera till ytterligare tur.
Citera
2015-05-24, 12:39
  #19
Medlem
Okej, nu är jag riktigt förvirrad.
För två dagar sen så slutade datorn att fungera när jag hade lämnat den i en halvtimme (datorn var igång men skärmen hade blivit svart, och jag kunde inte få fram skärmen igen), sen när jag försökte starta om den så kom den inte längre än till titelskärmen.
Men för bara några minuter sen startade den helt plötsligt precis som vanligt igen - faktum är att jag använder datorn just nu.
Vad är det som händer, egentligen?
Varför pendlar den mellan att vägra starta ordentligt och att fungera alldeles utmärkt?
Kan det bero på korrosion av något slag?
Och i så fall, är det fortfarande möjligt att få den ordentligt återställd om den skulle krångla på samma sätt igen?

Datorn är för övrigt, som sagt, sju år gammal, så det kanske har någonting med det att göra också.
Eller kan det kanske bero på att fläkten behöver rengöras?
Det har i alla fall hänt vid ett par tillfällen att den har stängt av sig själv när jag har kollat videoklipp och liknande "energikrävande" saker.
__________________
Senast redigerad av JohanThe94 2015-05-24 kl. 12:44.
Citera
2015-05-24, 17:56
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
Okej, nu är jag riktigt förvirrad.
För två dagar sen så slutade datorn att fungera när jag hade lämnat den i en halvtimme (datorn var igång men skärmen hade blivit svart, och jag kunde inte få fram skärmen igen), sen när jag försökte starta om den så kom den inte längre än till titelskärmen.
Men för bara några minuter sen startade den helt plötsligt precis som vanligt igen - faktum är att jag använder datorn just nu.
Vad är det som händer, egentligen?
Varför pendlar den mellan att vägra starta ordentligt och att fungera alldeles utmärkt?
Kan det bero på korrosion av något slag?
Och i så fall, är det fortfarande möjligt att få den ordentligt återställd om den skulle krångla på samma sätt igen?

Datorn är för övrigt, som sagt, sju år gammal, så det kanske har någonting med det att göra också.
Eller kan det kanske bero på att fläkten behöver rengöras?
Det har i alla fall hänt vid ett par tillfällen att den har stängt av sig själv när jag har kollat videoklipp och liknande "energikrävande" saker.
Dina problem beror till största sannolikhet helt och hållet på vattenincidenten i och med att ingen åtgärd genomfördes för att säkerställa att alla fuktrester försvann från datorn. Det är ganska typiskt att man får oregelbundna fel vid såna här skador.

Dina alternativ är fortfarande att öppna upp burken för rengöring eller fortsätta köra på och hoppas på det bästa. Möjligheten att på egen hand åtgärda detta nu när det gått så lång tid är dock små.
Citera
2015-05-24, 20:58
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Dina problem beror till största sannolikhet helt och hållet på vattenincidenten i och med att ingen åtgärd genomfördes för att säkerställa att alla fuktrester försvann från datorn. Det är ganska typiskt att man får oregelbundna fel vid såna här skador.

Dina alternativ är fortfarande att öppna upp burken för rengöring eller fortsätta köra på och hoppas på det bästa. Möjligheten att på egen hand åtgärda detta nu när det gått så lång tid är dock små.
Ja, egentligen så är det inte så jättenoga med den här datorn, eftersom jag ändå ska köpa en ny dator om ett par månader och dessutom har en annan halvhyfsad dator som reserv - jag vill väl egentligen mest hålla igång den här datorn eftersom den är lite bättre än reserven, så jag tror att jag fortsätter använda den så länge som den fortfarande fungerar.
Citera
2015-05-25, 00:33
  #22
Medlem
Nu har jag kommit på att det här problemet verkar inträffa om jag lämnar datorn igång tills skärmen släcker sig själv och intar viloläge.
De gångerna kan jag av någon anledning inte få igång skärmen igen, och när jag startar om datorn så börjar den krångla på det där sättet.
Däremot så fungerar den alldeles utmärkt så länge som jag använder den och stänger av den "som vanligt".
Vad kan det här bero på?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback