Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-15, 12:55
  #1
Medlem
Jag har en Asus-laptop från 2008, och igår kväll råkade jag spilla lite tomatsås från en konserverad makrillfilé ned i ett av de där hålen som håller fast skärmen när man har fällt ned den.
Jag fick då den dumma idén att skölja bort det hela med vatten, och jag hällde säkert i ungefär 1-2 deciliter, men jag insåg inte att hålen var öppna på sidorna, och det slutade med att vattnet rann vidare och gjorde datorn fuktig på insidan.
Ett par minuter senare slocknade skärmen, och när jag försökte starta om datorn verkade skärmen fortfarande fungera, men den kom aldrig längre än till titelskärmen.
Jag försökte starta om den ungefär 3-4 gånger.

Nu har jag låtit den stå på tork under natten, och nyss torkade jag den också med en hårblås (jag kan inte skruva isär datorn eftersom jag just nu inte har tillgång till några verktyg, men jag ska köpa det senare idag), och jag lyckades få igång den, och den verkade vara som vanligt - sen stängde jag av den igen.

Tror ni att jag törs använda den från och med nu?
Citera
2015-05-15, 12:57
  #2
Medlem
Diverges avatar
Jag hoppas verkligen inte du menar allvar
Citera
2015-05-15, 13:03
  #3
Avstängd
NopeNopes avatar
det har ju redan gått och helvete, så vad som händer nu spelar mindre roll
Citera
2015-05-15, 13:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diverge
Jag hoppas verkligen inte du menar allvar
Jo det gör jag, har du aldrig någonsin varit tanklös och gjort bort dig förut?
Svara på frågan istället.

Citat:
Ursprungligen postat av NopeNope
det har ju redan gått och helvete, så vad som händer nu spelar mindre roll
Ja, men jag har hört talas om folk som har lyckats rädda sina datorer från liknande scenarion, och en del av dem har till och med spillt vin och andra "värre" saker på insidan av datorn, och den verkar ju som sagt fungera ordentligt nu.
Så det känns inte som att det borde vara någon alltför stor fara, i så fall så hade den förmodligen aldrig laddat "som vanligt" överhuvudtaget.

Den är ju i vilket fall som helst bättre nu jämfört med igår kväll.
__________________
Senast redigerad av JohanThe94 2015-05-15 kl. 13:12.
Citera
2015-05-15, 13:16
  #5
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara - PC
/Moderator
Citera
2015-05-15, 15:01
  #6
Medlem
winINCs avatar
Fungerar den så har du haft ett jävla flyt.... Oddsen att en laptop ska överleva något sådant skulle jag säga är en på miljonen.

Har du redan haft igång den en gång nu så spelar det nog ingen roll vad du gör längre. Vanligtvis om man spiller något på datorn så ska man(beroende på vad det är) direkt stänga av datorn och få bort all ström ur den. Dvs ta ur batteri och dra ur kablar. Detta minskar då risken för att vätskan kortsluter hela skiten. Sen ska man ställa den på tork eller helst öppna och torka av insidan. Sen ska det stå i 24/48 timmar, beroende på vilken värme det står i. Sen kan man be till alla gudar och ge det ett försök. Även i dessa fall är det ytterst sällan det slutar lyckligt.

Du som gjorde totala motsatsen till allt och fick det att fungera ska nog se dig för nästa gång du korsar gatan, för du har använt upp allt ditt flyt för resten av livet...
Citera
2015-05-15, 15:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Fungerar den så har du haft ett jävla flyt.... Oddsen att en laptop ska överleva något sådant skulle jag säga är en på miljonen.

Har du redan haft igång den en gång nu så spelar det nog ingen roll vad du gör längre. Vanligtvis om man spiller något på datorn så ska man(beroende på vad det är) direkt stänga av datorn och få bort all ström ur den. Dvs ta ur batteri och dra ur kablar. Detta minskar då risken för att vätskan kortsluter hela skiten. Sen ska man ställa den på tork eller helst öppna och torka av insidan. Sen ska det stå i 24/48 timmar, beroende på vilken värme det står i. Sen kan man be till alla gudar och ge det ett försök. Även i dessa fall är det ytterst sällan det slutar lyckligt.

Du som gjorde totala motsatsen till allt och fick det att fungera ska nog se dig för nästa gång du korsar gatan, för du har använt upp allt ditt flyt för resten av livet...
Men varför ska de där hålen tvunget vara öppna till hårddisken?
Det känns som en ganska hjärndöd konstruktion, måste jag säga.
Hålens uppgift är ju att hålla fast skärmen när den är nedfälld, ingenting annat.

Sen kompenseras nog det här "flytet" av det faktum att jag gjorde misstaget att hälla vatten i ett av hålen och fick lov att krångla med den saken hela kvällen.
Jag skulle då inte kalla det för något vidare flyt i alla fall, eftersom det enda som hände i slutändan var att jag kanske återställde den till det tillståndet som de hade varit om jag inte hade hällt vatten i den, så jag tjänade liksom ingenting på det hela.
__________________
Senast redigerad av JohanThe94 2015-05-15 kl. 15:42.
Citera
2015-05-15, 15:55
  #8
Medlem
.Strix0rs avatar
Kan efter att ha läst första paragrafen säga att du nu är stolt ägare till en pappersvikt
__________________
Senast redigerad av .Strix0r 2015-05-15 kl. 16:39.
Citera
2015-05-15, 16:09
  #9
Medlem
I vilket fall som helst så verkar datorn fungera precis som vanligt nu.

Jag tänkte väl att de där hålen inte skulle vara så dumt konstruerade att de släppte igenom en massa vatten till hårddisken utan vidare - visst, det hade säkert varit för att ge datorn "extra luftkonditionering" ellet nåt, men det hade ju varit ungefär som att bygga en bil med permanent neddragna rutor trots att den hade air condition.
__________________
Senast redigerad av JohanThe94 2015-05-15 kl. 16:11.
Citera
2015-05-15, 16:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanThe94
I vilket fall som helst så verkar datorn fungera precis som vanligt nu.

Jag tänkte väl att de där hålen inte skulle vara så dumt konstruerade att de släppte igenom en massa vatten till hårddisken utan vidare - visst, det hade säkert varit för att ge datorn "extra luftkonditionering" ellet nåt, men det hade ju varit ungefär som att bygga en bil med permanent neddragna rutor trots att den hade air condition.
Hade jag varit du så hade jag öppnat upp datorn i dess beståndsdelar för att säkerställa att all vätska verkligen är borta. Fukten leder snabbt till korrosion vilket gör att du kommer få problem igen om några dagar eller veckor om nu inte all vätska verkligen har dunstat (vilket den sällan gör om man inte öppnar upp och rengör).

En dator är normalt inte vattentät på samma sätt som kupen i en bil. Att ventilationshål inte ska kunna transportera ner vatten till komponenterna är vad jag vet inget man tar någon större hänsyn till vid konstruktionen.
Citera
2015-05-15, 16:48
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Hade jag varit du så hade jag öppnat upp datorn i dess beståndsdelar för att säkerställa att all vätska verkligen är borta. Fukten leder snabbt till korrosion vilket gör att du kommer få problem igen om några dagar eller veckor om nu inte all vätska verkligen har dunstat (vilket den sällan gör om man inte öppnar upp och rengör).

En dator är normalt inte vattentät på samma sätt som kupen i en bil. Att ventilationshål inte ska kunna transportera ner vatten till komponenterna är vad jag vet inget man tar någon större hänsyn till vid konstruktionen.
Hehe okej, då förstår jag.

Ja, jag ska definitivt öppna den och dubbelkolla efter fuktrester så fort som möjligt.
Citera
2015-05-15, 16:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winINC
Fungerar den så har du haft ett jävla flyt.... Oddsen att en laptop ska överleva något sådant skulle jag säga är en på miljonen.

Har du redan haft igång den en gång nu så spelar det nog ingen roll vad du gör längre. Vanligtvis om man spiller något på datorn så ska man(beroende på vad det är) direkt stänga av datorn och få bort all ström ur den. Dvs ta ur batteri och dra ur kablar. Detta minskar då risken för att vätskan kortsluter hela skiten. Sen ska man ställa den på tork eller helst öppna och torka av insidan. Sen ska det stå i 24/48 timmar, beroende på vilken värme det står i. Sen kan man be till alla gudar och ge det ett försök. Även i dessa fall är det ytterst sällan det slutar lyckligt.

Du som gjorde totala motsatsen till allt och fick det att fungera ska nog se dig för nästa gång du korsar gatan, för du har använt upp allt ditt flyt för resten av livet...
Längre ska man vänta.

Man bruka säga minst 1 vecka efter att man tagit isär den och inte gör något mer för att snabbare får bort de sista fukt resterna. Beror som sagt på värmen.
__________________
Senast redigerad av panpo98 2015-05-15 kl. 16:58.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback