• 1
  • 2
2015-05-16, 05:06
Bannlyst
Jag förstår att du försöker vara lite humoristisk...

Du glömde dock jägarexamen, tillsammans med studsaren och hagelgeväret!

Många av oss lever av naturen, och att då förbise sitt vapen, ses som en ... jag vet inte vad!

Ett fiskespö kan du ta med dig! Ingen säger nej till nyfångad forell i den fjorden du står i!
Citera
2015-05-16, 13:50
Medlem
mws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2B24
Ponera följande: Ni ska bo i en stuga i några dagar. Stugan är mycket liten och köket är endast utrustad med följande:

Endast en av varje:

Kastrull
Stekpanna
Kniv
Skärbräda
Rivjärn
Konservöppnare
Stekspade
Slev
Gaffel
Bordskniv
Bordssked
Tesked

Köket är även utrustad med spis och ugn.
Liten frys och kyl.
Stort skafferi
Sedan en klotgrill utomhus.

Vad hade ni tagit med er för en veckas vistelse i stugan?

Mycket konserver? Ge gärna tips på vilka konserver osv.

Själv hade jag nog tagit med:

Färdig fiskgratäng som man endast behöver värma i ugnen.
Spagetti
Grillkorv
Tonfisk på burk

Så ge gjärna tips på hur man enkelt kan tillaga mat som går snabbt och smidigt.

Nu vet jag inte vad "liten kyl och frys" betyder, men tycker köket låter fullutrustat. Exakt vad är det som är begränsat? Allt man egentligen behöver i ett kök är dom tre(möjligen 4) första på din lista.
Så jag skulle ta med mig potatis, ris, lite olika köttdetaljer, ägg, ost, kryddor & örter, smör & olja, hårt & mjukt bröd och grönsaker. Om det bara finns en kastrull skulle jag nog köpa färdiga såser.

:EDIT:
Glömde öl, whisky och rent vatten om det saknas.
Senast redigerad av mw 2015-05-16 kl. 14:04.
Citera
2015-05-16, 19:12
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Så du litar mer på ett recept, skrivet av någon annan, än din egen smak? Står det en tsk salt så ska det vara en tsk salt, punkt! Har du en sådan inställning så förstår jag att du får problem. Recept tycker jag ska tolkas som någon form av riktlinje, inte en exakt vetenskap. Undantag är bakning, där är exakta mått av betydligt större vikt.

Läste en historia om en tjej (det kan till och med varit här på FB) som skulle koka makaroner, men det sket sig för att hon saknade ett decilitermått!!!

Självklart inte, jag ser recept som en fingervisning.
Jag provsmakar det jag lagar flera gånger under tillagningen för att känna av så det smakar rätt.
Citera
2015-05-18, 12:13
Medlem
Jag tror att soppor är bäst ... eftersom det räcker med en kastrull. Finns ju många möjligheter (Thai-soppa är jätte bra!) Kolla några recepter och sedan planera hela veckan så slipper du sakna några ingredienser.
Citera
2015-05-18, 20:20
Medlem
imperatrixs avatar
Är ju praktiskt att laga vegetarisk mat då mycket av den maten kan vara i rumstemperatur. T.ex. göra lasagne av torkad sojafärs, lök, vitlök, krossade tomater, kryddor eventuellt rivna morötter och lasagneplattor. Istället för bechamelsås kan man köpa havregrädde från Carlshamn som förvaras i rumstemperatur.

Lins-/böngrytor, soppor, sallader. Pasta med tomatbaserad sås, med olika baljväxter, chili och kryddor. Kokosmjölk är ju också typisk bra grej som förvaras i rumstemperatur. Sen finns det olika vegetariskt "kött" också som förvaras i rumstemperatur. T.ex. sojabitar, seitan, vissa sorters tofu, vilket kan grillas/stekas/läggas i ugn osv. Du kan grodda olika bönor och frön, så har du färsk mat hela tiden också.

Köp med bröd/knäckebröd och pålägg också (jordnötssmör, hasselnötssmör, kokosfett på burk, hummus eller vad du nu gillar), samt olja och kanske vinäger.

Sushi borde också vara enkelt att göra, om du gör vegetarisk. Noriark, ris, socker, vinäger, och innehåll i form av gurka, avokado, paprika, purjolök och tofu.
Senast redigerad av imperatrix 2015-05-18 kl. 20:22.
Citera
2015-05-19, 12:44
Medlem
whaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Får hålla med zepofan här. Det handlar nog om erfarenhet och självförtroende. Det är lättare än man tror att skippa decilitermåttet. Förmodligen är du en bättre kock än du tror whak. Det är dags att släppa sargen.

Varför inte göra en schysst boeuf bourguignon. Hitta ett bra recept på youtube. Grytor är lämpligt när man har begränsat med utrymme och redskap.

Visst är det så, det är väl så att när man utbildat sig till kock och sedan levt ungkarsliv/blivit serverad i 10år så försvinner mycket av självförtroendet.
Speciellt när någon är där och tycker och tänker när man kockar.

Självklart ska jag försöka ställa måtten åt sidan och lita mer på mig själv.
Citera
2015-05-23, 18:49
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Visst är det så, det är väl så att när man utbildat sig till kock och sedan levt ungkarsliv/blivit serverad i 10år så försvinner mycket av självförtroendet.
Speciellt när någon är där och tycker och tänker när man kockar.

Självklart ska jag försöka ställa måtten åt sidan och lita mer på mig själv.

Jag har själv jobbat som kock, men inte de senaste tio åren. Det senaste året har jag märkt av att jag har blivit en mycket sämre kock inom vissa områden. Kommer på mig själv med att jag inte vet hur en maträtt ska tillagas trots att jag har tillrett den säkert tio gånger. Än har det inte gått så långt att jag har plockat fram måttsatserna.

Men ditt största problem är ju att du håller på fel hockeylag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in