Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-06-06, 13:10
  #25
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Drogpolitiken är ett enda stort resursslöseri. För varje krona som går till att utreda brott som saknar offer finns det brottsoffer som blir lidande. Likt invandringen är det en ren förlustaffär för samhället. Se till att reglera marknaden istället så genereras det skattekronor och gängkriminella får mindre pengar i fickan att införskaffa militär beväpning.

Jag håller med, men en förlust affär kan det ju bli vid en legalisering också, med tanke på att användandet kan gå upp och fler behöver vårdas/döms till vård.
Det viktiga här är ju inte hur samhället ska bibehålla en god ekonomi, utan att människor mår bra. Narkotikarelaterade dödsfall är nu över 600 per år i Sverige, förlustaffär eller ej så måste den siffran ner.
Och det logiska för polisen, om deras mål är att minska användandet, skulle ju vara att ge sig efter langarna. Men uppenbarligen verkar ju så inte vara fallet. Men legalisering är ju helt klart den bästa lösningen. Det ser man ju klart och tydligt på länder och städer som redan har provat det. Fattar inte varför man inte kopierar ett solklart vinnande koncept.
Men det är ju som alla säger, det är statistik dem är ute efter. Polisen får en chans att visa hur duktiga dem är på att få folk att sluta knarka genom att visa hur många drogbrukare dem har bötfällt och sen skitit i.
Citera
2015-06-06, 20:26
  #26
Medlem
Mollips avatar
Nej, Sverige prioriterar verkligen inte langare utan brukare och så arbetar polisen sedan flera decennier. Anledningen till det är troligen att statistiken ser snyggare med fler "uppklarade" brott på det viset. Polisen säger själva att dom genom att störa konsumenterna förhindrar dom konsumtion.
Citera
2015-06-06, 20:54
  #27
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Jag håller med, men en förlust affär kan det ju bli vid en legalisering också, med tanke på att användandet kan gå upp och fler behöver vårdas/döms till vård.
Det viktiga här är ju inte hur samhället ska bibehålla en god ekonomi, utan att människor mår bra. Narkotikarelaterade dödsfall är nu över 600 per år i Sverige, förlustaffär eller ej så måste den siffran ner.
Och det logiska för polisen, om deras mål är att minska användandet, skulle ju vara att ge sig efter langarna. Men uppenbarligen verkar ju så inte vara fallet. Men legalisering är ju helt klart den bästa lösningen. Det ser man ju klart och tydligt på länder och städer som redan har provat det. Fattar inte varför man inte kopierar ett solklart vinnande koncept.
Men det är ju som alla säger, det är statistik dem är ute efter. Polisen får en chans att visa hur duktiga dem är på att få folk att sluta knarka genom att visa hur många drogbrukare dem har bötfällt och sen skitit i.
Jag skulle säga att det ena inte utesluter det andra. Insatserna bör vara både kostnadseffektiva och eftersträva förbättrad hälsa/minskad dödlighet. Vård istället för straff är ett sådant exempel.

Sedan är det förstås som du säger att politiken kan bedrivas oansvarigt även vid en legalisering. Att så skulle ske är dock ingen naturlag och beror förstås på hur de olika lösningar som krävs utformas. Det är fullt möjligt att föra en restriktiv politik som eftersträvar ett nyktert och ansvarsfullt förhållningssätt till droger även under en legalisering. Ja i kontrast till rådande politik som skapar fler problem än den löser representerar en reglering av marknaden just det nyktra och ansvarsfulla förhållningssättet. Ingen har föreslagit att heroin ska säljas bredvid godishyllan på Konsum. Sådana tokerier är enbart skräckpropaganda från maoisterna i RNS.

Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Nej, Sverige prioriterar verkligen inte langare utan brukare och så arbetar polisen sedan flera decennier. Anledningen till det är troligen att statistiken ser snyggare med fler "uppklarade" brott på det viset. Polisen säger själva att dom genom att störa konsumenterna förhindrar dom konsumtion.
Nja, det du pekar på är förstås en viktig anledning men det främsta skälet till att man arbetar på detta sätt är ideologiskt. Grunden till det hela bottnar i att "den svenska narkotikapolitikens fader" tillika kommunisten Nils Bejerot, som myntade politiken, förklarade den enskilda droganvändaren som måltavla. Detta efter devisen att man måste kapa knarkträdets rottrådar, inte grenarna.
Citera
2015-06-06, 21:24
  #28
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Det finns en polisforskare, Stefan Holgersson, som studerat det här.

En bra krönika (?, vet inte vad den typen av format kallas) för att förstå vad Stefan har för bakgrund och hur obekväm han får höga polischefer att känna sig finns här: http://www.dn.se/ledare/signerat/pol...ll-inget-hora/

Jag citerar lite intressant gällande just narkotika från artikeln. Hela artikeln är väldigt läsvärd och bör göra vilken skattebetalare som helst förbannad och borde ingå i SO på högstadiet.

Citat:
Han hittar fler uppblåsta siffror än narkotikapoliser och verkliga ingripanden. Att det i själva verket är 200 poliser som på heltid arbetar mot narkotika, jämfört med fyra gånger fler på 80-talet då knarket var ett avsevärt mindre problem.
...
Volymmålen finns nedtecknade i protokoll efter protokoll vid landets ledningsgruppsmöten. Vad man mätte var ännu märkligare. Inte antalet uppklarade brott eller antalet gripna, utan att antalet brott blev tillräckligt högt. I en verksamhetsplan från ett län sägs att ”antal anmälda ringa narkotikabrott ska uppgå till minst 1 200”.

Låt säga att ett län tagit en storskurk högt upp i narkotikahierarkin så att knarket faktiskt minskat, ja då blir det svårt att nå målet. Att sy in en knarkkung är direkt kontraproduktivt för att uppnå måluppfyllelse. Det polisen i stället får göra är att gång på gång slita in missbrukare. Och att bokföra stora beslag som flera små.
...
En person upptäcker en cannabisodling i ett skogsparti i Västerhaninge. Polisen hittar 32 plantor och upprättar en anmälan om ett narkotikabrott enligt brottskod 5004. Dagen efter går en överordnad in och ändrar anmälan. Den gamla brottskoden ligger kvar men till den adderas 32 brott enligt brottskod 5005, det vill säga överlåtelse. Vidare framkommer i anmälan att man inte har någon misstänkt, inte hållit förhör, inte upprättat något pm. Tio dagar senare läggs förundersökningen ned med inget mer än 33 fina pinnar i statistiken över anmälda brott.
Citera
2015-06-07, 00:58
  #29
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Det finns en polisforskare, Stefan Holgersson, som studerat det här.

En bra krönika (?, vet inte vad den typen av format kallas) för att förstå vad Stefan har för bakgrund och hur obekväm han får höga polischefer att känna sig finns här: http://www.dn.se/ledare/signerat/pol...ll-inget-hora/

Jag citerar lite intressant gällande just narkotika från artikeln. Hela artikeln är väldigt läsvärd och bör göra vilken skattebetalare som helst förbannad och borde ingå i SO på högstadiet.

Detta var jävligt intressant. Här har vi ju i princip beviset på att langare aktivt prioriteras bort, och att det beror på att man vill förbättra statistiken.
Det var ju egentligen vad man redan trodde men gött att det finns belägg för det.
Citera
2015-08-17, 22:21
  #30
Medlem
Mollips avatar
Citat:

Nja, det du pekar på är förstås en viktig anledning men det främsta skälet till att man arbetar på detta sätt är ideologiskt. Grunden till det hela bottnar i att "den svenska narkotikapolitikens fader" tillika kommunisten Nils Bejerot, som myntade politiken, förklarade den enskilda droganvändaren som måltavla. Detta efter devisen att man måste kapa knarkträdets rottrådar, inte grenarna.

Det du påstår motsäger inte min beskrivning av polisens sätt att arbeta. Metoden och teorierna bakom tillvägagångssättet är påhittade av Nils Bejerot och blev rättesnöret för polisens narkotikainsatser när eget bruk blev kriminaliserat 1988.

I en utvärdering av BRÅ för ett tag sedan gjordes bl.a dom här kommentarerna:
Citat:
I enlighet med lagstiftarens intentioner har polisens arbetssätt förändrats och fokuserar i allt högre utsträckning på konsumtion av narkotika. Dessa förändringar medför emellertid vissa oförutsedda konsekvenser. För det första förväntade sig lagstiftaren inte att antalet lagföringar för eget bruk skulle öka.Med facit i hand har antalet sådana lagföringar ökat kraftigt. Den största gruppen som lagförs genom polisens insatser är äldre, för narkotikabruk kända personer.

För det andra framkommer i polisens verksamhetsredovisning att insatser mot grova narkotikabrott inte prioriteras i lika hög utsträckning som ringa narkotikabrott. Polisens utökade resurser för narkotikabekämpning har således främst använts till insatser mot eget bruk. Avsikten med ändringarna i narkotikalagstiftningen var troligtvis inte att polisens resurser skulle fördelas på det sätt som skett.

Så "lagstiftarna" dvs Riksdagen lurades att tro att polisen egentligen skulle göra något annat med kriminaliseringen av eget bruk?

Polisen var tydligen väldigt aktiv att lobba för en kriminalsering av eget bruk:

Citat:
Innan straffskärpningen genomfördes hade Rikspolisstyrelsen vid ett flertal tillfällen framfört krav till regeringen att polisen skulle få laglig rätt att genomföra kroppsbesiktning på en misstänkt narkotikamissbrukare. Polisen ansåg att det saknades bevismedel för att kunna tillämpa kriminaliseringen av narkotikabruket. År 1989 tog Rikspolisstyrelsen fram ett så kallat narkotikamanifest, som syftade till att konkretisera polisens uppgifter i kampen mot narkotikan.
Manifestet var uppbyggt kring 88 ”att-satser”. Under rubriken ”det skall var jobbigt att vara missbrukare” uttrycktes en önskan om att polisen borde få befogenhet att omhänderta den som uppträder narkotikapåverkad på allmän plats. Formuleringen användes i flera skrivelser för att försöka få till stånd en lagändring.
(min feting)
Citera
2015-08-17, 23:14
  #31
Medlem
Sir Dwains avatar
Som alla konstaterar, nej. I Sverige prioriteras siffror, bättre att ta två brukare än en försäljare, osv.

Det beror nog också på att det krävs lite mer arbete för att sätta fast de som anstränger sig ordentligt för att inte åka dit. Se bara hur bra Sverige lyckas när man för första gången "lyckats" sätta fast en "knarkbaron" som Jonas Falk (eller Oredsson). (Jag försöker inte antyda att Jonas faktiskt är skyldig till det man anklagar honom för, jag är mycket skeptisk till det.)

Heroinister t ex är så bekväma byten, kan så gott som alltid drogtestas positivt och är relativt ofta kända av polisen. Här i stan verkar det som att man gör årliga svep där man försöker sätta dit så många som möjligt, för de flesta slutar med sitt beroende om de bara får en tung böter att betala, eller samhällstjänst, det är oftast den ingrediensen som saknades. Polisen gör detta för att hjälpa människorna, när man en gång fått känna hur rättssystemet vänder sig fullständigt mot en, för ett brott som man inte anser är omoraliskt eller borde vara ett brott (och som hur som helst endast skadar en själv), ja då sadlar man om och blir en nyttig kugge i samhället. Polisen berättar själva ofta och gärna om hur de hjälper människor, om hur människorna i ett senare skede uppvisar tacksamhet för att de blev förnedrade och straffade, för vem skulle inte gilla det?

Suck.
Citera
2015-08-24, 20:06
  #32
Medlem
Kejsarensnyakladers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Senast igår dömde vi en tomte som hade 600 gram cannabis hemma och dessutom odlade, han hävdade att det var för enskilt bruk men han hade både våg och ziplockpåsar hemma vilket jag
påpekade för juristdomaren men våra händer var bundna eftersom åklagaren i detta mål inte hävdade försäljning och vi kan inte döma för brott som inte åklagaren tar upp i åtalet, det är för
jävligt men så är det.

Han odlar och har 600 gram hemma. Det låter i mina öron som om det stämmer ang personligt bruk.
Citera
2015-08-24, 20:16
  #33
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
"Men för att få tag på langarna måste vi ju först få tag på deras kunder så att dom kan gola ner sina langare för oss"." Jo visst vettu. Har man bara det minsta lilla rutin så är ju svaret på frågan "vem har du köpt det av?" "skit i det du" eller en mer diplomatisk variant på samma tema.

Det finns för övrigt en härligt rutinerad förhörsledare i Göteborg, har haft honom två gånger. Första gången frågade han inte vem jag hade köpt det av utan om det var av "en neger i Femman" och det var det ju givetvis, ehm. Andra gången frågade han om vi inte hade setts förr och när det kom till frågan om källan så undrade han om det var samma neger i Femman som sist. Den gubben vet vad som gäller.



Är inte sånt där mer eller mindre standard?
Jag blev tagen med en mindre mängd cannabis för dryga 10 år sedan och polisen som förhörde mig ställde frågan "var har du fått detta ifrån då?" men innan jag ens skulle ha kunnat öppna munnen för att svara så fortsatte han med "nån snubbe du aldrig träffat tidigare eller vet vad han heter, va?"

Polisen i fråga var fullt medveten om att jag aldrig tidigare blivit varken tagen eller förhörd av polis och jag hade dessutom varit påfallande öppen och ärlig under färden till polisstationen och under förhöret.
Så jag antog att det var standardförfarande.
Citera
2015-08-25, 00:26
  #34
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Är inte sånt där mer eller mindre standard?
Jag blev tagen med en mindre mängd cannabis för dryga 10 år sedan och polisen som förhörde mig ställde frågan "var har du fått detta ifrån då?" men innan jag ens skulle ha kunnat öppna munnen för att svara så fortsatte han med "nån snubbe du aldrig träffat tidigare eller vet vad han heter, va?"

Polisen i fråga var fullt medveten om att jag aldrig tidigare blivit varken tagen eller förhörd av polis och jag hade dessutom varit påfallande öppen och ärlig under färden till polisstationen och under förhöret.
Så jag antog att det var standardförfarande.
Jag vet inte, jag kan ha haft otur för i övrigt så brukar det vara "stenhårda" förhörsledare som minsann inte godtar mitt svar. Mycket tröttsamt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback