Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-14, 09:38
  #1
Medlem
Fridfullts avatar
Hej!

Av insändare i tidningen NWT att döma råder ett skumt arbetsklimatet på Teknik- och fastighetsförvaltningen i Karlstad.

I insändarna framgår att de kommunanställda som arbetar under tjänstemännen kontrolleras stenhårt av en före detta polis som anställts av kommunen för att spana på och fotografera de anställda, med uppsägningar och avskedanden som följd. Detta medan de högre uppsatta tycks få hållas bäst de vill.

Informationen är hämtad från följande tre insändare:

Arbetsklimatet är dåligt och personalen mår illa
(2015-05-05)


Personalchefen känner inte igen beskrivningarna (2015-05-08)

Ingen vågar säga nåntingav rädsla för att få sparken (2015-05-12)


Lite citat från de olika insändarna:

Citat:
Arbetsklimatet är fruktansvärt dåligt. Om man inte rättar in sig i ledet väntar avsked.

Citat:
Ni har anställt en före detta polis som nu leker polis i kommunen genom att åka runt och spana och fotografera de anställda...

Finns här någon som har insyn i den aktuella arbetsplatsen som kan bekräfta eller dementera uppgifterna?

Om uppgifterna stämmer, är det då tillåtet för en arbetsgivare (i det här fallet Karlstads kommun) att på det här viset spionera på sina anställda?
Citera
2015-05-14, 09:56
  #2
Medlem
Jag förstår inte vad som pågår.

Såhär har jag uppfattat det:
1. Någon säger att man borde få handla på arbetstid och plocka upp barnen med tjänstebilen. Annars mår personalen jättedåligt.

2. Chefen känner inte igen att personalen skulle må jättedåligt.

3. Insändaren upprörs över att chefen inte ser detta. Och nu börjar man plötsligt prata om någon ex-snut utan att vidare nämna något sammanhang. Han bara kom in lite snabbt i bilden sådär. Jahapps.


Jag förstår faktiskt inte vad problemet här. Jag är mer intresserad av den här ex-polisen, men insändaren bara nämner detta sådär i förbifarten.
__________________
Senast redigerad av 3. 2015-05-14 kl. 10:00.
Citera
2015-05-14, 10:15
  #3
Medlem
Fridfullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Jag förstår inte vad som pågår.

Såhär har jag uppfattat det:
1. Någon säger att man borde få handla på arbetstid och plocka upp barnen med tjänstebilen. Annars mår personalen jättedåligt.

Jag tolkade det snarare som att insändarskribenten som exempel lyfte fram att tjänstemännen får hållas (ta tjänstebilen till Systembolaget) medan arbetarna under dem inte får använda bilen för att inhandla lunch. Detta i syfte att visa på särbehandling.

Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Jag förstår faktiskt inte vad problemetet här. Jag är mer intresserad av den här ex-polisen, men insändaren bara nämner detta sådär i förbifarten.

Problemet tycks ju vara arbetsklimatet överlag, framförallt övervakningen av de anställda.

Jag är också intresserad av den här ex-polisen och vad dennes arbetsuppgifter egentligen går ut på. Att denne nämns i förbifarten tyder väl på att de inblandade vet precis vilken person det rör sig om.
__________________
Senast redigerad av Fridfullt 2015-05-14 kl. 10:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback