Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-13, 23:32
  #1
Medlem
Jag tänker ofta på vad jag äter och brukar köpa sallader och dylikt. Nu undrar jag om om en kebab i bröd eller en räkrulle (bröd med räkor och sallad) är väldigt mycket mer onyttigt? Är det brödet som är en kaloribomb?
Citera
2015-05-13, 23:35
  #2
Medlem
Brödet och såsen
Citera
2015-05-14, 00:22
  #3
Medlem
ManJuices avatar
Eftersom att vitt bröd görs av vetemjöl som i sin tur görs av vete som är polerat från skal och kli så innebär det att delvis skalats av från sina näringsämnen (som t.ex. kostfiber) och bryts ner snabbare i kroppen (likt sockerarter).

Fördelen är kanske att polerat vete smakar bättre, nackdelen är att det räknas som snabba kolhydrater och därmed inte det nyttigaste av kolhydraterna man kan få i sig.
Citera
2015-05-14, 00:22
  #4
Medlem
Millediablos avatar
Osten och feta pålägg som salami etc. Tomatsåsen är normalt inga problem men bea är ju inte direkt light.
Citera
2015-05-14, 00:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
Osten och feta pålägg som salami etc. Tomatsåsen är normalt inga problem men bea är ju inte direkt light.
vad har light med nyttigt att göra? Lightprodukter är tvärtom onyttiga medan salami och ost inte är det.
Citera
2015-05-14, 01:24
  #6
Medlem
Thelostdutchmens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
vad har light med nyttigt att göra? Lightprodukter är tvärtom onyttiga medan salami och ost inte är det.

Vad svamlar du om? Han pratar om light som i motsatsen till "kaloribomb". "Är ju inte direkt light direkt" = "Är ju inte lite kcal direkt".

Till TS: Beror på vad du har på pizzan såklart, men det vita brödet brukar ju vara värst tillsammans med osten och ev. feta såser.
Citera
2015-05-14, 01:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelostdutchmen
Vad svamlar du om? Han pratar om light som i motsatsen till "kaloribomb". "Är ju inte direkt light direkt" = "Är ju inte lite kcal direkt".

Till TS: Beror på vad du har på pizzan såklart, men det vita brödet brukar ju vara värst tillsammans med osten och ev. feta såser.
Beror ju helt på vad du äter , pasta bröd potatis , ris är inte bra.Grädde feta såser ägg, kött , osv är helt okey, det handlar inte om fettmängd i vad du äter.

Men äter du allt tillsammans bli det inte bra förstås
Citera
2015-05-14, 03:23
  #8
Medlem
Millediablos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Beror ju helt på vad du äter , pasta bröd potatis , ris är inte bra.Grädde feta såser ägg, kött , osv är helt okey, det handlar inte om fettmängd i vad du äter.

Men äter du allt tillsammans bli det inte bra förstås
TS frågade om kaloribomb, jag svarade på vilka saker på en pizza som innehåller mycket kalorier. Den som vill äta kalorier får göra det så mycket den vill, mitt svar gör ingen sådan tolkning. Med light i detta fall avser jag ingredienser med lägre kaloriinnehåll typ ruccola kontra bacon.
Citera
2015-05-14, 10:45
  #9
Medlem
Underkills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millediablo
TS frågade om kaloribomb, jag svarade på vilka saker på en pizza som innehåller mycket kalorier. Den som vill äta kalorier får göra det så mycket den vill, mitt svar gör ingen sådan tolkning. Med light i detta fall avser jag ingredienser med lägre kaloriinnehåll typ ruccola kontra bacon.

Lägg inte ner någon tid på Zigga, hans okunskap inom kost och näring lyser rakt igenom..
Citera
2015-05-14, 20:29
  #10
Medlem
BengtBurks avatar
Nog för att pizza inte är det nyttigaste man kan äta men det är nödvändigtvis inte jättedåligt heller. En av de främsta anledningarna till att pizza blir onyttigt är för att portionsstorleken är väldigt mycket större än andra maträtter. Gemene man äter många gånger en portion utan att tänka på hur mycket kalorier det är. Jämför vi då en pizza som ofta är över 1000 kalorier med en portion husmanskost på 500-700 kalorier inser man rätt snabbt varför det går snett. Och då har jag inte räknat med sås till pizzan.
Citera
2015-05-14, 21:16
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BengtBurk
Nog för att pizza inte är det nyttigaste man kan äta men det är nödvändigtvis inte jättedåligt heller. En av de främsta anledningarna till att pizza blir onyttigt är för att portionsstorleken är väldigt mycket större än andra maträtter. Gemene man äter många gånger en portion utan att tänka på hur mycket kalorier det är. Jämför vi då en pizza som ofta är över 1000 kalorier med en portion husmanskost på 500-700 kalorier inser man rätt snabbt varför det går snett. Och då har jag inte räknat med sås till pizzan.

+1
Citera
2015-05-14, 22:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Underkill
Lägg inte ner någon tid på Zigga, hans okunskap inom kost och näring lyser rakt igenom..


Javisst det står var och en fritt att hålla sig till 80 tals teorier om fettets farlighet och kaloriräknande ,samt tallriksmetoden.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback