Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-13, 20:53
  #1
Medlem
Hej!

Jag har under en tid grubblat över tiden "innan" big-bang, alternativt tiden "innan" de oändligt många big-bangsen som eventuellt skett (Om vi nu ska tro på detta scenario).

Min tanke är att all massa+energi i universum är konstant och endast kan konverteras mellan varann. Frågan som uppstår är varför just denna konstanta massa/energi existerar, samt vart den kommer ifrån från första början. Nu syftar jag inte på Big-Bang och singulariteten som nämns ovan, utan snarare på tiden innan detta event.

Diskussion:
Vart kommer denna energi/massa ifrån från första början? När skapades rummet, och vad fanns isåfall innan det? Varför just denna konstanta energi/massa?

*Jag vet att det finns liknande frågeställningar om universums uppkomst och liknande, men denna tråd handlar specifikt om uppkomsten om energin/massan.
__________________
Senast redigerad av Vviittuu 2015-05-13 kl. 20:55.
Citera
2015-05-13, 21:11
  #2
Medlem
Multiversum är ju ganska poppis just nu.

En multiversum-teori beskriver att vi befinner oss i ett ständigt expanderande universum som består av mörk energi. Emellanåt bildas "kortslutningar", och den mörka energin manifesteras som partiklar (a.k.a. vårt universum).

Jag är dock ganska dålig på fysik annat än vad jag snappat upp från dokumentärer.

Sedan så finns det ju filosofiska aspekter också. Det är svårt att skilja när man börjar tala om tiden innan tiden
Citera
2015-05-15, 00:16
  #3
Medlem
Sesamdamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.
Multiversum är ju ganska poppis just nu.

En multiversum-teori beskriver att vi befinner oss i ett ständigt expanderande universum som består av mörk energi. Emellanåt bildas "kortslutningar", och den mörka energin manifesteras som partiklar (a.k.a. vårt universum).

Jag är dock ganska dålig på fysik annat än vad jag snappat upp från dokumentärer.

Sedan så finns det ju filosofiska aspekter också. Det är svårt att skilja när man börjar tala om tiden innan tiden
det mest intressanta bakomliggande tesen i multiuniversum teorin är ju att den förutsätter ett evigt universum.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback