Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-13, 02:07
  #1
Medlem
Svart.Karismas avatar
Kan man använda ord som "flera/många/mycket" för att beskriva antalet (2) kulor? Om inte, var går gränsen för antalet kulor så att beskrivningen är legitim?
Citera
2015-05-13, 02:27
  #2
Medlem
Om jag har två kulor och du har en så har jag fler kulor än dig, inte många fler, men dubbelt så många kulor är mycket i sammanhanget.
Citera
2015-05-13, 03:21
  #3
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cay
Om jag har två kulor och du har en så har jag fler kulor än dig, inte många fler, men dubbelt så många kulor är mycket i sammanhanget.
Var går gränsen för antalet kulor så att man kan kalla dem många? Finns det något sammanhang detta kan vara 2?
Citera
2015-05-13, 10:12
  #4
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Var går gränsen för antalet kulor så att man kan kalla dem många?
Den svenska grammatiken är väldigt tydlig med att just för kulor (egentligen för "små sfäriska objekt" i allmänhet) så går gränsen exakt vid 11. Gränsen för "jättemånga" går, för övrigt, vid 37.

Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Finns det något sammanhang detta kan vara 2?
Nej, något sådant sammanhang existerar inte.

Allvarligt talat: Hur kan man tro att det går att besvara denna typ av frågor på nåt entydigt sätt?
Citera
2015-05-13, 11:54
  #5
Medlem
Ekvationer med flera reella rötter torde innefatta även dem med två.

Hur många olika kulturer krävs för att ett samhälle skall kallas mångkulturellt? Kanske två räcker?
Citera
2015-05-13, 13:30
  #6
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Ekvationer med flera reella rötter torde innefatta även dem med två.

Hur många olika kulturer krävs för att ett samhälle skall kallas mångkulturellt? Kanske två räcker?

Man brukar ju dock förtydliga "två eller fler" i diverse sammanhang.
Citera
2015-05-13, 21:05
  #7
Moderator
Hamilkars avatar
Gränsen mellan semantik och begreppsanalys är visserligen något flytande, men den här tråden hamnar fullt klart på den filosofiska, snarare än språkvetenskapliga, sidan av den gränsen.

Språk --> Filosofi
/Moderator
Citera
2015-06-09, 04:20
  #8
Medlem
Svart.Karismas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Allvarligt talat: Hur kan man tro att det går att besvara denna typ av frågor på nåt entydigt sätt?

Vänta va? Det är väl en bra fråga? Menar du "Hur kan man tro att det aldrig finns något sammanhang där man inte kan säga 2 som många"? I den frågan konstaterar du att det är självklart att det finns sammanhang där det går att göra det, vilket var min huvudfråga.

Sedan tror jag att det inte bör variera så mycket mellan olika sammanhang. Två stora dödsstjärnor i Star Wars bör behandlas på samma sätt grammatiskt som två små marble-kulor.
Citera
2015-06-09, 09:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svart.Karisma
Kan man använda ord som "flera/många/mycket" för att beskriva antalet (2) kulor? Om inte, var går gränsen för antalet kulor så att beskrivningen är legitim?
Två (2) är i alla fall många/mycket mer än minus en miljon (-1000000)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback