Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2015-05-17, 12:04
  #61
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Player7654
Blev nyligen uppsagd från mitt jobb.



Vi var 4 stycken som fick gå.

Företaget är ett familjeföretag och lönerna är väldigt låga.

Alla verktyg och redskap i lokalen är utdaterade för länge sedan.

Han sitter mest på sitt kontor vid datorn och kollar ut över oss när vi jobbar.




Såg även en bild på hans hus, väldigt stort och fint. Med dubbelgarage och välskött trädgård.

Han äger följande bilar:

Fabrikat: BMW X6
Fordonsår: 2014
Färg: SVART
Drivmedel: DIESEL
Växellåda: AUTOMAT
Motoreffekt, kW: 180,0

Detta är ingen smutskastar tråd.


Men det är ändå en kul diskussion.
Han vill gärna ge sken av att han tjänar mindre än vad han gör.


Hade du inte haft koncentrationssvårigheter och svävat iväg på internet alltför ofta
hade du kanske kunnat få vara kvar på en arbetsplats och på så vis tjänat pengar själv.
Din patetiska medelmåtta.

Din fd Chef gör nog mer nytta än dig "vid datorn" eftersom han trots allt har 58 anställda.
Agerar, delegerar. Att ni var 4 som fick gå pga låg effektivitet vittnar också om att det inte var personligt, men du tog åt dig hårt.

Att du kollar upp hans hus på street view mm är också obehagligt och en bevis på hur du
utåtagerar och riktar så stort fokus på helt fel saker.



Citat:
Ursprungligen postat av Mackan09
Hyckleri för att man är ekonomisk av sig?

Minns en rik finansman som gick i strid för att han tvingades betala 100 kr extra i kvartalet för sophämtning på sin sommarstuga i skärgården.. - Det är genom att undvika de små utgifterna som tagit mig hit där jag är.

TS Ja det är väl rätt vanligt att folk inte tar på sig dina finaste kläder, åker sin finaste bilen till jobbet eller tar den finaste cykeln och ställer vid busstationen varje dag

Har också en liknande kul anekdot:
Det var på en Pizzeria där jag samtalade med bröderna som ägde stället i god tro, det var en stor samling kunder som väntade på mat i denna lilla stad.
In kommer en herre som när han ska betala sin rulle/whatever för 85 kronor brister ut

"85 kronor...? Det får man ju en bättre dagen för"

Nåväl, när han gått instämde alla i samma ton,att han är den rikaste i hela kommunen och borde inte gnälla om priset som en flock anställda förmodligen muttlar om på fikarasterna om sina chefer.
Haha, det är just orsak och verkan tänkte jag då som folk borde fatta. Man blir inte rik utan att ha koll på sin ekonomi, att han anser 85 kronor är mycket för en slaffsig kebab kontra en fräsch dagens med sallad,dryck,kaffe inklusive är ju helt rätt reflexion. Det är inte förutan han var en rik företagare...




Citat:
Ursprungligen postat av Findnothing
Liknar Kamprads sätt att agera! Företaget profilerar sig kanske som billiga och kostnadsmedvetna och då tycker jag att han ägaren gör helt rätt. Som tidigare inköpare av tjänster reagerade jag på bolag som la låga offerter och som uppgav sig vara prismedvetna men där ägaren eller VD hade sin fetbil utanför kontoret!

Det är ju sant,som resande säljare kan man ju inte dyka upp i Sklass eller Porsche men det är nog betydligt vanligare med den svenska patetiska jantelagen per varje fall av profileringsexempel ändå tror jag.
Ser många direktörer som åker Volvo istället för de bilar man egentligen vill ha. Det är skillnad i USA där man gläds åt den andres nya lyxbil.

Citat:
Ursprungligen postat av LugnarNerMig
Som några påpekat. Din chef är smart. Det är just därför han är din chef också.




Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nja, det är alltså en X6 3.0d han har (180kW diesel), det vill säga den billigaste varianten med absolut minst motor som går att få. Började på 584.800kr ny förra året, det är ganska ungefär precis vad en fullutrustad ny Volvo V70 D4 med takbox går på.

Så någon överdriven lyxbil är det ärligt talat inte. Hade varit klar skillnad om det var exmpelvis en X6M han hade, som kostar över miljonen.

Allt är ju relativt.
Säger jag S63 AMG Lang med extrautrustning för långt över de normala prisbasbeloppen med grundpris 2,100 000 kronor kontrar du med "Brabus däremot, med saudiarabiskt guld är ju faktiskt dyrare"


X6:an brukar man kunna lista fina tillbehör till, 100,200,300 000 kronor utöver grundpris dvs är mer normalt än att snikutrusta bilarna.


Citat:
Ursprungligen postat av Players370
Det är väll inget konstigt att bilarna står på en VD privat? Om han ändå kör bilen mest privat så blir det ju förmånsbil i så fall?

Min VD/Chef har 4 bilar ståendes privat. Sedan har ju firman några bilar också, men används endast av oss arbetare. Eventuellt kan han ta en skåpbil till ett litet ärende men annars kör han sina privata bilar.

Exakt.
Det finns annan anledning till detta, nämligen försäkring.
Jag vet flera som har över 7 fordon skrivna på sig ,allting för att man får ganska bra förhandlingsvillkor & premie på sitt försäkringsbolag då även om det är frugans bil, sonens motorcykel (som skulle vara svindyrt för en 25 åring ex)
Citera
2015-05-17, 20:13
  #62
Medlem
Prodelins avatar
Finns inget värre än folk som inte vågar stå för den dom är, detta är ett typexempel på att han är rädd vad folk ska tycka, själv kör jag finbilen till jobbet några dagar i veckan och visst har vissa stört sig på var jag fått pengarna från, jag brukar säga var dom får sina pengar att åka till Thailand hela familjen, då brukar dom bli tysta.

Svensk avundsjuka och jante ska konfronteras, enda sättet ta död denna smitta.
Citera
2015-05-18, 18:36
  #63
Medlem
LugnarNerMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Finns inget värre än folk som inte vågar stå för den dom är, detta är ett typexempel på att han är rädd vad folk ska tycka, själv kör jag finbilen till jobbet några dagar i veckan och visst har vissa stört sig på var jag fått pengarna från, jag brukar säga var dom får sina pengar att åka till Thailand hela familjen, då brukar dom bli tysta.

Svensk avundsjuka och jante ska konfronteras, enda sättet ta död denna smitta.

Haha du kan inte vara seriös med denna post?
Citera
2015-05-18, 20:10
  #64
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Allt är ju relativt.
Säger jag S63 AMG Lang med extrautrustning för långt över de normala prisbasbeloppen med grundpris 2,100 000 kronor kontrar du med "Brabus däremot, med saudiarabiskt guld är ju faktiskt dyrare"

X6:an brukar man kunna lista fina tillbehör till, 100,200,300 000 kronor utöver grundpris dvs är mer normalt än att snikutrusta bilarna.

Nja men alltså, TS och någon mer gråsosse i tråden verkar tycka att det är just en extrem lyxbil - men det är ju trots allt vare sig en så våldsamt lyxig eller extrem bil, X6 med absolut minsta motorn. Visst att 600k är mycket pengar att lägga upp på ett bräde - men vi har ju ingen aning om ifall bilen är cashad, eller belånad till max eller rentutav leasad - då behöver man inte vara Joakim von Anka för att skaffa sig en X6.

Jämförelsen med en V70 gjorde jag bara för att de avundsjuka ska inse att deras grannes flång nya V70 faktiskt (kanske) kostade mer i inköp än deras andra grannes begagnatköpta Corvette C6 - men likt förbannat kommer det inte vara Volvon de kommer stå och avundsjukt blänga på...

Hade det handlat om en S63 - eller för den delen S65 AMG - så pratar vi ju som du säger flera miljoner. Eller då en X6M. Det är en jävla skillnad mot strax över en halvmiljon.
Citera
2015-07-22, 13:56
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Inte för att jag brukar ha mycket till övers för varken bmw-förare eller chefer.. men det kan ju faktiskt vara så att han helt enkelt tycker det är mer praktiskt och ekonomiskt att ta en liten bil till jobbet varje dag.


Vill man vara ekonomisk av sig så äger man inte 3 stycken bilar som man ska betala skatt och försäkring på samt tillkommande bränsle. En person som tänker på kostnaderna, åker billig pendlarbil till jobbet men samtidigt äger två andra bilar prioriterar inte att hålla ner kostnaderna, snarare att visa en viss fasad utåt.
Citera
2017-06-22, 15:37
  #66
Medlem
Kul tråd! Tänkte bumpa den!
Citera
2017-06-22, 20:17
  #67
Medlem
Vivaruss avatar
Nu tycker jag det luktar skunk om chefen ifråga tar någon "skitbil" till jobbet än "ordinarie", vid kortare sträcka. Då de flesta chefer brukar bo relativt kort till företagets bas. Känns ju lite dumt att pendla en timme till sitt egna företag, om man ändå är den som bestämmer vart det ska ligga och utgå ifrån.. "Jag bor i Norrköping men lägger företaget i Jönköping", nja.

Har haft snarlika chefer, där cheferna ojat sig över pengar, t o m skrikit för skitsaker som skett eller gått sönder eller på annat sätt försöker undvika betala efter ordning ( OB, övertid helgersättning ), eller inte hålla efter maskiner ( t o m livsfarliga saker ) och verktyg, för att konstant påminna en om att det är knapert eller det är små marginaler.

Så jag gör vad jag alltid brukar göra, och det är att kolla upp dem på ställen som "Företagsfakta" eller "Allabolag", och då brukar sanningen vara annorlunda. Men lyckligtvis så är inte arbetsmarknaden så tuff för oss som är beredda att ta i, och håller chefen eller företaget på med skumma saker så ska man lägga benen på ryggen, utbilda sig eller söka nytt jobb. Mygel skapar bara mera mygel och sakta dras man in, tills man antingen blir lika dum eller blir tagen och får stå där och skämmas. Den smala vägen må vara slingrig, men den är ärlig - och ärlighet varar längst.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback