Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-12, 12:20
  #1
Medlem
Skulle det funka? Ska inte göra något akut eller förhastat men är nyfiken på möjligheten av att bygga en elgitarr av gran och tall. Syftar på träsorternas generella möjlighet av formas till en fast bra gitarr kropp plus hals och grepp bräda utan att smulas sönder. Ek används ibland till gitarrer, är inte det i samma rang trädarter som gran och tall? Även om någon vet så uppskattas tips på möjliga projekt av andra människor som gjort detta med ena eller andra av dessa två träsorter. Har för mig att medeltida lutor byggdes i sina sidor av t.ex. alpgran eller något sånt. Brukar inte gran i vissa fall användas på framsidan av kroppen på en akustisk gitarr kanske typ Martin?
Citera
2015-05-12, 13:39
  #2
Medlem
Klart det går, skulle till och med rekommendera det.

Finns ett problem med att söka på engelska om detta dock, pine kan användas till lite vad som helst. Det är inte lika specifikt som tall eller gran utan kan till och med användas som barrträd.

Men jag tror att det blir perfa, iom att de bästa elgitarrhögtalarna bland annat görs av "pine" (cornford och orange) så är det säkert ett träslag som förmedlar bra frekvenser. Hållbarheten är inget du behöver oroa dig för, det görs ömtåligare instrument av mjukare träslag.
Citera
2015-05-12, 13:50
  #3
Medlem
Locket på akustiska gitarrer är ju ofta gran (eng spruce), medan sidor och bakstycke brukar vara ett hårdare träslag.
Citera
2015-05-13, 12:45
  #4
Medlem
Cheepniss avatar
Googla "pinecaster" eller "sprucecaster" så hittar du massvis med gitarrer av tall eller gran. Fender byggde också en custom shop modell för nåt år sen helt i tall. Viktigast är att du har lite koll på kvaliteten av trät du använder.

Det enda som du kanske ska låta bli att använda tall eller gran till är greppbrädan, beroende på spelstil kan den isåfall nötas rätt snabbt. Prova björk istället eller nåt annat hårdare träslag, kanske ek funkar.

Jag har också använt asp för 2 gitarrhalsar samt en bashals och det har också funkat rätt bra.
__________________
Senast redigerad av Cheepnis 2015-05-13 kl. 12:58.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback