Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-11, 23:05
  #25
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nivovic
För det första: inget instrument är enkelt att lära sig (om det inte handlar om luftgitarr).

Men det jag kan tänka mig är blockflöjt och piano.
Att lära sig spela blockflöjt är relativt enkelt, kan du andas ut och har en genomsnittlig god motorik i fingrarna så är det blott några timmars träning som ligger i vägen för ditt mål.
Spela piano - om det handlar om enkla melodier (blinka-lilla-stjärna-nivå) - antar jag också du kan lära dig spela inom kort tid.


Blockflöjt och piano är INTE lätta att lära sig pga att det krävs mycket god motorik och koordinationsförmåga för att kunna spela bra och relativt "flytande" på dem. Blockflöjt är helt felaktigt det första instrumentet barnen kommer i kontakt med. Det kan ha kostat musikskolan många framtida musiker eftersom det är ett dåligt nybörjarinstrument
Citera
2015-05-12, 02:33
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Det kan ha kostat musikskolan många framtida musiker eftersom det är ett dåligt nybörjarinstrument

Fast är inte största problemet att många barn har svårt att kontrollera hur de blåser i blockflöjten? Blockflöjt är ganska känsligt och låga toner måste blåsas försiktigt, medan höga toner kräver att man blåser mycker hårdare? Och just det är kanske största bristen i blockflöjt, att det är en begränsad dynamik.

Ocarina finns små billiga för barn, och de kanske är enklare men vad jag vet finns det inte samma naturliga fortsättningsinstrument med ocarina som med blockflöjt. Greppen på blockflöjt liknar nämligen de på tvärflöjt, klarinett och saxofon. Av dessa har klarinett svårast grepp eftersom varje oktav har olika uppsättning, men klarinett är nog enklast att få ton i. Saxofon är väl lite svårare, och efter det tvärflöjt. Fast varken blockflöjt och klarinett har speciell stor användning i populärmusik nuförtiden.
Citera
2015-05-12, 05:55
  #27
Medlem
Mitt tips är att lära dig kanske 6-8 grundackord på gitarr och piano. Då kan du nog spela dem flesta pop låtar osv.

Du bör kunna: D G A E C osv.

http://www.piano-keyboard-guide.com/...no-chords.html

Ser du denna länk, klicka på den, scrolla ner tills du ser bilderna på en och flera tangentbord. Köp en synt för typ 1000 kr och försök lär dig dem. Det är nog det enklaste jag kan erbjuda. Blåsinstrument kanske är anses lätta på sitt sätt men då är det mycket tjafs om hur man ska andas och blåsa.

Mvh,

Jazzman35
Citera
2015-05-12, 11:12
  #28
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Fast är inte största problemet att många barn har svårt att kontrollera hur de blåser i blockflöjten? Blockflöjt är ganska känsligt och låga toner måste blåsas försiktigt, medan höga toner kräver att man blåser mycker hårdare? Och just det är kanske största bristen i blockflöjt, att det är en begränsad dynamik.

Ocarina finns små billiga för barn, och de kanske är enklare men vad jag vet finns det inte samma naturliga fortsättningsinstrument med ocarina som med blockflöjt. Greppen på blockflöjt liknar nämligen de på tvärflöjt, klarinett och saxofon. Av dessa har klarinett svårast grepp eftersom varje oktav har olika uppsättning, men klarinett är nog enklast att få ton i. Saxofon är väl lite svårare, och efter det tvärflöjt. Fast varken blockflöjt och klarinett har speciell stor användning i populärmusik nuförtiden.



Jo precis, jag var lite otydlig, barn har svårt att kontrollera hur hårt de blåser och har man svårt med motoriken blir det ännu jobbigare varför faktum kvarstår: blockflöjt är inte ett bra nybörjarinstrument för barn.
Citera
2015-05-12, 19:13
  #29
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Kazoo och marackas är enklast att spela på och kan spela med samtidigt
Kazoo eftersom du "nynnar" låten genom kazoon och marackasen håller du takten med medan du spelar kazoo
Tack fick kolla upp kazoo och det ser ju ut som nåt man kan bli tagen av polisen för. 😊 Det låter ju rätt fint och man blir ju också lite ensam om instrumentet. Kul.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-05-12, 19:15
  #30
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Mitt tips är att lära dig kanske 6-8 grundackord på gitarr och piano. Då kan du nog spela dem flesta pop låtar osv.

Du bör kunna: D G A E C osv.

http://www.piano-keyboard-guide.com/...no-chords.html

Ser du denna länk, klicka på den, scrolla ner tills du ser bilderna på en och flera tangentbord. Köp en synt för typ 1000 kr och försök lär dig dem. Det är nog det enklaste jag kan erbjuda. Blåsinstrument kanske är anses lätta på sitt sätt men då är det mycket tjafs om hur man ska andas och blåsa.

Mvh,

Jazzman35
Ja några ackord borde jag lära mig fast jag är instrument-idiot. Jag är ändå envis också. 😊Tack.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-05-14, 03:54
  #31
Medlem
Mr.Horses avatar
Bas är det enklaste.
Citera
2015-05-14, 10:51
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cykel-Ingemar.
Vilken instrument som liknar trumpet är enklast tror du? Det är ju inte så många som tar fram och spelar trumpet på fester och så men det kanske låter bra med bara trumpet utan andra instrument?

/ Cykel-Ingemar

Börja inte med blåsinstrument...ska du spela trumpet så får du räkna med några år av "pruttljud".
Skaffa ett keyboard. Börja med ackordspel. å sen över til melodispel.

Annars är gitarr ett bra alternativ, men keyboard ger en bättre musikalisk förståelse (enligt min mening), tack vare klaviaturens logiska uppbyggnad.
Citera
2015-05-14, 10:55
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Blockflöjt och piano är INTE lätta att lära sig pga att det krävs mycket god motorik och koordinationsförmåga för att kunna spela bra och relativt "flytande" på dem. Blockflöjt är helt felaktigt det första instrumentet barnen kommer i kontakt med. Det kan ha kostat musikskolan många framtida musiker eftersom det är ett dåligt nybörjarinstrument


MAn valde nog blockflöjt för att det var ett billigt instrument att köpa, det var den demokratiska aspekten som fick styra.

Ukulele är bra..men den är lättspelad i några få tonarter...men visst..kul pryl att börja med.
JAg tror man ska lysna litet på vad man känner för också..inte bara ta det som är lättast....gillar man hårdrock är inte ukulele förstahandsvalet.
Citera
2015-05-14, 11:02
  #34
Medlem
TiaGos avatar
Instämmer att blockflöjt är ett bedrövligt första instrument. Det kräver mycket precisa fingersättningar, fingerfärdighet och blåsteknik för att tonerna inte ska bli falska, och för att man ska klara av att spela de flesta melodier. Dessutom måste man ha koll på saliven så att flöjten inte blir igensatt och börjar låta falskt etc. Då är ett munspel ett mycket bättre val. Det kostar ungefär lika mycket som en blockflöjt men är mycket mer lättspelat och lättskött. Finns även billiga kromatiska munspel nuförtiden.

Vad gäller Ocarina så är den aningen mer lättspelad än en blockflöjt med problematiken med att under- och överblåsa och falska toner kvarstår, det är inte helt lätt att få rena noter över hela registret samtidigt som man ska kunna spela med viss volym.

Dock anser jag att gitarr och piano är de bästa instrumenten att börja med, även om du spelar flöjt, trumpet etc, så kommer du vilja spela ackord och mer avancerade arrangemang som dessa instrument möjliggör. Därför alla låtskrivare har dessa 2 instrument till hands. Dessutom är det enkelt att lära sig enklare låtar på både gitarr och piano samtidigt som utvecklingspotentialen är enorm, och ännu efter 20 år så kommer du fortfarande att lära dig nya saker.
__________________
Senast redigerad av TiaGo 2015-05-14 kl. 11:21.
Citera
2015-05-15, 12:47
  #35
Medlem
Cykel-Ingemar.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Börja inte med blåsinstrument...ska du spela trumpet så får du räkna med några år av "pruttljud".
Skaffa ett keyboard. Börja med ackordspel. å sen över til melodispel.

Annars är gitarr ett bra alternativ, men keyboard ger en bättre musikalisk förståelse (enligt min mening), tack vare klaviaturens logiska uppbyggnad.


Några år med prutt-ljud är ju inte vad jag tänkt mig. 😀 Tack för tipset.

/ Cykel-Ingemar
Citera
2015-05-29, 17:50
  #36
Medlem
Mungiga är vad du bör lära dig. Lätt att bära med sig och du kommer vara kung var du än spelar.

https://www.youtube.com/watch?v=u7YRN6a2ZaU
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback