Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-12, 23:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Nej, "moderna" livsstilssjukdomar är egentligen inte nya. Illustrerad vetenskap har tagit upp att mumier har undersökts som har konstaterats att ha haft bland annat åderförkalkning.

Hur är det med förekomst? Det kanske var mycket ovanligare på den tiden och dessa mumier var exempel på de människorna som fick det. Fast nu spekuleras det förstås

Citat:
Ursprungligen postat av Slackoff
Att äta mjöl är inget vidare jag rekomenderar att man tillagar mjölet innan man äter det, baka ett bröd av det till exempel.

Hehe ja självfallet. Jag menar då mjöl som är tillagat, om det är rätt ordval.
Citera
2015-05-13, 18:13
  #14
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denargasnubben
Jag menade att vi ätit det vad man kan tycka tillräckligt länge, några tusen år tillbaka borde ju kvalificera sig för det tycker jag...

Ska inte kalla mig särskilt insatt nu, fast tycker att hela svartmålningen utav mjöl som förklaring på en så pass stor del av dagens hälsoproblem är väldigt konstig.

Människan som art är ca 200 000 år gammal, men utvecklingen fram dit sträcker sig givetvis mycket längre tillbaka, Homo Erectus exempelvis som vi härstammar ifrån är bortåt 1.5 miljoner år gammal. Vi har ätit mjöl sedan yngre stenåldern, dvs ca 6000-10 000 år tillbaka i tiden. Dagens konsumtionsnivåer är dessutom mest troligt dom högsta någonsin.


Som du ser har vi bara ätit mjöl (som innehåller gluten) under en väldigt begränsad period, och det finns inget som säger att vi har acklimatiserat oss till det på så kort tid. Tvärtom upptäcker man hela tiden nya kopplingar mellan gluten och massvis med olika typer av sjukdomar. Dessutom pekar en hel del på att glutenintoleransen är mycket mer utbredd än vad man tidigare har trott. I framtiden kommer vi antagligen inse att vi generellt sett inte tål gluten särskilt bra, vilket är något av en paradox skulle man kunna tycka, eftersom det indirekt är en av grundstenarna i byggandet av civilisationerna och därmed vårt moderna samhälle.
Citera
2015-05-13, 19:38
  #15
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Framtidsatlet
Människan som art är ca 200 000 år gammal, men utvecklingen fram dit sträcker sig givetvis mycket längre tillbaka, Homo Erectus exempelvis som vi härstammar ifrån är bortåt 1.5 miljoner år gammal. Vi har ätit mjöl sedan yngre stenåldern, dvs ca 6000-10 000 år tillbaka i tiden. Dagens konsumtionsnivåer är dessutom mest troligt dom högsta någonsin.


Som du ser har vi bara ätit mjöl (som innehåller gluten) under en väldigt begränsad period, och det finns inget som säger att vi har acklimatiserat oss till det på så kort tid. Tvärtom upptäcker man hela tiden nya kopplingar mellan gluten och massvis med olika typer av sjukdomar. Dessutom pekar en hel del på att glutenintoleransen är mycket mer utbredd än vad man tidigare har trott. I framtiden kommer vi antagligen inse att vi generellt sett inte tål gluten särskilt bra, vilket är något av en paradox skulle man kunna tycka, eftersom det indirekt är en av grundstenarna i byggandet av civilisationerna och därmed vårt moderna samhälle.
Jaså? Hela tiden? Och just gluten? Njeaeeee. Nej, inte glutenintolerans, möjligen glutenkänslighet.

Sättet du skriver på visar redan din ståndpunkt, den verkar inte faktabaserad.
Citera
2015-05-13, 19:41
  #16
Avstängd
ilpobres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denargasnubben
Hur är det med förekomst? Det kanske var mycket ovanligare på den tiden och dessa mumier var exempel på de människorna som fick det. Fast nu spekuleras det förstås



Hehe ja självfallet. Jag menar då mjöl som är tillagat, om det är rätt ordval.
Visst förekomsten är mycket högre idag, delvis för att folk sitter ned för mycket. Fast sjukdomarna är inte "nya" egentligen, de är bara mer förekommande för tillfället.
Citera
2015-05-13, 22:07
  #17
Avstängd
Slackoffs avatar
Många välfärdsjukdomar kan förklaras med att vi lever mycket längre nu än då.
Blandannat beror det onekligen på att det finns mjöl.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback