Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-11, 04:07
  #1
Medlem
Antiprotons avatar
för en kort tid sen sände vetenskapens värld i svt ett avsnitt om multiversum som sedan tog bort, vet någon varför eller har ni gissningar på varför. multiversum är omtalat och möts ofta av starka reaktioner. en vän till mig berättade hur svt mycket väl kan ha tagit bort det pga av faktafel, för som programmets titel lyder är det vetenskap man utgår ifrån, och kanske är det för tidigt att lära barnen i grundskolan att i oändligt antal universum har vi alla människor kamelhuvuden och äter blå apelsiner.

mer konkret, min fråga är:
1. varför togs det bort.
2. finns det andra serier eller program som belyser teorier om multiversum?

rubriken kanske är lite missvisande så mod för gärna ändra.
Citera
2015-05-11, 05:32
  #2
Medlem
djuphavsdjungelns avatar
Fråga 1

Multiversum är fortfarande kontroversiellt. En del anser att det är trams. Kanske därför det togs bort, men troligare är väl att intresset är lägre än man kanske borde tycka.

Det räcker inte att folk skriver om det eller sänder dokumentärer. Inte ens om alla på hela jorden tror på multiversum så är det bevisat. Tro gör man i kyrkan.

Det vore spännande exempelvis om medvetanden är multiversum som kommunicerar via maskhål. Men det avfärdas eftersom det stannar där, en rolig tanke på sin höjd.

Går det att bevisas med upprepade experiment så är det en annan sak. Då är det ett genombrott.

Fråga 2

Om du kan engelska så finns det massor på youtube exempelvis den här: https://www.youtube.com/watch?v=bATyoYzlObY
Citera
2015-05-11, 07:11
  #3
Medlem
Här är länken till klippet på SVT:s hemsida. Det är borttaget för att SVT inte längre har rättigheter att visa det. Kollar inte på Vetenskapens Värld så mycket nu för tiden men det är ju ofta baserat på engelskspråkigt material med svensk berättarröst så det är väl det som skapar problem med SVT:s rättigheter att visa en del avsnitt.
Citera
2015-05-11, 10:37
  #4
Medlem
som allt annat gällande rymden är det svindlande tankar som folk i allmänhet tar lång tid att acceptera.. sen gäller det att hitta bevis, annars förblir det en teori
Citera
2015-05-11, 11:22
  #5
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Zen
som allt annat gällande rymden är det svindlande tankar som folk i allmänhet tar lång tid att acceptera.. sen gäller det att hitta bevis, annars förblir det en teori

Hypotes, målet är att genom bevis kunna förvandla det till en teori.
Citera
2015-05-11, 15:36
  #6
Medlem
Antiprotons avatar
som någon sade avsnitten är oftast översatta från internationella program, någon som vet vad det internationella programmet hette?
Citera
2015-05-12, 13:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiproton
som någon sade avsnitten är oftast översatta från internationella program, någon som vet vad det internationella programmet hette?
Sök efter "multiverse documentary" eller liknande på YouTube så kanske du hittar den. Finns kanske någon annan intressant dokumänter där förutom just den du såg. Annars är det väl värt ett försök att skicka ett mejl till SVT och fråga.
Citera
2015-05-12, 13:44
  #8
Medlem
Tar inte string teorin upp multiversum också?
I såfall, sök på String Theory eller String Teorin på SVT
Citera
2015-05-12, 16:32
  #9
Medlem
PiusXIIIs avatar
Hur skulle sådana saker som multiversum och strängteori kunna bevisas praktiskt? Det kan väl aldrig bli mer än matematik?
Citera
2015-05-12, 17:52
  #10
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur skulle sådana saker som multiversum och strängteori kunna bevisas praktiskt? Det kan väl aldrig bli mer än matematik?

Vad det gäller mulitversum så är det inte ens matematik, inte ens en hypotes, endast filosofi.

För mig är den dock den mest logiska lösningen.
Citera
2015-05-12, 17:57
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Hur skulle sådana saker som multiversum och strängteori kunna bevisas praktiskt? Det kan väl aldrig bli mer än matematik?


Har för mig att jag i vagt minne hört i serien COSMOS att man skulle kunna hitta energi som måste om den finns läckt in från ett annat universum.. Om man nu hittar den. Mer konkret än så minns jag inte. Kanske något med Cerns vidare expriment efter higgsprojwktet.. F
Citera
2015-05-12, 18:49
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiproton
för en kort tid sen sände vetenskapens värld i svt ett avsnitt om multiversum som sedan tog bort, vet någon varför eller har ni gissningar på varför. multiversum är omtalat och möts ofta av starka reaktioner. en vän till mig berättade hur svt mycket väl kan ha tagit bort det pga av faktafel, för som programmets titel lyder är det vetenskap man utgår ifrån, och kanske är det för tidigt att lära barnen i grundskolan att i oändligt antal universum har vi alla människor kamelhuvuden och äter blå apelsiner.

mer konkret, min fråga är:
1. varför togs det bort.
2. finns det andra serier eller program som belyser teorier om multiversum?

rubriken kanske är lite missvisande så mod för gärna ändra.

Har oxå reagerat över detta. Ville gärna se om avsnittet men som tur var så spelade jag in det :-) SVT kanske blev rädda för att vi ska ändra vårt tänk.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback