Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-05-22, 19:05
  #37
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullinkambe
Ja, och moderaterna är ju det parti som har ökat på vansinnet än mer.

Är sossarna bättre då?

Anledningen att moderaterna är så starka fortfarande i överklass-områden är av gammal vana, för att det är DET parti som är deras och deras föräldrars.

Av exakt samma anledning så röstar 60-årige Elof i Borlänge fortfarande på sossarna, eftersom han är "arbetare" och inte kan tänka sig något annat.

SD behöver ta fler väljare från sossarna och moderaterna. Vilket också är det vi ser händer nu.
Citera
2015-05-22, 22:30
  #38
Medlem
M Nordströms avatar
Anledningen till SD tillväxt måste ju vara att vi har en regering som håller IS kringarna bakom ryggen när dom återvänder till Sverige samt tiggarinvasionen vi fått. SD växer sig nog starkast på dom flesta orterna i Sverige på grund av bland annat deras valabetare haj haj och pliiiiz.

sen är frågan är hur en hur en nyliberal att förhålla sig till att SD blir det största partiet 2018?
Kommer dom att fly landet
__________________
Senast redigerad av M Nordström 2015-05-22 kl. 22:35.
Citera
2015-05-23, 01:04
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Nu är det ju så att väldigt många som går omkring i Stockholms innerstad, särskilt i de riktiga shopping-kvarteren och nöjes-kvarteren kring T-centralen samt Gamla Stan inte bor i Stockholms innerstad. Jag har aldrig bott i Stockholms innerstad, ändå så är jag ofta där, och redan när jag var liten så åkte vi ofta in till Åhléns och Stor och Liten eftersom de har ett större utbud än i kranskommunen vi bodde i, och kommunikationerna var utmärkta och det tog hyfsat kort tid.

Om man går ut på krogen på t.ex. Södermalm så är det många gäster man pratar med som kommer från Huddinge, Tumba och liknande ställen, och de går inte ut där eftersom det saknas ställen som är lika stora och bra.

Av samma skäl ser man många MENA-invandrare och negrer på Drottninggatan och framför allt på Plattan, eftersom de tar tjugo minuter eller mindre för dom att åka dit från ghettona.



Precis, samt att SD blev större än S och MP på Östermalm! Södermalm är en klass för sig, kom dessutom ihåg att den värsta grönrosa sörjan även finns i vissa förorter.

Bagaramossen har väldigt mycket lågklass-invandrare, ändå var det en bra valkrets för Fi. Kan ju också bero på att många invandrartjejer ofta är feminister och gröna. Fi är väl ett av dom partierna som har störst andel invandrare och rasifierade kroppar i sig?

Jag har inte påstått att det endast är de boende innanför tullarna som hänger i City. Sätts andelen araber/afrikaner som vistas i City i relation till antalet svenskar/européer som vistas i City, blir antalet relativt litet (inklusive Drottninggatan). Plattan har alltid varit en dekadent plats, helt oberoende av invandringen, så den är som den är. Min poäng är att City till största del är relativt homogent, bland annat till följd av att en större andel av förortsborna i betongen inte tar exempelvis orientexpressen till City. De verkar snarare bli kvar ute i betongen 24/7. I STHLM lever svenskarna och invandrarna (främst araber/afrikaner) i stor utsträckning i olika världar.

SD hamnade väl rätt högt i Bromma också, tror jag. Men nu har ju SD gått fram som fan sedan valet i STHLM stad, så det bevisar ju vilka kappvändare vi 08.or är. Jo, det är ju en anledning till att man skyr Söder som pesten, särskilt Mariatorget.
__________________
Senast redigerad av dandino 2015-05-23 kl. 01:11.
Citera
2015-05-23, 01:18
  #40
Medlem
JohanSverkerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dandino
Jag har inte påstått att det endast är de boende innanför tullarna som hänger i City. Sätts andelen araber/afrikaner som vistas i City i relation till antalet svenskar/européer som vistas i City, blir antalet relativt litet (inklusive Drottninggatan). Plattan har alltid varit en dekadent plats, helt oberoende av invandringen, så den är som den är. Min poäng är att City till största del är relativt homogent, bland annat till följd av att en större andel av förortsborna i betongen inte tar exempelvis orientexpressen till City. De verkar snarare bli kvar ute i betongen 24/7. I STHLM lever svenskarna och invandrarna (främst araber/afrikaner) i stor utsträckning i olika världar.

ja, Stockholm är svenskare än t.ex. London är engelskt, men fortfarande så är centrala Stockholm mer berikat än de flesta mindre svenska städer eller landsbygd. Våldtäkter har väl också skett i centrala Stockholm?

Citat:
SD hamnade väl rätt högt i Bromma också, tror jag. Men nu har ju SD gått fram som fan sedan valet i STHLM stad, så det bevisar ju vilka kappvändare vi 08.or är. Jo, det är ju en anledning till att man skyr Söder som pesten, särskilt Mariatorget.

Jag besökte en Mohammed-utställning i ett galleri på Söder härom året.
Citera
2015-10-14, 21:24
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag trodde länge att det var ett storstadsfenomen som är förbehållet Stockholm, att folk där vant sig vid mångkulturen, men nu tror jag mera på att extra stark segregation i Stockholm är orsaken till det jämförelsevis låga röstandet på SD.

Stockholm är väldigt segregerat, ja. De värsta blattarna bor rätt så långt utanför innerstan i smutsiga förorter som Alby, Tensta, Sätra, Rinkeby, Husby och liknande. Den vanlige Södermalms-hipstern, Kungsholmen-bon eller Vasastan-nissen har aldrig satt sin fot i någon av dessa förorter. Finns absolut noll anledning till att befinna sig på någon av dessa platser om man inte bor där. Delar av Stockholms innerstad dras dock med sjukt mycket tiggare och annat löst folk, och en ganska omfattande nedsmutsning av stadsmiljön.

En viktig anledning till att många stockholmare inte röstar på ett parti som SD är helt enkelt för att de anser sig vara lite för "fina i kanten" för det. Det gamla klassiska kultursnobberiet med andra ord. De ser på SD som ett landsortsparti och känner nog att de inte riktigt kan relatera till det. Sen består Stockholm av väldigt mycket inflyttade lantisar som ofta hyser väldigt starka antipatier mot andra lantisar, och gärna spottar på dem i tron att de själva har kommit upp sig bara för att de har flyttat till Stockholm och jobbar inom media på någon skräptidning. Ett utmärkt exempel på en sådan person är den sanslöst obegåvade och vedervärdige skräp- och slask-"journalisten" Fredrik Virtanen, från Motala.
__________________
Senast redigerad av williamsparon 2015-10-14 kl. 21:27.
Citera
2015-10-15, 02:36
  #42
Medlem
Rent geografiskt är jag osäker, men med tanke på att den största väljargruppen som lämnar de etablerade partierna för SD är äldre pensionärer, är de ingen otrolig gissning att många väljare kommer från storstäderna numera.

En gammal artikel visserligen men den stämmer med min egen observation.

http://www.svd.se/sd-vaxte-mest-i-aldretata-kvarter
Citera
2015-10-15, 02:45
  #43
Medlem
Lobengulas avatar
M åderlåts sakta men säkert av SD.

Jag är en gammelmoderat men fick nog 2014 efter "öppna våra hjärtan". Jag kanske inte just det talet men den totala inkompetensen att göra en konsekvensanalys. Det normala hade väl varit att jag sneglat på något annat parti än tokstollarna i SD. Men vad fan ska man göra när alla "etablerade" tycker likadant?

SD växer nog brett i hela landet och i synnerhet i storstäderna. Om SD får in mer kompetens och rensar bort smånassarna så kommer snöbollen att rulla snabbare.

Jag har bekanta både i storstäder som på landsbygd och många säger att det är nog nu. Det måste bli ordning och reda på inflyttningen. Då pratar jag om folk som röstat S och på allianspartier.
Citera
2015-10-15, 09:58
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Jag har bekanta både i storstäder som på landsbygd och många säger att det är nog nu. Det måste bli ordning och reda på inflyttningen. Då pratar jag om folk som röstat S och på allianspartier.

Problemet är att dessa personer reagerar alldeles, alldeles, alldeles för sent. Är det verkligen nog nu? Nu? Verkligen? För att de själva påverkas, eller vad fan är det frågan om? Jag tycker personligen att det varit nog i minst 10 år, förmodligen 15 egentligen, eller 20. Enligt min mening har det inte bara varit nog i minst 10 år nu, det har varit för sent i 10 år.

7-klöverväljarna har helt enkelt vaggats in i tron att deras partier och politiker bryr sig om dem, och att de vill och kommer fixa skiten, vilket de uppenbarligen inte gör. De bryr sig om politiskt spel, makt och ideologiska vanföreställningar.
Citera
2015-10-15, 10:25
  #45
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Är sossarna bättre då?

Anledningen att moderaterna är så starka fortfarande i överklass-områden är av gammal vana, för att det är DET parti som är deras och deras föräldrars.

Av exakt samma anledning så röstar 60-årige Elof i Borlänge fortfarande på sossarna, eftersom han är "arbetare" och inte kan tänka sig något annat.

SD behöver ta fler väljare från sossarna och moderaterna. Vilket också är det vi ser händer nu.

Nu kan jag givetvis inte svara för alla moderater men i mitt fall (och vissa andra jag känner) så röstar vi på M för att de för den politik som skulle vara bäst för Sverige på en 20-50 års sikt.

Likt en hel del andra i dessa "överklass" områden så kommer jag i från en blodröd arbetarfamilj o en "dålig" förort, men upptäckte redan vid 18-års ålder att S&VPK inte var för mig.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback