Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-05-11, 18:05
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Jag är ingen sympatisör av SMR men det är intressant att se hur snabbt de "goda krafterna" mobiliseras så snart SMR gör minsta framryck någonstans. Den undfallenhet och räddhågsna tolerans som det svenska samhället visar gentemot islamister, jihadister och terrorresenärer till Syrien – den finns verkligen inte där. Rätt och fel sorts extremism.

Har du ens uppdaterat dig om vad Svenska Motståndsrörelsen är för något?

De säger rakt ut att demokratin bör avskaffas, uppmanar till våld och hyllar Adolf Hitler.

Upplever du det som problematiskt att övriga samhället sätter ner foten och
markerar gentemot sådana radikala nynazister?

För övrigt finns det inget parti som accepterar jihadister,
eller kan du hänvisa till någon seriös källa som påvisar något annat i frågan?
Citera
2015-05-11, 18:23
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLANTIC-AQUA
Har du ens uppdaterat dig om vad Svenska Motståndsrörelsen är för något?

De säger rakt ut att demokratin bör avskaffas, uppmanar till våld och hyllar Adolf Hitler.

Upplever du det som problematiskt att övriga samhället sätter ner foten och
markerar gentemot sådana radikala nynazister?

För övrigt finns det inget parti som accepterar jihadister,
eller kan du hänvisa till någon seriös källa som påvisar något annat i frågan?

Jag vet vad SMR är, tackar som frågar. Om du haft ett minimum av läsförståelse hade du förstått att jag inte tycker att det är problematiskt att samhället markerar mot nazism, jag belyste endast att reaktionen är väldigt snabb och distinkt när det gäller SMR medan den är bortom alla gränser vag och långsam när det handlar om islamism (en ideologi fullt jämförbar med nazism). Det är förstås ett väldigt hyckleri.

Det tycks finnas en viss acceptans av islamismen, framför allt inom den politiska vänstern i Sverige (och även bland många liberaler). Mehmet Kaplan kan t.ex. jämställa terrorturister som åker till Syrien med svenska frivilliga i Vinterkriget. Det har inte kostat honom hans plats i MP. Alice Bah Kuhnke kan hålla "dialogmöten" med sådana som Rashid Musa och SUM, en organisation som stödjer och ligger ideologiskt nära Muslimska brödraskapet. Etc etc.

Jag tror inte direkt att kulturministern kommer att bjuda in Klas Lund till ett liknande dialogmöte, om man säger så. Kanske bör tillägga att jag inte heller tycker att hon bör göra det, så att du inte fortsätter gå bort dig i missförstånd.
__________________
Senast redigerad av Aristides 2015-05-11 kl. 18:39.
Citera
2015-05-11, 18:37
  #27
Medlem
Citat:
Jag vet vad SMR är, tackar som frågar. Om du haft ett minimum av läsförståelse hade du förstått att jag inte tycker att det är problematiskt att samhället markerar mot nazism, jag belyste endast att reaktionen är väldigt snabb och distinkt när det gäller SMR medan den är bortom alla gränser vag och långsam när det handlar om islamism (en ideologi fullt jämförbar med nazism).

Dina personangrepp bidrar inte nämnvärt till diskussionen.

Du tycks alltså störa dig på att samhället väldigt snabbt reagerar på militanta nynazister.

Vi kanske ska behandla nazisterna med silkesvantar istället, så de inte känner sig kränkta?

Citat:
Det tycks finnas en viss acceptans av islamismen, framför allt inom den politiska vänstern i Sverige (och även bland många liberaler). Mehmet Kaplan kan t.ex. jämställa terrorturister som åker till Syrien med svenska frivilliga i Vinterkriget. Det har inte kostat honom hans plats i MP. Alice Bah Kuhnke kan hålla "dialogmöten" med sådana som Rashid Musa och SUM, en organisation som stödjer och ligger ideologiskt nära Muslimska brödraskapet. Etc etc.

Så du menar att hela etablisemanget minsann accepterar islamism och jihadister
enbart för att någon flummig miljöpartist gjort konstiga uttalanden?

Då verkar det som att du läser nyheterna väldigt selektivt i sådana fall.

Hårdare tag mot islamism har diskuterats länge hos nästan alla partier.
Citera
2015-05-11, 18:50
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ATLANTIC-AQUA
Dina personangrepp bidrar inte nämnvärt till diskussionen.

Du tycks alltså störa dig på att samhället väldigt snabbt reagerar på militanta nynazister.

Vi kanske ska behandla nazisterna med silkesvantar istället, så de inte känner sig kränkta?

Inga personangrepp alls, såvida du inte räknar in sakliga beskrivningar dit. Du har verkligen svårt att förstå ganska elementära utsagor. Nej, jag stör mig inte på att samhället reagerar på nynazism, jag påtalade att man inte reagerar lika snabbt och med samma kraft när det kommer till islamism och jihadism. Det betyder inte att nazister ska behandlas med silkesvantar. Jag vill gärna tro dig om att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av ATLANTIC-AQUA
Så du menar att hela etablisemanget minsann accepterar islamism och jihadister
enbart för att någon flummig miljöpartist gjort konstiga uttalanden?

Då verkar det som att du läser nyheterna väldigt selektivt i sådana fall.

Hårdare tag mot islamism har diskuterats länge hos nästan alla partier.

Det skrev jag inte heller. Men det finns en naivitet över etablissemangets inställning till islamism, man accepterar sådant man inte skulle ha accepterat om de inblandade varit exv. nazister. Jag har nämnt två exempel. Åtskilliga fler hittar du i tråden Islamisters politiska avancemang i Sverige. Islamism är dock inte topic här.
Citera
2015-05-11, 19:02
  #29
Medlem
Citat:
Inga personangrepp alls, såvida du inte räknar in sakliga beskrivningar dit. Du har verkligen svårt att förstå ganska elementära utsagor. Nej, jag stör mig inte på att samhället reagerar på nynazism, jag påtalade att man inte reagerar lika snabbt och med samma kraft när det kommer till islamism och jihadism. Det betyder inte att nazister ska behandlas med silkesvantar. Jag vill gärna tro dig om att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.

Du fortsätter med dina barnsliga nedlåtande personangrepp.

Är det svårt för dig att försöka hålla en saklig ton i diskussioner?

Känner du ett behov av att försöka utmåla alla oliktänkande som mindre intelligenta?

Jag hade kunnat ta dig på större allvar om du visade belägg för dina påståenden istället.


Citat:
Det skrev jag inte heller. Men det finns en naivitet över etablissemangets inställning till islamism, man accepterar sådant man inte skulle ha accepterat om de inblandade varit exv. nazister. Jag har nämnt två exempel. Åtskilliga fler hittar du i tråden Islamisters politiska avancemang i Sverige. Islamism är dock inte topic här.

Varför tog du upp islamism här då?

Denna diskussionstråden handlar som bekant om Svenska Motståndsrörelsen.

Jag tycker det är utmärkt att journalister uppmärksammar och granskar
denna militanta antidemokratiska organisation.
Citera
2015-05-11, 19:14
  #30
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aristides
Jag är ingen sympatisör av SMR men det är intressant att se hur snabbt de "goda krafterna" mobiliseras så snart SMR gör minsta framryck någonstans. Den undfallenhet och räddhågsna tolerans som det svenska samhället visar gentemot islamister, jihadister och terrorresenärer till Syrien – den finns verkligen inte där. Rätt och fel sorts extremism.
Helt riktigt. Reaktionen är snarast att beskriva som skitnödig, minst sagt. Skillnaden i hur "hatisk nationalism" och "skäggsnäll" islamism behandlas av etablissemanget är som natt och dag. Intressant att notera i detta sammanhang är också att det, efter Romsons utspel i partiledardebatten, från judiska församlingen i Stockholm propageras i linje med vad som framkommer i DN:s artikelserie:
Citat:
Hon [Lena Posner-Körösi, min anm.] tycker att uttalandet är ett tecken på kunskapsbrist om vad som hände under andra världskriget. Men Romson, som är 43 år, har själv besökt Auschwitz, enligt klimat- och miljöministerns pressekreterare.
http://www.dn.se/nyheter/politik/jud...igt-uttalande/

Min fetning. Tecken på kunskapsbrist ska nog inte ses i detta sammanhang som att vara begränsat till Romsons hjärna, utan snarare då till ett mer allmänt förhållande i det svenska samhället. Behovet utav förintelsepropaganda alltså, som nu åter ska lanseras på bred front (som om dagliga skriverier i massmedia om nazismen och förintelsens fasor inte var nog).
Citat:
Ursprungligen postat av ATLANTIC-AQUA
Har du ens uppdaterat dig om vad Svenska Motståndsrörelsen är för något?

De säger rakt ut att demokratin bör avskaffas, uppmanar till våld och hyllar Adolf Hitler.
Är väl inget märkvärdigt med att de hyllar Adolf Hitler. Det är knappast så att de hyllar massmord på judar, även om det förstås är andemeningen i din kritik. Vad gäller demokratin finner jag det positivt att de problematiserar historieskrivningen (som allt som ofta präglas av judisk propaganda). Senast på Nordfront lyfter man till exempel fram Granskning Sveriges intervju med en överlevare från bombmassakern av civila i Hamburg 1943, som utfördes i demokratins namn:
https://www.nordfront.se/intervju-me...-i-hamburg.smr
Citera
2015-05-11, 19:22
  #31
Medlem
Citat:
Helt riktigt. Reaktionen är snarast att beskriva som skitnödig, minst sagt. Skillnaden i hur "hatisk nationalism" och "skäggsnäll" islamism behandlas av etablissemanget är som natt och dag. Intressant att notera i detta sammanhang är också att det, efter Romsons utspel i partiledardebatten, från judiska församlingen i Stockholm propageras i linje med vad som framkommer i DN:s artikelserie:

http://www.dn.se/nyheter/politik/jud...igt-uttalande/

Min fetning. Tecken på kunskapsbrist ska nog inte ses i detta sammanhang som att vara begränsat till Romsons hjärna, utan snarare då till ett mer allmänt förhållande i det svenska samhället. Behovet utav förintelsepropaganda alltså, som nu åter ska lanseras på bred front (som om dagliga skriverier i massmedia om nazismen och förintelsens fasor inte var nog).

Jag väntar fortfarande på belägg kring påståendet att etablisemanget i allmänhet
tycker islamister och jihadister är snälla.

Det är lätt att sitta på Flashback och kasta ur sig påståenden till höger och vänster,
men uppenbarligen betydligt svårare att belägga sanningshalten.

Citat:
Är väl inget märkvärdigt med att de hyllar Adolf Hitler. Det är knappast så att de hyllar massmord på judar, även om det förstås är andemeningen i din kritik. Vad gäller demokratin finner jag det positivt att de problematiserar historieskrivningen (som allt som ofta präglas av judisk propaganda). Senast på Nordfront lyfter man till exempel fram Granskning Sveriges intervju med en överlevare från bombmassakern av civila i Hamburg 1943, som utfördes i demokratins namn:
https://www.nordfront.se/intervju-me...-i-hamburg.smr

Jag är bekant med faktumet att ni här inne tycker Adolf Hitler var en föredömlig folkhjälte.

Jag försöker bara förstå hur ni resonerar och tänker.
Citera
2015-05-11, 20:18
  #32
Medlem
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATLANTIC-AQUA
Jag väntar fortfarande på belägg kring påståendet att etablisemanget i allmänhet
tycker islamister och jihadister är snälla.

Det är lätt att sitta på Flashback och kasta ur sig påståenden till höger och vänster,
men uppenbarligen betydligt svårare att belägga sanningshalten.
Aristides hänvisade dig till tråden (FB) Islamisters politiska avancemang i Sverige ("Slöj-misshandeln" i Farsta verkar falsk)

Föreslår att du börjar leta där.
Citat:
Jag är bekant med faktumet att ni här inne tycker Adolf Hitler var en föredömlig folkhjälte.

Jag försöker bara förstå hur ni resonerar och tänker.
Kan rekommendera den här dokumentären, den ger en mer balanserad bild än den gängse propagandan:
https://www.youtube.com/watch?v=Q9bF0Pc-GRI
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback