Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-10, 13:57
  #1
Medlem
Hejsan!
Om man inte riktigt kan det där med bokföringen till 100 % är det bättre att anlita någon annan? Någon som vet hur mycket kostar det att anlita ett företag som gör ens bokföring och bokslut och allt sånt?
Citera
2015-05-10, 14:58
  #2
Medlem
ethernals avatar
Svårt att säga vad det kostar, det beror helt och hållet på hur många transaktioner av någon typ din firma har gjort. Är du säg, it-konsult på ett fast uppdrag så du har en faktura i månaden och lite småkvitton blir det nog inte så blodigt men driver du en internetbutik och har femtifjyrton transaktioner in/ut blir det lite värre

Bästa är väl att ringa runt lite till några lokala firmor och berätta lite om hur just din företagssituation ser ut så kan de nog ge dig en bra fingervisning. Sen får du själv avgöra om du vill göra det själv och sen ta hjälp med enskilda frågor på timbasis när något är knivigt eller om du vill lämna bort det helt. Beror på om du tycker det är kul att syssla med admin eller om du helt enkelt tycker din tid är värd att göra annat på.
Citera
2015-05-10, 15:04
  #3
Medlem
olasvenssons avatar
Jag har drivit bolag i många år och jag är dessutom utbildad ekonom. Jag arbetar med hantverk och hinner, orkar inte bokföra. I dag använder jag istället företag som bokför och skickar fakturor för mig. Dom tar cirka 6% i avgift vilket är lågt enligt mig. 6% kostar det alltså.

http://www.frilansjobbarna.se/
Citera
2015-05-10, 15:36
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Jag har drivit bolag i många år och jag är dessutom utbildad ekonom. Jag arbetar med hantverk och hinner, orkar inte bokföra. I dag använder jag istället företag som bokför och skickar fakturor för mig. Dom tar cirka 6% i avgift vilket är lågt enligt mig. 6% kostar det alltså.

http://www.frilansjobbarna.se/
På vilket sätt skulle din bokföring kosta 6% av din omsättning? Låter mer som en procentare i gammal bemärkelse. Det verkar ju snarare som en beskyddarverksamhet!

Bokföringen för ett enmansföretag med måttligt med transaktioner tar kanske 1/2 till max 1 timme i månaden. Sedan är det bara att se vad de tar i timmen minus lite rabatt eftersom du är en stadig kund. Du får också tänka på om bokslut och deklaration ingår eller om det faktureras separat.
Citera
2015-05-10, 15:51
  #5
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
På vilket sätt skulle din bokföring kosta 6% av din omsättning? Låter mer som en procentare i gammal bemärkelse. Det verkar ju snarare som en beskyddarverksamhet!

Bokföringen för ett enmansföretag med måttligt med transaktioner tar kanske 1/2 till max 1 timme i månaden. Sedan är det bara att se vad de tar i timmen minus lite rabatt eftersom du är en stadig kund. Du får också tänka på om bokslut och deklaration ingår eller om det faktureras separat.

Bokslut och deklaration ingår i 6%.

Jag tycker i alla fall att frilandsjobbarna är bra. Det ger mig mer tid att arbeta. Jag tänker aldrig gå tillbaka att sköta bokföringen. Men smaken är som baken...
Citera
2015-05-20, 11:24
  #6
Medlem
Hej,

Jag heter Caroline och arbetar för bokföringsprogrammet e-conomic. Mitt råd är att ta kontakt med fyra fem byråer och be om kostnadsförslag. Här är en lista över revisorer och redovisningskonsulter som bokför i e-conomic. Du kan söka efter namn, stad eller på karta.

Lycka till!
Vh. Caroline Borg
Citera
2015-09-11, 15:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e-conomic-Caroline
Hej,

Jag heter Caroline och arbetar för bokföringsprogrammet e-conomic. Mitt råd är att ta kontakt med fyra fem byråer och be om kostnadsförslag. Här är en lista över revisorer och redovisningskonsulter som bokför i e-conomic. Du kan söka efter namn, stad eller på karta.

Lycka till!
Vh. Caroline Borg

Varför är e-conomic så bra, enligt din mening, Caroline?
Citera
2015-09-11, 17:37
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blueeye1951
Varför är e-conomic så bra, enligt din mening, Caroline?

Jag har arbetat som redovisningskonsult i drygt 10 år, varav 7 som auktoriserad hos SRF. Under den tiden har jag arbetat med en mängd olika bokföringsprogram, både stora och små.

I princip gör dom alla samma sak. Dom ska registrera verifikat enligt svensk lag och det finns inte så olika sätt att göra det på.

Däremot är det så att merparten av redovisningskonsulterna arbetar med aktiebolag. Mitt råd till dig är att hitta några som har erfarenhet och välja en som du har förtroende för. Du bör känna till att även om du anlitar en konsult är det DU, personligen, som är juridiskt ansvarig för de dokument som skickas in till svenska myndigheter. Däribland skattedeklarationer och inkomstdeklarationer. Så leta upp någon som du känner förtroende för.

Vilket redovisningsprogram dom sen har valt att arbeta i spelar ingen roll för dig. Det påverkar inte deras samarbete med dig.
__________________
Senast redigerad av Urmelkotten 2015-09-11 kl. 17:57.
Citera
2018-05-14, 12:24
  #9
Medlem
Om du har ett företag så måste du bokföra alla ekonomiska händelser i företaget och det kan så klart låta lite komplicerat. Idag finns det dock otroligt bra bokföringsprogram som i stort sett gör jobbet åt dig. Visma, Fortnox och Bokio är alla bra program. Det kan vara väl värt att gå in och titta på dessa för att se om man kan göra jobbbet själv. Det är ju trots allt en kostnad man slipper i så fall. Man ska arkivera all denna information i minst 7 år, men det är ju ofta inga problem. Här finns lite mer matnyttig information vad gäller bokföringen i enskild firma. Det är faktiskt inte så svårt att sköta själv som man till en början kan tro.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback