Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-11-15, 23:59
  #49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Globen är faktiskt fruktansvärt smutsig. Den är mer grå än vit. Riv skiten och bygg en ny vettig arena istället.
Är det smutsig är det väl bättre att tvätta än att riva?
Citera
2020-11-16, 11:09
  #50
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
Borde man inte ha övre delen som hockeyarena,som Maple Leafs Garden, nedre delen verkar vara gym och lite butiker. Då kanske luften mellan tak och publik försvinner och blir mer tryck
Det här är en bra idé.

Jag är inget fan av modern arkitektur, men fuskbygget Globen är ju ändå ikonisk idag och det vore dumt att riva. Däremot kan man ju styra upp omkring.

Noterade att man gjort om till padelhall nu under Corona. Var spelar Tre Kronor? Eller är all landslagshockey inställd nu? Fotbollen är ju igång.
Citera
2020-11-16, 18:30
  #51
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Är det smutsig är det väl bättre att tvätta än att riva?
Ja det är sant. Fast den suger annars också.

Citat:
Ursprungligen postat av Il.Malizia
Det här är en bra idé.

Jag är inget fan av modern arkitektur, men fuskbygget Globen är ju ändå ikonisk idag och det vore dumt att riva. Däremot kan man ju styra upp omkring.

Noterade att man gjort om till padelhall nu under Corona. Var spelar Tre Kronor? Eller är all landslagshockey inställd nu? Fotbollen är ju igång.
Tre kronor spelar ju inte sin EHT turnering förrän i Februari.
Citera
2022-01-25, 23:26
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Globen är helt hopplös som ishockey-arena.
De första matcherna farsan tog med mig på var på hovet. Lågt i tak och två rejäla ståplatssektioner. Jag har varit där med 10500 åskådare, Djurgården-AIK. Det är tryck.
Globen byggdes precis när jag var gammal nog att gå själv med polarna. Alla som var där första säsongen kommer ihåg ramsan: "På tok för mycket slips!"
För mycket slips, halv-huliganerna utspridda och 85 meter i takhöjd. Det blev inget tryck alls.
Det var här funktionärerna i panik började med oskicket att spela musik för att peppa publiken som sen spridit sig till andra arenor. Det finns inte en klack i världen som kan överrösta ett modernt PA-system. Drar man på musik tappar publiken tempot i ramsorna och det blir tyst från publiken.
Nej fy fan för musiken. Läs f.ö. Nick Hornby "Fever Pitch"; för att få stämning och tryck måste man ha några tusen billiga biljetter tillgängliga.

Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Eftersom Hovet skall rivas kommer Globen nu att användas betydligt mer.

Globen skall genomgå omfattande renovering säger man. Men inga konkreta planer vad jag vet.

Sedan skall det sprängas under Globen snart när tunnelbanan skall dras om.

Jag kan bara instämma, även "på den gamla goda tiden". När hockeyn fortfarande var relevant och Globen såldes ut, var arenan värdelös - jämfört med ett usålt Hovet.

I renoveringen som ska komma (?) vill man ha en flexibel lösning. Lite kul/sorgligt att man säger sig vilja göra det utan avkall på akustisk, ljud och arkitektur. Jag hade hellre sett att man sagt att man gör det för att skapa god akustisk, ljus och få fram den unika arkitekturen.

"Vårt mål med upphandlingen är lösning som bidrar till att det går att kan anpassa arenarummet från ca 6 000 till 14 000 besökare – utan att göra avkall på vare sig akustik, ljus eller arenans unika arkitektur och rymd."

Har det sagts något konkret om vad man landade i?


https://www.difhockey.se/artikel/y7p...apa-globen-2-0
Citera
2022-01-29, 00:55
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arazal
man river inte en byggnad som invigdes 1989 och är världens största sfäriska byggnad och fungerar utmärkt

Inte längre, en ny mycket större sfärisk arena byggs i Las Vegas. Globen i Stockholm är 85 meter hög och 110 meter bred, den nya arenan i Las Vegas blir 110 meter hög och 157 meter bred. Globen blir inte en Europas största sfäriska arena, den kommer att ligga i London där man just nu planerar att bygga en kopia av arenan som byggs i Las Vegas.

https://www.youtube.com/watch?v=ydOn8qwLJzA
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback