Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-09, 23:59
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peachypeach
Haha dåså.


Du får naturligtvis bilda din egen uppfattning om Kuba, jag delger min.
Citera
2015-05-10, 11:43
  #14
Medlem
Mitt tips är: Åk runt!! Håll er inte bara till Havanna/Varadero. Varadero var absolut värt att besöka, det är den yttersta udden där alla hotell ligger med sina tråkiga områden. men det finns faktiskt en riktig stad Varadero, där Kubaner bor. Det var där vi bodde, i så kallade casas particulares, så bodde vi nästan genom hela resan. Vi åkte runt en hel del och jag blev precis klar med min video från Kuba. Kika gärna för inspiration!

https://www.youtube.com/watch?v=GBK2WVadgxs
Citera
2015-05-10, 11:44
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft

Jag får ta och snacka med farsan, påminn mig!

Det är jättelätt att ordna egen transport runt hela Kuba. Visst är det dyrare än lokal buss men är man ett sällskap så är det inte alls farligt dyrt. Rekommenderas starkt!
Citera
2015-05-10, 18:00
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaoalle

Det är jättelätt att ordna egen transport runt hela Kuba. Visst är det dyrare än lokal buss men är man ett sällskap så är det inte alls farligt dyrt. Rekommenderas starkt!

Vi tänkte Vinales en natt...Kan man boka hotell där en natt o äventyra på egen hand o lita på att man får plats på bussarna så man faktiskt har nånstans att bo? :D
Citera
2015-05-11, 22:30
  #17
Medlem
Vi kom hem ifrån en 14 dagars Kubaresa för ett par veckor sedan.
Vi var först 2 nätter i Havanna, 3 i Trinidad, 3 i Varadero, 3 i Vinales och till sist 3 i Havanna igen. Vi bodde enbart på privata "casa particulares", hade bokat de första 2 nätterna hemifrån.
Kan tipsa om ett suveränt boende i Havanna om ni önskar.
Förflyttade oss med Buss (Viazul) och Taxi Collectivo. Ungefär samma kostnad, buss bekvämare, taxi går fortare.
Vi köpte dagsutflykt i Vinales och en guidad promenad i Havanna.
Juli är väl lågsäsong, olidligt hett misstänker jag, så det borde inte vara svårt att hitta boende, om nu inte amerikanerna väller in förstås. I april skulle det varit lågsäsong men det var ovanligt fullbokat sa de.
Vet inte om det är mycket party i Varadero då vi inte sökte upp det. Det fanns dock en trevlig bar som hette "The Beatles" som hade riktigt bra livemusic på kvällarna.
Många klagar på maten men vi var pålästa och hade fått tips så vi tyckte tvärtom att maten var riktigt bra, kan ge tips även på några restauranger i Havanna, Vinales och Trinidad.
Tveka inte att ställa frågor om vad som helst.
Citera
2015-05-14, 11:54
  #18
Medlem
TÄnk på en sak vid resa till cuba:

1: Få med det ni behöver när det gäller teknik, kameror med tillbehör.

pga: jag fick leta igenom hela havanna för att ersätta ett par slitna laddbara batterier, dessa hittade jag tack vare en serviceminded cykeltaxi längst upp iett varuhus inlåsta i ett glasskåp.( det fanns 2 par och de var dyra)

I övrigt tyckte jag havanna va det bästa på resan, även om trinidad och santiago de cuba var bra oxå. Sen måste man ju åka förbi che guevaras minnestorg i santa clara( stan i övrigt är inte mycket o ha) och om man är långt österut finns ju möjligheten att besöka sierra maestre på 1 eller 2 dagars utflykt.
Citera
2015-07-08, 05:27
  #19
Medlem
Trinidad är absolut den vackraste staden i Cuba som jag såg under mina två veckor. Hus i alla dess olika färger, häst och vagn, nära kusten, vid ett vacker berg.
Citera
2015-07-16, 01:32
  #20
Medlem
crazymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peachypeach
Tjena! Jag o min fästman ska åka till Kuba i juli. Vi landar i Havanna och tänkte ha våra första dagar där. Vilka städer kan man resa till därefter (som kanske inte är helt på andra sidan ön, vi tänkte inte hyra bil...) utöver Varadero? Vi är ute efter både sträder och äventyr...

Hur är det i Varadero egentligen? Bara massa party party eller?

Alla tips är bra!!

Ha det gött!

Lämna gärna lite tips när du kommit hem. Jag,frugan och barnen(13 o 15) har pratat om att åka till Kuba i höst. Vill ju att det ska finnas att göra för alla i familjen om man ändå kostar på sig.
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2566301

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback