Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-09, 16:43
  #1
Medlem
Duramaters avatar
Hej!

Idag laggade min mac när jag höll på med att skriva en grej. Fick starta om datorn och istället för äpplet som visas när man startar mac, så visades det en mapp med ett frågetecken på. Jag sökte på information på internet och det stod att man kan installera om OS X. När jag väl följde återställningsinformationen stod det: "I panelen där du väljer skiva markerar du din nuvarande OS X-skiva (oftast den enda som är tillgänglig)."

Men jag får ingen skiva framme. Det står tomt och jag vet inte vad jag ska göra. Jag försöker även att återskapa systemet men finns inget att välja mellan.

Vad ska jag göra?

Edit: Nu när jag starta om den står det en glob med en utropstecken på och under den apple.com/support
__________________
Senast redigerad av Duramater 2015-05-09 kl. 16:54.
Citera
2015-05-10, 15:05
  #2
Moderator
Rassas avatar
Verkar som att hårddisken har gett upp, eftersom den inte finns att välja som mål vid ominstallation. Om det är en bärbar Mac med mekanisk hårddisk så är den lätt att byta själv. En iMac eller en nyare bärbar med SSD är något svårare att byta disk på själv. Om det är garanti kvar på datorn så kan du lämna in den för gratis reparation.
Citera
2015-05-10, 15:13
  #3
Medlem
StyleWarss avatar
Är detta vad du gjort hitills?

https://support.apple.com/sv-se/HT201314
Citera
2015-05-10, 16:20
  #4
Medlem
MADs avatar
Om du har ett nyare OS kan du testa med Command +R när du bootar och använda Disk Utility för att reparera startskivan.
Frågetecknet i mappen tyder på att datorn inte kan hitta boot-sektorn.
Citera
2015-05-10, 19:21
  #5
Medlem
Duramaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Verkar som att hårddisken har gett upp, eftersom den inte finns att välja som mål vid ominstallation. Om det är en bärbar Mac med mekanisk hårddisk så är den lätt att byta själv. En iMac eller en nyare bärbar med SSD är något svårare att byta disk på själv. Om det är garanti kvar på datorn så kan du lämna in den för gratis reparation.
Garantin har gått ut.
Citat:
Ursprungligen postat av MAD
Om du har ett nyare OS kan du testa med Command +R när du bootar och använda Disk Utility för att reparera startskivan.
Frågetecknet i mappen tyder på att datorn inte kan hitta boot-sektorn.
Ok jag testade att hålla in commad+R, inget hände.
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Är detta vad du gjort hitills?

https://support.apple.com/sv-se/HT201314

Ja precis. När jag startar datorn håller jag in knappen alt och man ska först välja nätverk. När jag väl gjort det får man vänta en liten stund innan OS X-verktygsprogram kommer fram. De olika alternativen man ska välja mellan är:
-Återskapa från en time machine-säkerhetskopia
-Installera om OS X
-Få hjälp på nätet
-Skivverktyg

Klickar jag på det första alternativet kommer ingen säkerhetskopia fram
Jag har även testad att installera om OS X men det står "markera den skiva som du vill installera OS X på". Man kan inte välja någon skiva..
Klickar jag mig vidare på skivverktyg kommer det fram Mac OS X BAse system och klickar jag på det så står det att man kontrollera skivan. Efter att ha klickat på det kommer det fram ett meddelande i grönt att enheten mac OS X base system verkar vara felfri.
__________________
Senast redigerad av Duramater 2015-05-10 kl. 19:28.
Citera
2015-05-11, 00:08
  #6
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duramater
Garantin har gått ut.

Ok jag testade att hålla in commad+R, inget hände.


Ja precis. När jag startar datorn håller jag in knappen alt och man ska först välja nätverk. När jag väl gjort det får man vänta en liten stund innan OS X-verktygsprogram kommer fram. De olika alternativen man ska välja mellan är:
-Återskapa från en time machine-säkerhetskopia
-Installera om OS X
-Få hjälp på nätet
-Skivverktyg

Klickar jag på det första alternativet kommer ingen säkerhetskopia fram
Jag har även testad att installera om OS X men det står "markera den skiva som du vill installera OS X på". Man kan inte välja någon skiva..
Klickar jag mig vidare på skivverktyg kommer det fram Mac OS X BAse system och klickar jag på det så står det att man kontrollera skivan. Efter att ha klickat på det kommer det fram ett meddelande i grönt att enheten mac OS X base system verkar vara felfri.

Förmodligen är din disk helt död och går inte att läsa alls.
Då fungerar inget förutom att byta disk.
Citera
2015-05-11, 00:14
  #7
Medlem
Mugsys avatar
Kontakta en auktoriserad serviceverkstad och lämna in datorn på reparation. Börja för Guds skull inte skruva i datorn själv! Gör inget mer. Lämna in datorn och låt teknikern göra sitt jobb.
Citera
2015-05-11, 00:19
  #8
Medlem
Din hårddisk har nog gett upp totalt. Det finns inte så mycket att göra förutom att lämna in den hos en reparatör som kan tömma den på viktiga dokument och filer. Efter det får du köpa en ny hårddisk.
Citera
2015-05-11, 10:53
  #9
Medlem
zixls avatar
Eller så har du samma problem som vi hade, att satakabeln har lagt av, ett mysterium men det kan hända ändå.
Citera
2015-05-11, 13:37
  #10
Medlem
StyleWarss avatar
Vad weird, OSX base system bör ligga på hårddisken, det finns typ 12 partitioner varav base system är ett. Men disk0-partitionen är helt borta tydligen. Hmm.

Men hittar du ingen skiva så är den nog helt körd som alla säger. Köp ny hårddisk.
Citera
2015-05-11, 14:40
  #11
Medlem
S.Y-Sophies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zixl
Eller så har du samma problem som vi hade, att satakabeln har lagt av, ett mysterium men det kan hända ändå.

Skulle säga samma sak. Känner flera som fått höra av teknikerna att de både kan vara fel på hårddisken eller moderkortet i värsta fall. I slutändan har det oftast varit SATA-kabeln som strular. Deras hårddiskar har gått att starta upp utan problem när det bootats från en extern SATA-docka.
Citera
2015-05-17, 14:39
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Kontakta en auktoriserad serviceverkstad och lämna in datorn på reparation. Börja för Guds skull inte skruva i datorn själv! Gör inget mer. Lämna in datorn och låt teknikern göra sitt jobb.
varför skulle man inte kunna skruva i datorn??? beroende på modell kan det vara väldigt enkelt att komma åt disken och själv göra ett byte, eller, åtminstone få ut disken och koppla upp den mot samma eller annan mac och t.ex via usb köra ett testprogram o ev ett "rescue"-program. Beroende på hur absolut vital informationen är och om man kan stå ut med att förlora några filer. Om man dock är forensiker så bör man naturligtvis inte röra disken utöver att bara extrahera den från maskinen (vilket alltså vem som helst kan göra med normal placering av tummen) och koppla upp den mot väldigt speciell utrustning. Det är väl dock väldigt sällan som så rigorösa metoder påkallas - och det KOSTAR att få det gjort.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback