Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-06-02, 13:51
  #349
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Sosseadeln drar en unison suck av lättnad. Allt fler LO-anslutna män har nu genomskådat SD:s falska förespeglingar och återvänder i samlad trupp till fadershuset. Eller ...

S vinner tillbaka LO-medlemmar
http://www.dagensarena.se/innehall/s...-lo-medlemmar/


SD tappar stöd hos LO-män
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6445441

När man uppskattar värdet på dylika resultat måste man beakta källan. SCB hävdar också att SD minskar som parti, vilket stämmer riktigt illa med den egentliga situationen. SCB går statens ärenden, precis som att LO som förbund är kopplat till S. Utan att ha en stor umgängeskrets inom LO-kollektivet vill jag ändå påstå att tal om att stödet för SD minskar inom LO är rent nys. Ju närmare inpå massinvandringens fasor människor lever ju mer dras de till SD. Dock är det lite av en åldersfråga, ty många äldre LO medlemmar förknippar S så starkt med LO och arbetarklass att de skulle rösta S även om de sa att de skulle halvera deras kommande pension på grund av invandringen.
Citera
2016-06-02, 14:03
  #350
Medlem
Som medlemmar har de väl mindre betydelse. Det gäller att hålla rent på ledande positioner, och att sparka ut dem på det lokala planet så fort de sticker upp huvudet. Och det tar emot att a-kassa från LO ska kunna betalas ur till sverigedemokrater.
Citera
2016-06-02, 15:37
  #351
Medlem
Returpappers avatar
Undrar när Sd blir så antalsmässigt stora i facket att de skull kunna ta över? Givetvis krävs det mycket eftersom sossarna sitter på makten och styr in sitt folk på alla ledande positioner.

Men jag tror vi kommer att få se den första kuppen i någon lokalavdelning inom ett par år. Då blir det farit på sossenomenklaturan, de kommer att försöka med massiva uteslutningar för att hindra Sd att komma i majoritet.
Citera
2016-06-02, 18:09
  #352
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
När man uppskattar värdet på dylika resultat måste man beakta källan. SCB hävdar också att SD minskar som parti, vilket stämmer riktigt illa med den egentliga situationen. SCB går statens ärenden, precis som att LO som förbund är kopplat till S. Utan att ha en stor umgängeskrets inom LO-kollektivet vill jag ändå påstå att tal om att stödet för SD minskar inom LO är rent nys. Ju närmare inpå massinvandringens fasor människor lever ju mer dras de till SD. Dock är det lite av en åldersfråga, ty många äldre LO medlemmar förknippar S så starkt med LO och arbetarklass att de skulle rösta S även om de sa att de skulle halvera deras kommande pension på grund av invandringen.

Visst är det enkelt och bra att förneka allt som inte stämmer med ens världsbild och åsikter.
Inte ens flosklerna du bräker ur dig ang. pensionen stämmer då ex. mitt fackförbund har fixat till så vi får bättre pension med avtal och fonder som ger ersättning långt utöver allmän pension från staten och tjänstepension från arbetsgivaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Undrar när Sd blir så antalsmässigt stora i facket att de skull kunna ta över? Givetvis krävs det mycket eftersom sossarna sitter på makten och styr in sitt folk på alla ledande positioner.

Men jag tror vi kommer att få se den första kuppen i någon lokalavdelning inom ett par år. Då blir det farit på sossenomenklaturan, de kommer att försöka med massiva uteslutningar för att hindra Sd att komma i majoritet.

Det kommer aldrig inträffa. Det blir till att starta ett eget fackförbund i så fall, vilket de redan försökt göra en gång. Vet du hur det lilla experimentet gick?
Citera
2016-06-02, 20:18
  #353
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hex27
Visst är det enkelt och bra att förneka allt som inte stämmer med ens världsbild och åsikter.
Inte ens flosklerna du bräker ur dig ang. pensionen stämmer då ex. mitt fackförbund har fixat till så vi får bättre pension med avtal och fonder som ger ersättning långt utöver allmän pension från staten och tjänstepension från arbetsgivaren.

Förnekandet av verkligheten är annars din specialitet. Jag förnekar inga undersökningar, men jag ifrågasätter deras riktighet baserat på just verkliga observationer. Om en väderlekstjänst tillhandahåller informationen att det regnar där jag befinner mig och jag själv sitter i strålande solsken så väljer jag att lita på mina egna observationer, i synnerhet om väderlekstjänsten bevisligen är sponsrad av ett företag som säljer paraplyer. Det är det förhållandet som gäller mellan SCB och staten; de har ett egenintresse av att vaska fram siffror som påverkar opinionen. Deras makt över folket håller dock på att upplösas i och med modern informationsteknologi, vid undersökningar som sker i realtid och på flera platser samtidigt funkar det inte att göra som SCB och förvanska verkligheten med statistik som är manipulerad under flera månaders bearbetning genom att ringa rätt målgrupper. Ett tydligt exempel är vad som hände efter den senaste partiledardebatten i SVT, där samtliga mätningar som gjordes direkt efter gav Åkesson segern; hade en enskild mätning visat något helt avvikande hade man direkt kunnat inse att den blivit manipulerad. Om folk verkligen hade börjat gå tillbaka till S hade siffrorna för Åkesson inte varit så goda. LO är ett stort förbund och alla åsikter finns helt säkert bland medlemmarna, men det jag upplever när jag rör mig i dessa kretsar är ilska mot just S och invandringspolitiken. Om SCB nu tycker sig uppleva något annat väljer jag trots allt mina egna observationer. Solen lyser stark i SD-land och SCBs regndans är dömd att misslyckas.
Citera
2016-06-03, 00:40
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Förnekandet av verkligheten är annars din specialitet. Jag förnekar inga undersökningar, men jag ifrågasätter deras riktighet baserat på just verkliga observationer. Om en väderlekstjänst tillhandahåller informationen att det regnar där jag befinner mig och jag själv sitter i strålande solsken så väljer jag att lita på mina egna observationer, i synnerhet om väderlekstjänsten bevisligen är sponsrad av ett företag som säljer paraplyer. Det är det förhållandet som gäller mellan SCB och staten; de har ett egenintresse av att vaska fram siffror som påverkar opinionen. Deras makt över folket håller dock på att upplösas i och med modern informationsteknologi, vid undersökningar som sker i realtid och på flera platser samtidigt funkar det inte att göra som SCB och förvanska verkligheten med statistik som är manipulerad under flera månaders bearbetning genom att ringa rätt målgrupper. Ett tydligt exempel är vad som hände efter den senaste partiledardebatten i SVT, där samtliga mätningar som gjordes direkt efter gav Åkesson segern; hade en enskild mätning visat något helt avvikande hade man direkt kunnat inse att den blivit manipulerad. Om folk verkligen hade börjat gå tillbaka till S hade siffrorna för Åkesson inte varit så goda. LO är ett stort förbund och alla åsikter finns helt säkert bland medlemmarna, men det jag upplever när jag rör mig i dessa kretsar är ilska mot just S och invandringspolitiken. Om SCB nu tycker sig uppleva något annat väljer jag trots allt mina egna observationer. Solen lyser stark i SD-land och SCBs regndans är dömd att misslyckas.

Det står dig självklart fritt att tro vad du vill och jag drar inte själv så stora växlar utifrån enskilda undersökningar.
Dock upplever jag inte alls samma sak som dig när jag rör mig i LO-kretsar, vilket jag gör frekvent.
Dessutom framstår det som urbota dumt att främst klandra nuvarande regering i invandrings och flyktingfrågan då de är de första på nästan 10år som överhuvudtaget gjort något alls för att stram åt och styra upp flyktingmottagandet. Det är mer än man kan säga om högerregeringens(ivrigt påhejade av SD) 8år vid makten.

Nuvarande pensionssystem må vara uselt och den uppgörelsen finns det en bunt partier att klandra för, men att få det till att facken och S på något vis skulle vara de främsta att se till att det skulle bli ännu sämre pensioner tror jag inte du ens tror på själv?
Citera
2016-12-06, 21:00
  #355
Medlem
ZikaZteffes avatar
"LO-medlemmar är Sverigedemokraternas viktigaste väljargrupp. Men flödet kan vara stoppat hoppas LO-ledningen. – Men vi är absolut inte nöjda, det kan man inte vara när 20 procent säger sig sympatisera med SD"

http://www.sydsvenskan.se/2016-12-06...oppat-sd-flode
Citera
2016-12-06, 21:23
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Undrar när Sd blir så antalsmässigt stora i facket att de skull kunna ta över? Givetvis krävs det mycket eftersom sossarna sitter på makten och styr in sitt folk på alla ledande positioner.

Men jag tror vi kommer att få se den första kuppen i någon lokalavdelning inom ett par år. Då blir det farit på sossenomenklaturan, de kommer att försöka med massiva uteslutningar för att hindra Sd att komma i majoritet.
Jag trodde att gemene SD väljare var emot facket?Så varför skulle dom bli aktiva och ta över en lokal facklig avdelning?
Citera
2016-12-07, 06:23
  #357
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Jag trodde att gemene SD väljare var emot facket?Så varför skulle dom bli aktiva och ta över en lokal facklig avdelning?

Det verkar inte så vet flera som är med. Antifacket är inget typiskt Sd drag utan mer en högergrej.
Citera
2016-12-14, 23:22
  #358
Medlem
ZikaZteffes avatar
Citat:
LO dras med allt fler SD-anhängare, vad göra?
LO börjar spela på deras planhalva såklart.

Från DN i kväll.
Citat:
DN Debatt. ”Sverige måste återgå till en reglerad invandringspolitik”

Enbart år 2015 tog Sverige ensamt emot över 160.000 asylsökande. På lång sikt är det inte hållbart att fortsätta så.
http://www.dn.se/debatt/sverige-mast...dringspolitik/
Citera
2017-04-12, 18:06
  #359
Medlem
8711s avatar
Jimmie Åkesson kommenterar LO-ordförandens senaste tal:

Citat:
Jag hoppas att många vanliga, hederliga knegare just nu ser på S-kongressen och bevittnar LO-ordförandens hätska, aggressiva utfall mot oroliga medborgare i Sverige. Svensk arbetarrörelse är på villovägar. Verkligen.

https://www.facebook.com/jimmieakess...55270297926108
Citera
2017-07-03, 14:43
  #360
Medlem
Ördögs avatar
I den allmänna opinionstråden om SD kunde vi nyligen notera hur partiet blivit störst bland arbetarväljarna, samt att LO:s överkucku anser det bero på de senaste 30 årens politik och skattesänkningar (under 19 av dessa år har sossarna haft regeringsmakten.) Är det fler ledarskribenter, bloggare eller dylikt som genomskådat hans bortförklaringar, utöver Fredrik Haage på Smålands-Posten?

SD-bräckan mot LO
http://www.smp.se/ledare/sd-brackan-mot-lo/
Citat:
Kanske var det enbart LO:s unikt starka organisationsdisciplin som hållit emot så här pass länge. Man har ju också satsat mycket opinionsresurser på att hålla Sverigedemokraterna stången bland de egna medlemmarna. Men inte ens västvärldens starkaste arbetarrörelse har alltså klarat trycket.

Så vad gör man nu? Om LO-basen Karl-Petter Thorwaldsson aparta kommentar att det beror på skattesänkningar är signifikativ, råder panik. Förmodligen gör man en mognare analys än så, men det är ändå inte givet att slutsatsen är annan än uppgivenhet eller förskräckelse.

Bryderiet behöver inte främst vara ideologiskt. Det handlar om vilken egentlig risk LO-ledningen tar när den strax skall till att avdela interna resurser i anspråk för att främja en socialdemokratisk valseger 2018. Det blir frågan om en ren maktpolitisk sannolikhetskalkyl: hur pass fräck går det att vara utan att riskera riktiga interna sprickor i monoliten, som kan komma att utveckla sig till riktiga brytningar?

För några år sedan tog man sig för att hindra en kristdemokrat från att inta en facklig förtroendepost. Sverigedemokratiska sådana blockerar man gissningsvis med än större energi. Men effekterna på medlemslojaliteten går sannolikt inte att strunta i hur länge som helst.

Och med ett krackelerande LO måste man ställa följdfrågan vad effekten blir för arbetsmarknaden. I sina bästa stunder har svensk fackföreningsrörelse varit till stor gagn för tillväxten.

Vi ska inte låta den här tråden dö, eller hur? Det blir säkert en dråplig upplevelse att se LO "avdela interna resurser" för att övertyga den ostyriga valboskapen att det vore bäst att stötta fortsatt sossevälde.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2017-07-03 kl. 14:51.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback