• 1
  • 2
2015-05-08, 16:09
Medlem
stopthekillings avatar
http://www.metro.se/nyheter/sa-latt-...V1iICeSU2D76M/

Citat:
Kunde träffas samma dag

Metro bestämde sig för att svara på en annons där amfetamin och cannabis var till försäljning. Det tog bara någon timme, så hade vi fått ett svar:

• Försäljaren kunde skaffa amfetamin och cannabis, och gav ett pris.

• Vi kunde träffas redan samma dag och köpa drogerna.

• Vi fick ett telefonnummer.

• Vi kunde även få drogerna via post.

På forumet finns det även
trådar där användarna kan
diskutera drogerna de köpt och rekommendera eller varna för säljare. Fotnot: Metro har inte köpt
några droger.

Är ingen användare utav Instagram, men hur fan går detta ihop? Sitter det knarklangare och bara addar tusentals människor i hopp om att de är sugna på droger, eller söker man på något speciellt? Och framförallt, vem är dessa knarklangare?
Citera
2015-05-08, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stopthekilling
http://www.metro.se/nyheter/sa-latt-...V1iICeSU2D76M/

Är ingen användare utav Instagram, men hur fan går detta ihop? Sitter det knarklangare och bara addar tusentals människor i hopp om att de är sugna på droger, eller söker man på något speciellt? Och framförallt, vem är dessa knarklangare?

Instagram funkar så att du följer någons sida, vilket säljarna har (en egen sida) där folk kan gå in och tex se bilder på produkterna och sen får dom ett nummer/användarnamn på tex chatt-tjänsten Kik där dom får mer info om plats och pris och dylikt.
Citera
2015-05-08, 17:33
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elliotxz
Instagram funkar så att du följer någons sida, vilket säljarna har (en egen sida) där folk kan gå in och tex se bilder på produkterna och sen får dom ett nummer/användarnamn på tex chatt-tjänsten Kik där dom får mer info om plats och pris och dylikt.
Jo, det förstår jag, men vem är dessa som säljer och hur fan kan vissa ha tusentals kunder? Är ju faktiskt ganska imponerande.
Citera
2015-05-08, 17:39
Medlem
Citat:
Jo, det förstår jag, men vem är dessa som säljer och hur fan kan vissa ha tusentals kunder? Är ju faktiskt ganska imponerande.

Snabbt och enkelt, samt miljontals som använder instagram
Citera
2015-05-08, 17:42
Bannlyst
Citat:

Men om jag då som en totalt okunnig gammal gubbe skulle vilja gå in på en av dessa sidor och titta lite, hur bär jag mig då åt? Hur hittar jag vem som är vem?
Hur hittar säljare och köpare varandra på Instagram?
Citera
2015-05-08, 17:49
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morality.Cripples
Men om jag då som en totalt okunnig gammal gubbe skulle vilja gå in på en av dessa sidor och titta lite, hur bär jag mig då åt? Hur hittar jag vem som är vem?
Hur hittar säljare och köpare varandra på Instagram?
Exakt, hur fan vet en langare att "Kevin" är intresserad utav kokain t.ex? Känns ju ganska konstigt om man bara går igenom folks vänlistor som ser ut som ett gäng knarkare och sen bara fortsätter alla deras bekanta och sen deras bekantas bekanta osv tills man har ett par tusen följare.
Citera
2015-05-08, 18:32
Medlem
CHI9s avatar
Är det inte en jävla risk att hålla på så där? Det är väl hur enkelt som helst för en polis att sätta dit dessa killar om dem becknar så öppet.
Även köparna löper ju en stor risk, vet dem att någon becknar så kan ju polisen bara kolla vilka följare kontot har och sätta dit alla.
Citera
2015-05-08, 18:43
Medlem
stopthekillings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Är det inte en jävla risk att hålla på så där? Det är väl hur enkelt som helst för en polis att sätta dit dessa killar om dem becknar så öppet.
Även köparna löper ju en stor risk, vet dem att någon becknar så kan ju polisen bara kolla vilka följare kontot har och sätta dit alla.
Tydligen inte, de är "anonyma" på KIK och Instagram.
Citera
2015-05-08, 22:25
Bannlyst
Citat:
Exakt, hur fan vet en langare att "Kevin" är intresserad utav kokain t.ex?

Min fråga var mer inriktad på hur jag som gammal gubbe kan hitta nån på instagram som säljer gräs.
Finns det en sökruta? Vad skriver jag i den? Hur hittar jag en säljare?

Citat:
Känns ju ganska konstigt om man bara går igenom folks vänlistor som ser ut som ett gäng knarkare och sen bara fortsätter alla deras bekanta och sen deras bekantas bekanta osv tills man har ett par tusen följare.

Lol, det var nog precis så de lade upp det, i och med att både Polisen och Media fått upp ögonen för problemet.

Min personliga dom: Jävla Amatörer!

I mina öron låter detta som en digital vidareutveckling av fenomenet med gamla pundare som springer runt i parker under festivaler och frågar random ungomdssamlig "Vill ni köpa röka?"
Senast redigerad av Morality.Cripples 2015-05-08 kl. 22:29.
Citera
2015-05-09, 00:21
Medlem
Citat:

Dock tror jag verkligen inte att det är olagligt att bara följa dom.
Citera
2015-05-09, 01:02
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Dock tror jag verkligen inte att det är olagligt att bara följa dom.

Nee men det är ju sällan positivt att polisen uppmärksammar dig när du är en person som brukar olagliga droger. Känns säkrare att handla och sälja på gatan tycker jag
Citera
2015-05-09, 01:09
Medlem
Citat:
Dock får de ej begå brottsprovokation så de blir ändå ganska låsta.

Men visst är det konstigt, vodkaförsäljare har det funnits på Fejjan de senaste 6 åren vet jag men knark på IG blir lite överdrivet!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in