En bra och rolig teknik som jag funnit är att följa feminist kontra antifeminist debatten på youtube. Där ser man människor från både hållen köra känsloargument som om de vore absolut logisk oemotsäglig logik in i FUCKING DÖDEN ALLTSÅ!
Det gäller att söka känslan som motiverar, så jag försöker sätta mig in i känslorna istället för symbolerna och hittar att majoriteten inte har den blekaste aningen om vad dem känner, utan deras känslor är verklighet för dem.
Nu kommer den svåra biten och det är att hitta känslorna bakom mina egna argument och mina egna symboler, symboler här är alltså en metafor för ord och fraser. Vad krävs det ska hända mig för att jag ska känna på samma vis som text Zlatan?
Det gäller alltså att befria sig själv från känslornas grepp, inte att bli en känslolös robot utan att lära känna igen sina känslor och på så vis kunna bygga upp rationellt tänk och underlätta det filosofiska tänkandet.
Off-Topic:
Varför kan inte solen vara gud, rent logisk?
Solen ger och ger och ger, utan att sluta ge för en sekund. Visserligen ger ju solen energi till det mesta på jorden att den kan anses vara gud. Men, skulle jorden sluta snurra i ett par... timmar? Så skulle solen ge så mycket att den skulle bränna allt levande med det som vi uppfattar som god energi. Solen kan inte moderera sitt givande och är därför inte gud. Vi uppfattar solen som gud eftersom vi ser den från ett begränsat perspektiv där vi måste bortse från att jordens snurrande skyddar oss från överexponering till solen. Men är Jorden då gud? Nej, jorden behöver solen för att upprätthålla livet och kan därför inte vara gud.