2015-05-08, 12:57
Medlem
Apologists avatar
Jag har läst The philosopher's toolkit som ger tips om kreativa tekiker för att bygga upp filosofiska argument m.m. Det finns även andra liknande böcker om kreativt tänkande, ex Edward de Bonos böcker m.fl.

Vad har ni för kreativa tekniker för att bygga o utveckla filosofiska ideer? Vilka böcker kan ni tipsa om? Hur går ni tillväga för att bygga argument?

Exempelvis har jag en teknik som jag lärde mig i min ungdom. Man har en låtsas panel (board members) med kända personer som man ser upp till. Helst ska den vara uppemot 10 personer men i det här exemplet kör jag tre. Så låt säga att man har dessa 3 personer i sin "styrelse".

1. Gengkhis Khan.
2. Zlatan.
3. Ozzy Osbourne.

De får en fråga o tolkar om frågeställningen eller svarar på frågan utifrån sin synvinkel, ideal, förståelse m.m.

Så expempel frågan lyder "varför kan vi inte flyga som fåglarna"?

1. Genkhis Khan formulerar om frågan med "varför kan inte fåglarna rida hästar som oss?".
2. Zlatan svarar på frågan med att "bollarna flyger ju, så varför behöver vi?".
3. Ozzy Osbourne svarar på frågan med att "Varför skulle vi vilja flyga som fåglarna då vi kan åka första klass med VIP service o sova under resan?".

Ja, det var ett dåligt exempel men ni förstår säkert vad jag är ute efter. Så dela med er av lite kreativt tänkande tekniker!!!
Citera
2015-05-08, 14:43
Medlem
Hell, there are no rules here - we're trying to accomplish something.
Thomas A. Edison

”Instead of thinking outside the box, just get rid of it”

”Det är den som är ute och cyklar som finner nya vägar”

”Den idé som inte är orimlig från början finns det inget hopp för”.
Albert Einstein

”Fantasi är viktigare än kunskap”
Albert Einstein

Kreativitetens huvudfiende är sunt förnuft.
Pablo Picasso

”Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem som vi skapat med det gamla sättet att tänka”
Albert Einstein
Citera
2015-05-08, 14:45
Bannlyst
Den enda kreativa tekniken jag verkligen följer... Är att alltid försöka följa mitt egna resonemang till döden. Inte lämna några lösa trådar. Försöka koka ner det viktiga. Sen sudda allt. Och radera det från hjärnan. Inte lämna några känslomässiga band till "filosofiska" tankar.
Citera
2015-05-08, 16:23
Medlem
H1ONEs avatar
En bra och rolig teknik som jag funnit är att följa feminist kontra antifeminist debatten på youtube. Där ser man människor från både hållen köra känsloargument som om de vore absolut logisk oemotsäglig logik in i FUCKING DÖDEN ALLTSÅ!

Det gäller att söka känslan som motiverar, så jag försöker sätta mig in i känslorna istället för symbolerna och hittar att majoriteten inte har den blekaste aningen om vad dem känner, utan deras känslor är verklighet för dem.

Nu kommer den svåra biten och det är att hitta känslorna bakom mina egna argument och mina egna symboler, symboler här är alltså en metafor för ord och fraser. Vad krävs det ska hända mig för att jag ska känna på samma vis som text Zlatan?

Det gäller alltså att befria sig själv från känslornas grepp, inte att bli en känslolös robot utan att lära känna igen sina känslor och på så vis kunna bygga upp rationellt tänk och underlätta det filosofiska tänkandet.

Off-Topic:

Varför kan inte solen vara gud, rent logisk?
Solen ger och ger och ger, utan att sluta ge för en sekund. Visserligen ger ju solen energi till det mesta på jorden att den kan anses vara gud. Men, skulle jorden sluta snurra i ett par... timmar? Så skulle solen ge så mycket att den skulle bränna allt levande med det som vi uppfattar som god energi. Solen kan inte moderera sitt givande och är därför inte gud. Vi uppfattar solen som gud eftersom vi ser den från ett begränsat perspektiv där vi måste bortse från att jordens snurrande skyddar oss från överexponering till solen. Men är Jorden då gud? Nej, jorden behöver solen för att upprätthålla livet och kan därför inte vara gud.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in