Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-08, 12:30
  #1
Medlem
Arbetarbroders avatar
Jag är ingen som är duktig på det här med valutor och liknande, men att THB stärkts i en rejäl kurva om vi går ett år tillbaka i tiden är tydligt.

Enligt XE Currency fick man i Maj 2014 ca 5 baht för en svensk krona. Sedan går kurvan stadigt neråt i för kronan nivå som inte skådats de senaste 10 åren.
I slutet av mars i år är botten-noteringen, Du får 3.66 THB mot SEK.
Sedan ser vi en sakta ökning av kronans värde igen.

Är bahten låst till dollarn på något vis?
Har hört det genom åren, och ungefär samma kurva visar sig på dollarn, sedan maj 2014 ungefär samma ras till nyligen, runt slutet på mars när kurvan vänder och även om de är kort tid att säga att något utav den infon kanske.
Slutet av mars var rätt nyss.

Hursomhelst, är Baht och Dollarn på något sätt kopplade med varandra?
(har ingen aning om hur, men som sagt något som jag hört flera gånger)

Att Dollar och Baht ser ut att ha samma kurva medans brittiska Pund och €uro har haft en betydligt mer ostabil kurva under det senaste året, de känns inte orimligt för en färsking på sånt här som jag är att bahten och dollarn är kopplad på nått sätt...

Thailand är starkt beroende av turism, en turism som uteblir om man får mindre för pengarna. Knepig fråga kanske men har Thailand nån vinning eller metod för hantera sin baht?
De har en Riksbank likt våran svenska antar jag..?

Landets ekonomi växer men att det skulle växt i sådant här tempo sedan maj 2014 känns inte rimligt..

Vad beror minskningen på, som enligt min app är absolut störst på de senatse 10 åren?
Och den svåraste frågan kanske, hur ser prognosen ut för THB i framtiden? Samma kurva vi sett under dett gågna året eller hur kan man spekulera i sånt här?


(...med risk för -frågor) men uppskattar alla former av svar, då detta har tagit upp min tankeverksamhet och är alldeles för komplicerat för mig.
Citera
2015-05-08, 13:57
  #2
Medlem
alienfins avatar
Svenska kronan har försvagats rejält av regeringen medans bahten har varit stark. Nu tänker de dock sänka bahten för att få fart på exporten i Thailand så att vi kan se troligen se framemot 4.5baht/krona
om några månader..
Bahten är inte bunden till dollarn.
__________________
Senast redigerad av alienfin 2015-05-08 kl. 14:01.
Citera
2015-05-08, 14:00
  #3
Medlem
alienfins avatar
Dubbelpost.
Citera
2015-05-08, 17:04
  #4
Medlem
Militärstat sen ungefär ett år tillbaka och dom stödköper THB samt sänkte räntan igen nyligen. Är väl i vanlig ordning någon som tjänar brutalt på det här och därför det är som det är, var ju ett tag sen militären fick styra och ställa så passar väl på att roffa åt sig allt dom kan nu innan dom får kliva ner.

Funderar du på att investera i THB eller? Och nej THB är inte bunden till dollarn.
Citera
2015-05-08, 17:33
  #5
Medlem
Bra tråd!

Bör jag köpa vid 4 eller ska man vänta?
Ingen investering utan fickpengar för 20-30 k svenska, åsikter?
Citera
2015-05-08, 17:42
  #6
Medlem
alienfins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tardsowhat
Bra tråd!

Bör jag köpa vid 4 eller ska man vänta?
Ingen investering utan fickpengar för 20-30 k svenska, åsikter?

Prognoserna säger att det finns möjligheter för upp till 5 baht i år,4.5 inom en månad. Vänta såklart.
Citera
2015-05-09, 15:01
  #7
Medlem
zjacks avatar
Bathen är inte längre bunden till dollarn officiellt.. Men inofficiellt är den det fortfarande. Centralbanken vill ha en stabil kurs mot dollarn (som är den stora reservvalutan) och manipulerar värdet med olika medel. Detta är anledningen till att de flesta asiatiska valutorna slaviskt följer dollarns ned och uppgång. Jämför Danmarks och Schweizs valutor gentemot euron.
Citera
2015-05-09, 19:30
  #8
Medlem
Anledning är antagligen att räntan har sänkts rejält det senaste året för SEK.
Citera
2018-05-20, 12:16
  #9
Medlem
Rektangels avatar
Gammal tråd men som många här säger så är Thailands grannländers valutor på något sätt knutna till dollarn och så även deras största handelspartners.

Deras baht kan inte avvika alltför mycket från det handelsblock de hör till. Bahten är som en måne som whobblar runt dollarn. Dessutom har den haft en tendens att stärkas mot dollarn p g a stark export.

Vår valuta hör till euroblocket även om vi inte har fast växelkurs. När växelkursen mellan euro och dollar rör sig påverkar detta väsentligt växelkursen mellan bahten och kronan.

Vår valuta är som en måne som whobblar runt euron. De sista åren har dollarn stärkts mot euron vilket avspeglar sig i växelkursen mellan bahten och kronan. Detta då Europa haft problem med sydeuropeiska länders ekonomiska disciplin vilket påverkat förtroendet för euron mot främst dollarn.

Att sen vi har minusränta och vår valuta faller även mot euron gör ju inte saken bättre. Detta eftersom högre räntor kan få bostadsbubblan att brista.

Det brittiska pundet är egentligen en hybrid mellan dollarn och euron.
Citera
2018-05-20, 12:28
  #10
Medlem
Rektangels avatar
I takt med växande exportindustri lär bahten på sikt stärkas mot dollarn och göra sig mer oberoende av turism. Reallönerna stiger stadigt i Thailand. Jokern är som sagt växelkursen mellan euron och dollarn och vår egen riksbank och målsättningen att gynna vår inhemska exportindustri genom lägre räntor än i euro och dollar.
De skuldsatta bostadsköparna tål inte högre räntor. Högre räntor ska enligt skolboken stärka en valuta.

Oro på bostadsmarknaden får vi på sikt betala med sämre växelkurs, dyrare import och utlandssemestrar, särskilt till länder som hör till dollarblocket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback