Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-02-05, 17:23
  #2209
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snake6
Serien Dr. Death. Står ju att vissa delar är dramatiserade men någon som har en uppfattning om vad som är sant och inte? Ser avsn 3 nu

I stora drag så verkar rätt mycket stämma överens med verkligheten. En del är ju så klart ändrat och dramatiserat. Var något med tidsaspekten jag reagerade över men serien hoppar rätt mycket fram och tillbaka i tiden så kan vara jag som missat något. Att han skulle träffat Julia på fin restaurang tillsammans med Benita innan operationen är jag tveksam att det stämmer.
Vad som sagts i dokumentärer så levde Benitas make när hon påbörjade sin dokumentär men dog i cancer under tiden projektet pågick och Paolo stöttade henne efter och de kom närmare varandra. Om jag minns rätt så hade maken redan gått bort när de träffades och det var Benita som behövde opereras och senare räddar han livet på henne i Ryssland men det är inget som nämnts i några dokumentärer som jag sett.
Minns inte heller att det skulle utförts några försök på råttor med plaststrupar på Karolinska. I Ryssland utfördes i verkligheten olika experiment på råttor med donerade organ som badats i stamceller.
I verkligheten var det fyra läkare på Karolinska som anmälde Macchiarini och när första polisutredningen lades ned la de ut en artikel på en amerikansk visselblåsarsajt.
Det var efter det som SVT började granska Macchiarini.
Den dokumentären finns på Svtplay och kan rekommenderas, den heter experimenten. Finns även ett par poddavsnitt på bla Spotify som är bra.
Benita medverkade även i Carina Bergfeldt för inte så länge sedan.
Citera
2024-02-06, 19:04
  #2210
Medlem
Det är rätt märkligt och illa att inte fler blev åtalade i den här skandalen. Eller åtminstone fick repressalier eller liknande.
Macchiarini är väl den huvudansvarige men flera andra deltog och kände till hur dåligt Macchiarinis metod fungerade och riskerna de medförde. Även tillverkaren av plaststruparna borde ju fått stått till svars. I ett reportage med Julia, som var en av patienterna, var en representant från företaget med och informerade Julia om hur säker luftstrupen var och hur det skulle bildas levande vävnad osv vilket de vid det laget visste inte fungerade.
Problemet är kanske att försöken utfördes i flera olika länder och tillverkaren är amerikansk osv.
Citera
2024-02-20, 12:24
  #2211
Medlem
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turck
Det är rätt märkligt och illa att inte fler blev åtalade i den här skandalen. Eller åtminstone fick repressalier eller liknande.
Macchiarini är väl den huvudansvarige men flera andra deltog och kände till hur dåligt Macchiarinis metod fungerade och riskerna de medförde. Även tillverkaren av plaststruparna borde ju fått stått till svars. I ett reportage med Julia, som var en av patienterna, var en representant från företaget med och informerade Julia om hur säker luftstrupen var och hur det skulle bildas levande vävnad osv vilket de vid det laget visste inte fungerade.
Problemet är kanske att försöken utfördes i flera olika länder och tillverkaren är amerikansk osv.

Har han börjat sitta av sitt straff? Vart sitter han? Sverige eller Spanien?
Citera
2024-02-20, 17:24
  #2212
Medlem
Jofs avatar
Jag saknar försvarare av Mackan. De tiger still.
Utan dem är vi lite undrande.
Plast omvandlas till hud?
Intelligenta medicinare och framstående vetenskapliga tidskrifter tog honom till sitt hjärta.
Var det en rimlig chansning?

Att han var och är en mytoman, är något vi vet nu.

Hur mycket får man chansa?
Lite måste man väl tillåta. Brukar kallas spetskompetens.
Citera
2024-02-21, 18:29
  #2213
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
En läkare som förfalskar forskning och har ihjäl sina patienter - får i Sverige inget riktigt straff.

Sekten Sverige levererar. Stjärnglansen blev för stor för Sverige och som vanligt kan ingen kritik uttalas på grund av politiskt korrekthet eller att akademiker inte tål ifrågasättande och Sverige i sin roll som "världsledande". Exakt samma mekanismer som över huvud taget gjorde Quick-härvan möjlig, trams om bortträngda minnen och märkliga sexuella övergrepp, apatiska barn, skäggbarn, och hela massinvandringen, för att inte tala om vaccinet och klimatet. Efteråt låtsas alla mongon som om det var omöjligt att förhindra det som skedde. När det som en situation kräver är att man tittar logiskt och mänskligt på det, och vad vi redan har lärt oss kollektivt historiskt sett.

Det fanns (finns!) en absurd grund i Sverige som gjorde det enkelt för P.M. att operera, i dubbel bemärkelse.

Exakt !
Citera
2024-02-21, 18:32
  #2214
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turck
I stora drag så verkar rätt mycket stämma överens med verkligheten. En del är ju så klart ändrat och dramatiserat. Var något med tidsaspekten jag reagerade över men serien hoppar rätt mycket fram och tillbaka i tiden så kan vara jag som missat något. Att han skulle träffat Julia på fin restaurang tillsammans med Benita innan operationen är jag tveksam att det stämmer.
Vad som sagts i dokumentärer så levde Benitas make när hon påbörjade sin dokumentär men dog i cancer under tiden projektet pågick och Paolo stöttade henne efter och de kom närmare varandra. Om jag minns rätt så hade maken redan gått bort när de träffades och det var Benita som behövde opereras och senare räddar han livet på henne i Ryssland men det är inget som nämnts i några dokumentärer som jag sett.
Minns inte heller att det skulle utförts några försök på råttor med plaststrupar på Karolinska. I Ryssland utfördes i verkligheten olika experiment på råttor med donerade organ som badats i stamceller.
I verkligheten var det fyra läkare på Karolinska som anmälde Macchiarini och när första polisutredningen lades ned la de ut en artikel på en amerikansk visselblåsarsajt.
Det var efter det som SVT började granska Macchiarini.
Den dokumentären finns på Svtplay och kan rekommenderas, den heter experimenten. Finns även ett par poddavsnitt på bla Spotify som är bra.
Benita medverkade även i Carina Bergfeldt för inte så länge sedan.

De fyra läkarna som varnade borde få en stor eloge 🏅! En offentlig ursäkt och en rejäl kompensation .
__________________
Senast redigerad av Tezz-l 2024-02-21 kl. 19:29.
Citera
2024-02-21, 19:16
  #2215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
De fyra läkarna som varnade borde få en stor eloge !

Det borde dom verkligen få, det är vansinnigt att de inte blivit hyllade för att de gjorde det rätta och gick emot sina chefer trots hot om polisanmälningar och varningar
Citera
2024-02-21, 19:22
  #2216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Har han börjat sitta av sitt straff? Vart sitter han? Sverige eller Spanien?

Verkar inte som att han börjat avtjäna sitt straff. I en intervju i läkartidningen.se från december 2023 så befinner han sig i Barcelona. Och enligt Macchiarinis advokat så står Macchiarini till svenska myndigheternas förfogande.
Och han är säker på att Macchiarini kommer välja att avtjäna sitt straff i Spanien.
Citera
2024-03-24, 14:44
  #2217
Medlem
diseuses avatar
SvD (Macchiarini kan få avtjäna straffet i Spanien):
Citat:
Kriminalvården godkänner kirurgen Paolo Macchiarinis önskan om att få avtjäna sitt fängelsestraff i Spanien.

[...]

”Med hänsyn till att Paolo Macchiarini bedöms ha sin hemvist i Spanien anser Kriminalvården att den sociala återanpassningen underlättas av att verkställigheten sker i Spanien. Ett överförande bedöms i övrigt som lämpligt”, heter det i beslutet.

Eftersom Macchiarini inte är spansk medborgare måste även myndigheter i Spanien godkänna att straffet verkställs där innan det kan ske.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback