Flashback bygger pepparkakshus!
2016-03-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archambault

Hur länge kan då Paolo operera in plaststrupar på folk? Han är väl 57 år gammal nu. Finns det någon särskild ålder då han inte tillåts operera längre? Eller gäller andra bestämmelser när han är någon form av världens expert på just de här operationerna?

Beror nog på i vilket land han opererar. Sverige är väl ett av de mer åldersfixerade länderna i världen. Vad som gäller Ryssland har jag ingen aning om, men det finns många länder där just åldern inte kommer att vara något hinder, givet att inga andra hinder finns förstås
Citera
2016-03-07, 00:30
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NYlady
I USA har alla preskriptionstider gått ut tyvärr, både mot Macchiarini och HART som skulle kunna stämmas för farliga produkter.
Det finns undantag på sådana terminer. Till exempel har Maryland där Lyles dog undantag för "fraud":
Citat:
The third exception is fraud. If the negligent party fraudulently conceals knowledge of a cause of action, Maryland law provides that the cause of action accrues at the time when the injured part discovered, or should have discovered, the fraud.
https://www.millerandzois.com/statut...-maryland.html

Massachusetts (där HART finns, men de kanske har valt en annan stat för juridiken) har undantag för "discovery".

De utgångna terminer gör det svårare att stämma någon, men helt omöjligt är det kanske inte.
Citera
2016-03-07, 00:58
Medlem
Ber om ursäkt om följande artikel redan postats, men den är mycket läsvärd och innehåller en hel del information som jag inte kände till tidigare:

Klinik såg att metoden inte fungerade – stoppade operationerna i det tysta

http://www.lakartidningen.se/Aktuell...a-i-det-tysta/
Citera
2016-03-07, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Det finns undantag på sådana terminer. Till exempel har Maryland där Lyles dog undantag för "fraud":

https://www.millerandzois.com/statut...-maryland.html

Massachusetts (där HART finns, men de kanske har valt en annan stat för juridiken) har undantag för "discovery".

De utgångna terminer gör det svårare att stämma någon, men helt omöjligt är det kanske inte.
Tack ska du ha. Att få dit HART för fraud är nog näst intill omöjligt, med Macchiarini själv finns det kanske en chans men problemet är förstås att så länge han inte befinner sig i landet går det inte att bedriva en rättssak mot honom.
Citera
2016-03-07, 16:30
Medlem
Citat:
Vilka patienter skulle ha mutats för att hålla tyst om dödsorsaken? Den länken måste jag missat. Hur länge sen var den länken postades?

Googlade på corriere della sera paolo macchiarini corrompere och comprare och fick inte upp någon träff alls.
http://corrierefiorentino.corriere.i...e78ba85f.shtml

Jag kan inte italienska så detta är en översättning av google. Det finns i rubriken fast jag kan inte hitta det i brödtexten, men frågeställningen är inte särskilt långsökt, i alla fall vad gäller patienterna i USA.
Citera
2016-03-07, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NYlady
http://corrierefiorentino.corriere.i...e78ba85f.shtml

Jag kan inte italienska så detta är en översättning av google. Det finns i rubriken fast jag kan inte hitta det i brödtexten, men frågeställningen är inte särskilt långsökt, i alla fall vad gäller patienterna i USA.

Det som står i artikeln tycks vara:

1. Rubriken: Priset för tystnad
2. I brödtexten framgår det att forskare, chefer och kollegor till Prof.Macchiarini hållit tyst om att hans CV inte verkade stämma, samt en del andra frågetecken kring hans operationsmetoder osv.

Därav rubriken "Priset för tystnad".

Det finns absolut ingenting i artikeln som kan häröras till mutor, och artikeln fokuserar på hans tid i italien. USA eller de amerikanska patientera näms inte i huvudtaget.
---
Några anklagelser om mutor har jag inte sett på något ställe, inte ens i artikelkommentarer eller dylikt.

Så jag tror du drog felaktiga slutsatser av rubriken.

Någon som pratar italienska flytande som är av annan åsikt?

Har någon hört talas om några mutanklagelser mot PM?
Citera
2016-03-07, 17:59
Medlem
Citat:
Det som står i artikeln tycks vara:

1. Rubriken: Priset för tystnad
2. I brödtexten framgår det att forskare, chefer och kollegor till Prof.Macchiarini hållit tyst om att hans CV inte verkade stämma, samt en del andra frågetecken kring hans operationsmetoder osv.

Därav rubriken "Priset för tystnad".

Det finns absolut ingenting i artikeln som kan häröras till mutor, och artikeln fokuserar på hans tid i italien. USA eller de amerikanska patientera näms inte i huvudtaget.
---
Några anklagelser om mutor har jag inte sett på något ställe, inte ens i artikelkommentarer eller dylikt.

Så jag tror du drog felaktiga slutsatser av rubriken.

Någon som pratar italienska flytande som är av annan åsikt?

Har någon hört talas om några mutanklagelser mot PM?

Det är mycket möjligt, och i så fall ber jag om ursäkt. Men googles engelska översättning av rubriken lyder "Macchiarini, we doctors and hush money". Kanske är det en dålig översättning, och dessutom kan det ju tolkas som om han fick "hush money" av läkarkåren snarare än patienterna. Oavsett dessa spekulationer så är finansieringen och de enorma bidrag han fick (liksom de som det kan tyckas obegripliga investeringarna i HART i en produkt som inte ens var godkänd av FDA) en del av problemet.
Citera
2016-03-07, 18:12
Medlem
studentrolands avatar
I en artikel från den 7 feb. 2016 i den italienska tidningen "Corriere" finns en uppräkning av vad patienterna i Italien upplevde efter sina resp. transplantationer...
Senast redigerad av studentroland 2016-03-07 kl. 18:15.
Citera
2016-03-07, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
I en artikel från den 7 feb. 2016 i den italienska tidningen "Corriere" finns en uppräkning av vad patienterna i Italien upplevde efter sina resp. transplantationer...

Tackar.

Äntligen lite information från italien. Har vi ingen som kan italienska och kan översätta?

Här har vi ju svaren på hur det gick för den 31 åriga tjeckiskan som opererades i Florens, osv.

Google translate i det där fallet är ju fullständigt katastrof. För att kunna färdigställa min lista över samtliga operationer så behöver vi en riktig översättning av den där artikeln.

Patient 1 är ju claudia och patient 2 43 årig italiensk kvinna.

En av patienterna borde vara Keziah Shorten, men får ni hennes fall att gå ihop med det som står i patient 3 till 7? Översättningen är ju så usel att det inte går att begripa.
Senast redigerad av Archambault 2016-03-07 kl. 18:53.
Citera
2016-03-07, 18:44
Medlem
Vi vet att man opererade en 53 årig kvinna, i barcelona 2009 sedan tidigare. Nu vet vi hur det har gått för henne. Men på obegriplig italienska.
Senast redigerad av Archambault 2016-03-07 kl. 18:47.
Citera
2016-03-07, 20:55
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Vi vet att man opererade en 53 årig kvinna, i barcelona 2009 sedan tidigare. Nu vet vi hur det har gått för henne. Men på obegriplig italienska.
Nä, vi vet mest troligt att det INTE opererades någon 53åring i Barcelona, utan den missuppfattningen härör istället från Pierre Delaere's patient...
(FB) Åklagare har inlett förundersökning om strupoperationer på Karolinska

Däremot finns troligen Luis Coronas med i tidningens uppräkning...
Ettan är väl Claudia, tvåan Luis, men vilka som är Keziah, tjeckiskan o.s.v. är ännu höljt i dunkel...
Senast redigerad av studentroland 2016-03-07 kl. 20:58.
Citera
2016-03-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Nä, vi vet mest troligt att det INTE opererades någon 53åring i Barcelona, utan den missuppfattningen härör istället från Pierre Delaere's patient...
(FB) Åklagare har inlett förundersökning om strupoperationer på Karolinska

Däremot finns troligen Luis Coronas med i tidningens uppräkning...
Ettan är väl Claudia, tvåan Luis, men vilka som är Keziah, tjeckiskan o.s.v. är ännu höljt i dunkel...

Utmärkt. Där ser man hur fel man kan ha :-) Jag ber om ursäkt, då jag misstagit mig igen.

Jag är glad att du är med oss i tråden fortfarande!

Men finns det verkligen någon tidsbestämmelse på Luis Coronas operation? Det enda vi har från honom är ett tack-meddelande från Paolos hemsida med hyllningar va? Och det var från 2010, augusti.

Kan vi då anta att Coronas väntade ca ett år och när han då levde och var vid god vigör bestämde sig för att skriva tack för kakan till PM?

Tidsmässigt stämmer det dock väl in, eftersom Paolo under 2009 arbetade i Barcelona, innan han flyttade till Florens.

Så troligen har du helt rätt i att patient 2 är Luis Coronas.

Frågan är väl om Coronas lever? Finns inga bevis för motsatsen va? Han var vid liv 2012 då han startade "CHANGE A LIFE - REGENERATE A LIFE" med Paolo.

Men den stiftelsen verkar ju numera vara död, kanske tack vare kontroverserna som florerat kring den gode Prof.Macchiarini?
Senast redigerad av Archambault 2016-03-07 kl. 21:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in