Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-07, 12:28
  #1
Medlem
tuben99s avatar
Efter att ha uppdaterat routerns programvara så har jag märkt att wifi-hastigheten (neråt) är urdålig. Får som mest hastigheter straxt under 1,0 mbps ner. Upp får jag runt 10.0 mbps som det ska vara. Har 100/10 fiber och med kabel fungerar allt som det ska. Har testat att byta namn på nätverket, provat olika kanaler, återställt till fabriksinställningarna men inget fungerar. Har routern gått sönder? Betalade runt 1000-lappen för den för nåt år sedan. Nu kostar den mindre än hälften så mycket. Ska jag investera i en annan router. Tacksam för all form av hjälp.
Citera
2015-05-07, 12:38
  #2
Medlem
HomeGrown420s avatar
Innan du köper ny så kan du testa flasha om den med DD-WRT eller Tomato och se om det blir nån skillnad.

http://www.myopenrouter.com/download...o-wn3500l-v1v2
Citera
2015-05-07, 12:48
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomeGrown420
Innan du köper ny så kan du testa flasha om den med DD-WRT eller Tomato och se om det blir nån skillnad.

http://www.myopenrouter.com/download...o-wn3500l-v1v2

Kan man inte gå tillbaka till gamla versionen?

Jag kör för övrigt tomato på 2 sådana. Fungerar bra. Jag använder dem dock framförallt som brygga. Jag har för mig att det gick att få in DD-WRT också men att just brygga inte funkade med den inofficiella versionen som fanns då.

Förövrigt läste jag att en del moderna wifi routers faktiskt fungerar sämre med custom firmware. Troligen är det inte relevant i det här fallet.
Citera
2015-05-07, 12:50
  #4
Medlem
tuben99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomeGrown420
Innan du köper ny så kan du testa flasha om den med DD-WRT eller Tomato och se om det blir nån skillnad.

http://www.myopenrouter.com/download...o-wn3500l-v1v2


Hmm det låter som överkurs med mina begränsade "hacker-kunskaper". Får läsa på lite.
Tack för tipset
Citera
2015-05-07, 12:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuben99
Hmm det låter som överkurs med mina begränsade "hacker-kunskaper". Får läsa på lite.
Tack för tipset

Tomato är nog lika lätt att använda som orginal och jag tror inte installationen är så olik det du fick göra för att uppgradera.
Citera
2015-05-07, 12:57
  #6
Medlem
HomeGrown420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Kan man inte gå tillbaka till gamla versionen?
Vet faktiskt inte.
Jag kör DD-WRT på min WNR3500L då jag ville koppla in min USB-hdd och dela ut på nätverket.
Använder den endast som AP idag och har inte haft någon anledning att gå tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av tuben99
Hmm det låter som överkurs med mina begränsade "hacker-kunskaper". Får läsa på lite.
På min WNR3500L modell var det bara en fil man laddade upp, om jag minns rätt, men det är möjligt att det är krångligare på din modell...
Citera
2015-05-07, 13:58
  #7
Medlem
tuben99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Tomato är nog lika lätt att använda som orginal och jag tror inte installationen är så olik det du fick göra för att uppgradera.
Nu har jag gjort vad jag kan efter att ha läst och kollat videor. Resultatet blev: inget internet över huvud taget. Ska prova fabriksåterställning nu. Sen lär det bli en ny router oavsett.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback