Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-07, 02:16
  #1
Medlem
Bortsett från det uppenbara, att det mesta i den prisklassen är dynga, vad ska man speciellt hålla sig borta från för märken och modeller?

Är mattorna till äldre skotrar av samma typ till alla märken eller är det någon matta till något märke som är extra dyr/svår att få tag på?

Kan meka men vill inte dra på mig nåt som kräver mycket pyssel och eller är svårt/dyrt att hitta delar till.

Skidor och dess skick fixar jag med svetsen.

Vad ska jag kika på mer?

Tycker mig sett att polaris dyker upp oftare till lägre priser och av något nyare modeller än övriga billiga skotrar, slump eller är det skit?

Allt från dubbelbandare till "sport" skoter funkar.

Tack på förhand. /connta
Citera
2015-05-09, 08:49
  #2
Medlem
ekerilars avatar
I den prisklassen är det svårt att säga något generellt. Du får helt enkelt bedöma skicket på skotern. Jag skulle undvika sportskotrar och liknande då de förmodligen är sopslut.
Jag skulle nog satsa på en enkel bruksmaskin, kanske Lynx 5900. Det går säkert lika bra med en motsvarande Polaris, men jag har ingen erfarenhet av dem så jag vet inte.
Citera
2015-05-09, 10:33
  #3
Medlem
Terugflitss avatar
I den prisklassen så får du bara skräp, folk betalar dessa summor för någonting som hör hemma på soptippen tyvärr. Men 307 X 38 är ju den vanligaste drivmattan, och sikta in dej på en Skidoo i alla fall.
Citera
2015-06-01, 00:28
  #4
Medlem
MajorMajoness avatar
Skitsnack att det ska vara skräp! Såklart får man ju inte samma som om man pungar fram 80 000 men nog kan du få en maskin som klarar sig om den blivit lungt körd innan.
Talar av egen erfarenhet då en skidoo safari var min första skoter som jag fick när jag var 12år, nu kör lillebror på den när jag bytt upp mig. Är 19 nu och under mina 7 år av massaker på den stackars skotern har den aldrig motormässigt svikit mig! Men såklart:
Köper du en "nyare" skoter är det förmodligen nån dumskalle som skruvat lite hit o dit o kastat runt dem.

En äldre är det mycket slitage och rostigt osv, men har man viss fingerfärdighet och kan göra lite hemmagjorda lösningar OM något skulle gå sönder så gunkar en äldre skoter på topp.

Men mycket handlar om din bedömning när du kollar på skotern, kolla under buken där fram och se hur armarna ser ut osv, känn o kläm så att allt sitter som det ska, sen pruta
Citera
2015-06-01, 09:41
  #5
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terugflits
I den prisklassen så får du bara skräp, folk betalar dessa summor för någonting som hör hemma på soptippen tyvärr. Men 307 X 38 är ju den vanligaste drivmattan, och sikta in dej på en Skidoo i alla fall.
Vänta skojar du nu eller? Det finns körklara och maskinellt bra skotrar för tusenlappen och uppåt!
Jag själv har lyckats rätt bra med att köpa fina och fungerande skotrar för 1500-2000:-.
__________________
Senast redigerad av Ssadulisten 2015-06-01 kl. 10:19.
Citera
2015-06-01, 09:42
  #6
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajorMajones
Men mycket handlar om din bedömning när du kollar på skotern, kolla under buken där fram och se hur armarna ser ut osv, känn o kläm så att allt sitter som det ska, sen pruta
Och kolla såklart så att mattan inte är full med torrsprickor. Några sprickor hit och dit gör inget men det är dom lite grövre du ska akta dig för.
Citera
2015-07-23, 22:16
  #7
Medlem
MajorMajoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssadulisten
Och kolla såklart så att mattan inte är full med torrsprickor. Några sprickor hit och dit gör inget men det är dom lite grövre du ska akta dig för.
Precis sen brukar man ju få en känsla på vad för typ som har kört den tidigare
Citera
2015-08-22, 22:36
  #8
Medlem
martelinos avatar
Yamaha kanon motorer, Ski-doo får du bara problem med deras äldre motorer.
Polaris 340 typ indy sport går och går.
Citera
2015-12-25, 21:46
  #9
Medlem
En lynx enduro 494 98a är det någonting att ha som första skoter? Kommer köra i skogen och på sjö, och vad hur mycket bensin vill en sådan best ha?
Citera
2016-02-05, 14:00
  #10
Medlem
SkoterBengts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tessx
En lynx enduro 494 98a är det någonting att ha som första skoter? Kommer köra i skogen och på sjö, och vad hur mycket bensin vill en sådan best ha?

utomordentlig första skoter i min mening.
ska du bara ut på sjön å rejsa runt på leder så duger den fint.
Citera
2016-02-07, 21:01
  #11
Medlem
Det är väl lite som med bilar i den här prisnivån -titta mer på ägaren än på prylen.

Bilen jag kör nu (14.000 kr) är ett typexempel, efter en stunds snack med ägaren, några blickar och lite däcksparkande var jag tvärsäker. Provkörningen gjorde jag mest för ägarens skull så att han skulle må bra, för egen del var det mest bortkastad tid.

Fick jag rätt.. jodå, utan tvekan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback