Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2015-07-28, 02:10
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonicks
År 2008 blev jag inbjuden av en vän från Norge att följa med ner till Ghana. Jag funderade några sekunder, ryckte på axlarna och sa, visst, varför inte?

Nu har jag just kommit hem från mitt 8e besök. Akkumulerat 2 år och 3 månader livstid spenderat i Ghana. Detta trots att jag nu är rullstolsburen och väldigt svag.

***

/Joonicks

Inte mycket positivt du skriver om landet där så varför har du besökt det 8 gånger? vad är det som lockar?
Citera
2015-07-28, 13:28
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helgur
Inte mycket positivt du skriver om landet där så varför har du besökt det 8 gånger? vad är det som lockar?

Solen, värmen, jag blir bemött som en rik vit man, inte en krympling. Har med min bil där nere frihet att röra mig runt och utforska vilket jag tycker är väldigt intressant, ...

/A
Citera
2015-07-29, 15:33
  #27
Medlem
Joonicks - det här verkar ju kul - hur handikappad är du när det gäller
att BeArbeta Damerna med Schnbeln - om det inte räcker att ligga naken
i sängen utan de måste göra hela jobbet blir du väl blåst hela tiden?

O du är väl snäll mot byflickorna som är snälla o trevliga mot Dig.

Frågeställning - vad tycker resten av byfolket/killarna när Du Tömmer
Din Pung In-Ut-I dom med Penningen - den penning de själva inte har?

"Låna pengar... Det finns ingen i hela Ghana som frivilligt skulle betala tillbaka ett lån om dom hade pengar över. Om du inte har tid och ork att ringa, jaga och trakassera låntagaren i veckor eller månader så kan du glömma att någonsin få pengarna tillbaka.

Tipsa att SMS/LÅÅÅÅNAAA krämarbolagen om den stoora lånemarknaden i Gambia o afrika
för de har mobiler o vill låna o har penningbehov

"I snitt kan det gå på kanske 10,000kr i månaden för en längre vistelse där nere. Så är det för mig i alla fall. Innan jag åkte ner sist hade jag ca 60,000 på banken. Vid hemresan 6 månader senare var kontot på bara ett par tusen."

Om vi nu tar bort boendekostnaden - hur mycket pengar går det då - o hur mycket har Ghana-
killarna att Bjuda Flott för Hoppet OM Doppet med - o en Ghana familj hur mycket gör dom
av med?

Äter du/dricker du choklad där - något annat kul/juste som är gott o billigt där o som inte
finns här/är dyrt/väldigt dyrt här.

Hur är det på kaffefronten - har negrerna espressomaskiner (caféer alltså)
Citera
2015-07-30, 12:02
  #28
Medlem
heinos avatar
10000 per månad, borde man väl leva som en kung i afrika. är det mkt våldsbrott?

Citat:
Solen, värmen, jag blir bemött som en rik vit man, inte en krympling. Har med min bil där nere frihet att röra mig runt och utforska vilket jag tycker är väldigt intressant, ...
va har du för bil därnere då?
__________________
Senast redigerad av heino 2015-07-30 kl. 12:04.
Citera
2015-07-31, 13:24
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heino
10000 per månad, borde man väl leva som en kung i afrika. är det mkt våldsbrott?

va har du för bil därnere då?

våldsbrott har jag aldrig råkat ut för, risken är minimal om man inte skyltar med guldet.

bilen är en nissan altima '99. börjar bli lite nerkörd nu.
Citera
2016-10-05, 15:35
  #30
Medlem
Hur är beacherna i Ghana - någon som varit här?

https://www.stormfront.org/forum/t1095306/

Flashar (unga) kvinnor lika öppet?
Citera
2016-12-30, 10:51
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonicks
År 2008 blev jag inbjuden av en vän från Norge att följa med ner till Ghana. Jag funderade några sekunder, ryckte på axlarna och sa, visst, varför inte?

Nu har jag just kommit hem från mitt 8e besök. Akkumulerat 2 år och 3 månader livstid spenderat i Ghana. Detta trots att jag nu är rullstolsburen och väldigt svag.

Första resan dit ner fick man lära sig ganska snabbt att solen där är farligt stark. Mitt på dagen, utan solskydd, blir du solbränd på 3 minuter. Det tar dock 15 minuter för huden att bli röd... Jag blev till och med solbränd av att sitta i skuggan en längre tid.

Första gången man gick ut ur planet var som att gå in i en bastu. Men nu har jag blivit väldigt van vid det. Normalt skulle jag väl säga att det tar ca 1 vecka att sluta dygnet-runt-svettas. Efter en månad känns det som en normal svensk sommardag. Men sista gången jag var nere så tok-svettades jag inte mer än ett dygn eller två.

Folket där nere går inte alls att lita på. Jag hade tur den första gången jag åkte ner. Då träffade jag "chefen", den enda personen hittils som verkar vettig i huvudet. Alla andra verkar bara vara intresserade av att lura dig på pengar. Ett av de vanligare sätten är "affärer" som skall ge vinst. Visst ger det vinst, men inte för dig. Du satsar X kronor och får noll i vinst. Din lokala "vän" satsar 0 kronor och får X i vinst...

Någon som lovar att göra något för dig är vanligt. Det betyder dock att han inte kan eller vill göra det, men han behöver bara lite pengar först för att lösa något litet problem innan du får det du vill ha...

Låna pengar... Det finns ingen i hela Ghana som frivilligt skulle betala tillbaka ett lån om dom hade pengar över. Om du inte har tid och ork att ringa, jaga och trakassera låntagaren i veckor eller månader så kan du glömma att någonsin få pengarna tillbaka.

I snitt kan det gå på kanske 10,000kr i månaden för en längre vistelse där nere. Så är det för mig i alla fall. Innan jag åkte ner sist hade jag ca 60,000 på banken. Vid hemresan 6 månader senare var kontot på bara ett par tusen.

Jag har till och med börjat lära mig språket lite. Än så länge bara enkla fraser men mer än bara "hej" och "hej då". Ett stort problem är mängden språk där nere. Och alla vill lära dig just deras språk, eller dialekt. Och naturligtvis är dom inte utbildade lärare och kan inte det exakta språket själva. Ofta handlar det om "är det ett ord eller flera?". De säger att det är ett ord men oftast är det ett sammanslaget ord, eller många ord tillsammans.

Problemet jag har nu är finansieringen för framtida resor. Som handikappad sjukpensionär så är det inte så lätt att skrapa ihop pengar. Jag önskar att det funnes något jag kunde göra för att tjäna lite extra pengar. Både här i sverige och när jag vistas där nere...

/Joonicks

Har planer att åka till Ghana, bara en vecka med familjen. 3 barn och 2 vuxna. Vill gärna uppleva både strand och stad vilket område skulle du rekommendera. Inget intresse av nattklubb eller nattliv. Utan kommer bara att semestra. Har letat på nätet och Accra verkar vara intressant, hur långt är det till stranden därifrån? Alla tips är välkomna pga vi åker med mindre barn så vill man känna sig säker. Vi föräldrar är mycket beresta och varit på många ställen i världen med där standarden är betydligt lägre än här hemma. Men alla tips är välkomna... Pool är ett måste för barnen.
Citera
2016-12-30, 11:12
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khamlia
För att hålla dig säkert så undvik att gå ut på kvällarna när det är mörkt, både i städer och på stranden också. På stan ta alltid taxi när du ska tillbaka till hotellet. Ha inga smycke på dig, det lockar. Detta gäller egentligen hela västra afrika.
Men annars är det underbart där, jag älskar den biten av Afrika, egentligen hela vägen från Marocko ända till Kamerun och till vinter ska jag någonstans dit igen

Har planer att åka till Ghana, bara en vecka med familjen. 3 barn och 2 vuxna. Vill gärna uppleva både strand och stad vilket område skulle du rekommendera. Inget intresse av nattklubb eller nattliv. Utan kommer bara att semestra. Har letat på nätet och Accra verkar vara intressant, hur långt är det till stranden därifrån? Alla tips är välkomna pga vi åker med mindre barn så vill man känna sig säker. Vi föräldrar är mycket beresta och varit på många ställen i världen med där standarden är betydligt lägre än här hemma. Men alla tips är välkomna... Pool är ett måste för barnen.
Citera
2017-01-07, 20:44
  #33
Medlem
BaraBiffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidna
Har planer att åka till Ghana, bara en vecka med familjen. 3 barn och 2 vuxna. Vill gärna uppleva både strand och stad vilket område skulle du rekommendera. Inget intresse av nattklubb eller nattliv. Utan kommer bara att semestra. Har letat på nätet och Accra verkar vara intressant, hur långt är det till stranden därifrån? Alla tips är välkomna pga vi åker med mindre barn så vill man känna sig säker. Vi föräldrar är mycket beresta och varit på många ställen i världen med där standarden är betydligt lägre än här hemma. Men alla tips är välkomna... Pool är ett måste för barnen.
Skulle inte åka till Ghana med familjen, åk till Sydafrika eller Tanzania istället om ni vill åka till Afrika.
Citera
  • 2
  • 3
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2564864

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback