Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-06, 22:31
  #1
Medlem
År 2008 blev jag inbjuden av en vän från Norge att följa med ner till Ghana. Jag funderade några sekunder, ryckte på axlarna och sa, visst, varför inte?

Nu har jag just kommit hem från mitt 8e besök. Akkumulerat 2 år och 3 månader livstid spenderat i Ghana. Detta trots att jag nu är rullstolsburen och väldigt svag.

Första resan dit ner fick man lära sig ganska snabbt att solen där är farligt stark. Mitt på dagen, utan solskydd, blir du solbränd på 3 minuter. Det tar dock 15 minuter för huden att bli röd... Jag blev till och med solbränd av att sitta i skuggan en längre tid.

Första gången man gick ut ur planet var som att gå in i en bastu. Men nu har jag blivit väldigt van vid det. Normalt skulle jag väl säga att det tar ca 1 vecka att sluta dygnet-runt-svettas. Efter en månad känns det som en normal svensk sommardag. Men sista gången jag var nere så tok-svettades jag inte mer än ett dygn eller två.

Folket där nere går inte alls att lita på. Jag hade tur den första gången jag åkte ner. Då träffade jag "chefen", den enda personen hittils som verkar vettig i huvudet. Alla andra verkar bara vara intresserade av att lura dig på pengar. Ett av de vanligare sätten är "affärer" som skall ge vinst. Visst ger det vinst, men inte för dig. Du satsar X kronor och får noll i vinst. Din lokala "vän" satsar 0 kronor och får X i vinst...

Någon som lovar att göra något för dig är vanligt. Det betyder dock att han inte kan eller vill göra det, men han behöver bara lite pengar först för att lösa något litet problem innan du får det du vill ha...

Låna pengar... Det finns ingen i hela Ghana som frivilligt skulle betala tillbaka ett lån om dom hade pengar över. Om du inte har tid och ork att ringa, jaga och trakassera låntagaren i veckor eller månader så kan du glömma att någonsin få pengarna tillbaka.

I snitt kan det gå på kanske 10,000kr i månaden för en längre vistelse där nere. Så är det för mig i alla fall. Innan jag åkte ner sist hade jag ca 60,000 på banken. Vid hemresan 6 månader senare var kontot på bara ett par tusen.

Jag har till och med börjat lära mig språket lite. Än så länge bara enkla fraser men mer än bara "hej" och "hej då". Ett stort problem är mängden språk där nere. Och alla vill lära dig just deras språk, eller dialekt. Och naturligtvis är dom inte utbildade lärare och kan inte det exakta språket själva. Ofta handlar det om "är det ett ord eller flera?". De säger att det är ett ord men oftast är det ett sammanslaget ord, eller många ord tillsammans.

Problemet jag har nu är finansieringen för framtida resor. Som handikappad sjukpensionär så är det inte så lätt att skrapa ihop pengar. Jag önskar att det funnes något jag kunde göra för att tjäna lite extra pengar. Både här i sverige och när jag vistas där nere...

/Joonicks
Citera
2015-05-07, 04:23
  #2
Medlem
Lacerdas avatar
Satsade du några pengar i början när du var oerfaren? Du blev blåst ett par gånger? Hur är det med prostituerade, vad kostar en negerhora?
Att du blev solbränd i skuggan låter märkligt, satt du nära vattnet där strålarna studsade mot dig? Man blir annars inte bränd i skuggan, ganska uppenbart.
Citera
2015-05-07, 07:28
  #3
Medlem
Willy-45s avatar
Du har just beskrivit Afrikas generella problem på några rader....
Citera
2015-05-07, 13:47
  #4
Medlem
Jag blev ganska rejält blåst en gång, ca 45,000kr i pottan. Trist erfarenhet men kanske nödvändig. Lita inte på någon!

Har blivit bestulen två ggr. Båda gångerna tog dom två telefoner och lite kontanter och lämnade huset mitt i natten. Båda gångerna var det prostituerade. Första gången la dom sömnmedel i min dricka.

Sista gången jag hade ett äkta proffs var i början av 7e besöket (2a gången jag blev bestulen). Sedan dess har jag undvikit proffs. Det är enkelt nog att hitta flickvänner ute i byarna och dom är mycket billigare i drift. Yngre och fräschare. Proffs kör med våldsamt mycket smink, kan se ut som en julgran ibland. Proffs har ofta problem med kroppen också. Många proffs har ett eller flera barn och det sätter ju sina spår på kroppen.

Proffs kostar 150-300kr för helnatt men dom "måste" åka hem kl 4-5 på morgonen, vägrar kyssas, vägrar köra utan kondom, klagar mycket ("jag är hungrig/trött", "låt mig sova lite")... Dom försöker allt dom kan att 1) få mer pengar ("om du vill se mig naken måste du betala extra") och 2) så lite sex som möjligt.

Jag har haft "flickvän" från landsbygden i huset upp till 5 nätter och dom nöjer sig med 100-200kr när dom åker hem igen (för hela vistelsen alltså). Mycket billigare och trevligare.

/Joonicks
Citera
2015-05-07, 15:14
  #5
Medlem
Jag har plan på att åka dit i sommar. Har ni tips på hotel? Hur bodde ni?
Citera
2015-05-07, 15:52
  #6
Medlem
Det finns många hotell att välja på, från 100kr natten och upp. Det handlar om personlig smak och tycke. Räkna inte med normal standard dock.

Vart i Ghana skall du besöka? Staden eller stranden? Fest eller natur? Hur länge? Har du varit i Afrika tidigare?

/J
Citera
2015-05-07, 15:56
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joonicks
Det finns många hotell att välja på, från 100kr natten och upp. Det handlar om personlig smak och tycke. Räkna inte med normal standard dock.

Vart i Ghana skall du besöka? Staden eller stranden? Fest eller natur? Hur länge? Har du varit i Afrika tidigare?

/J

Det blir första gången i Afrika så det blir spänande. :)
Mest strand men inte fest. Mat o åter igen mat. Kulminerande upplevelser på stranden med en drink i ena handen och en räka i andra. Sådana saker.

Budgeten är ungefär högst 300kr natten. Jag vill ha balkong.

Jag kommer att stanna mellan 2 och 4 veckor nu första resan. Sen har jag planer för en redig lång-resa.
Citera
2015-05-07, 17:28
  #8
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videobutiken
Det blir första gången i Afrika så det blir spänande.
Mest strand men inte fest. Mat o åter igen mat. Kulminerande upplevelser på stranden med en drink i ena handen och en räka i andra. Sådana saker.

Budgeten är ungefär högst 300kr natten. Jag vill ha balkong.

Jag kommer att stanna mellan 2 och 4 veckor nu första resan. Sen har jag planer för en redig lång-resa.
Finns många minor att trampa på. Som redan nämnts, alla försöker blåsa dig, även hotellen, så lita inte på uppgifter du hittar på nätet.

Accra är väl att rekommendera att börja i. Där är säkerheten hög med mycket poliser som alla är livrädda för. En privat guide kan vara bra att ha. Välj en kvinna så får du både guidning och sex
Citera
2015-05-07, 20:34
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Finns många minor att trampa på. Som redan nämnts, alla försöker blåsa dig, även hotellen, så lita inte på uppgifter du hittar på nätet.

Accra är väl att rekommendera att börja i. Där är säkerheten hög med mycket poliser som alla är livrädda för. En privat guide kan vara bra att ha. Välj en kvinna så får du både guidning och sex :D

Vadå ingår sexaktiviteter i priset?
Citera
2015-05-07, 20:59
  #10
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videobutiken
Vadå ingår sexaktiviteter i priset?
Det är som med allt annat här i livet, en förhandlingsfråga.
Citera
2015-06-14, 00:27
  #11
Medlem
WLHSs avatar
Jag har länge funderat på att boka en resa till Ghana till vintern. Framförallt för att jag är intresserad av att uppleva de gamla Cabo Corso, slavforten etc. Så det kommer nog bli att hyra en bil och avverka kusten och eventuellt en del av inlandet.

@Joonicks är det enkelt att resa på egen hand med hyrbil längst kusten? Eller är det stor risk för att bli rånad? Vägnätet lär ju tyvärr inte vara det bästa, men med en större 4*4 bil så ska det inte vara några problem.
Citera
2015-06-15, 12:01
  #12
Medlem
Kustvägen från Accra till Takoradi är den bästa i hela landet. Inte en chans att bli rånad där. Mindre vägar inåt landet skall man nog hålla sig ifrån på natten. Kör du dagtid så borde det inte vara riskabelt.

Hyrbil utanför Accra kan bli ganska dyrt, men jag har bra kontakter om du vill ha någon hjälp.

/J
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2564864

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback