Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-06, 07:51
  #13
Medlem
Fistkramps avatar
Lyssna på Meshuggah och Tomas haake ett par timmar varje dag så löser det din idétorka
Citera
2015-05-06, 12:48
  #14
Medlem
LegaliseItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn

Jag vill kunna veta hur man spelar de beats jag hör i mitt huvud. Och jag vill att de beats jag hör ska bli mer intressanta och mer musikaliska. Kan man det så tänker man som en trummis, som jag ser det.
Försök sakta ner de beats du hör i huvudet så att du kan systematiskt lägga ut trummorna not för not.
Citera
2015-05-06, 12:58
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
När jag gör egen musik här hemma så fastnar jag alltid på trummorna. Är ingen trummis, behärskar bara några enkla beats om jag sitter vid trumsetet samt kan väldigt basic beatbox, men då är det typ alltid en enkel 4:4. I mitt huvud så hör jag massa häftiga grejer när jag spelar mina riff på gitarr och bas, men jag har ingen klar bild av hur de går när jag ska skapa dem i cubase.

Oftast så slutar det med att jag "designar" trumspåret efter hur gitarren går, men det låter artificiellt och inte så musikaliskt som jag vill att det ska låta.

Mitt problem är förmodligen att jag inte tänker som en trummis. Jag tror inte jag lägger särskilt stor uppmärksamhet på vad trummisen faktiskt spelar i låtar jag lyssnar på

Hur fan ska man tänka egentligen? Jag har bra taktkänsla och kan räkna medan jag spelar, så jag har åtminstone ett bra utgångsläge.

Vilken genre/stil vill du spela? Sök på t.ex. jazz drumming (mer info på engelska) i youtube så hittar du säkert något.
Citera
2015-05-06, 13:57
  #16
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LegaliseItNow
Försök sakta ner de beats du hör i huvudet så att du kan systematiskt lägga ut trummorna not för not.

Tycker det är sjukt svårt, men det beror nog också på att jag inte är riktigt säker på hur jag tänker mig att trummorna verkligen ska gå. Det enda jag har att gå på är tempot och känslan, så fort jag sänker tempot i huvudet så låter beatet väldigt annorlunda och jag tappar kontakten liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av jazzman35
Vilken genre/stil vill du spela? Sök på t.ex. jazz drumming (mer info på engelska) i youtube så hittar du säkert något.

Jag spelar främst metal-orienterad "fusion"-liknande tung musik. Lågt stämda gitarrer, blandade taktarter, färgade ackord. Typ sånt här: https://www.youtube.com/watch?v=dBQuhCzgle8
Citera
2015-05-06, 21:20
  #17
Medlem
bobovikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Tycker det är sjukt svårt, men det beror nog också på att jag inte är riktigt säker på hur jag tänker mig att trummorna verkligen ska gå. Det enda jag har att gå på är tempot och känslan, så fort jag sänker tempot i huvudet så låter beatet väldigt annorlunda och jag tappar kontakten liksom.



Jag spelar främst metal-orienterad "fusion"-liknande tung musik. Lågt stämda gitarrer, blandade taktarter, färgade ackord. Typ sånt här: https://www.youtube.com/watch?v=dBQuhCzgle8
Tänk dig att du fyller ut "tomrummen", pauserna i musiken. Att spela ett trumkomp går till stor del ut på att fylla igen luckorna i musiken.
Om du spelar i udda taktarter (ex. 7/8-takt) så är det effektfullt att låta exempelvis hihaten spela raka fjärdedelar över två takter, då kommer hihaten att spela i baktakt i takt nr 2. Sådant gör kompen intressanta och livfulla.
Citera
2015-05-08, 16:47
  #18
Medlem
Jag lärde mig att skriva trummor genom att lära mig Guitar Pro, där jag för övrigt SKRIVER all min musik.
Rent progamtekniskt går det fort att lära sig. Men själva takterna har jag lärt mig genom att kolla på mina idolers tablaturer. När man sedan kan programmet kan man mer eller mindre sitta och göra själva takterna med munnen för att lista ut vilken del av trumman som ska slå på vilket anslag osv. Det som är svårast i min mening är fills.
Citera
2015-05-16, 16:47
  #19
Medlem
Bonnatorps avatar
Håller med antiperspiranto, Guitar Pro är otroligt trevligt att snickra trumbeats i då man slipper klippa in en miljard kanaler. Sitter numera mest i fruity loops p.g.a det är enklare att meka ihop egna ljud samt att det går fortare att experimentera med baktakter.
GP är dock favoriten när det ska klämmas in många trumdelar och man har en hyfsad struktur i hur man vill ha det.
Citera
2015-05-20, 19:18
  #20
Medlem
Skitonds avatar
Misha Mansoor har en schyst videoserie på att programmera trummor.
Citera
2015-05-20, 19:39
  #21
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Misha Mansoor har en schyst videoserie på att programmera trummor.

Grymt! Misha är cool

Det han säger 4:45 summerar det som jag frågar efter i denna tråd:

You really don't need to play drums to be able to program *ohörbart*, as long as you understand how drums work, what is physically possible with four limbs, and what drummers tendencies are, or even what creates the sounds, what you're hearing.

Det är ju just detta jag vill veta mer om. Och som han själv säger så är det fundamentalt för att sen kunna programmera trummor som makes sense rent musikaliskt.
Citera
2015-05-21, 12:41
  #22
Medlem
Skitonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmokeOn
Grymt! Misha är cool

Det han säger 4:45 summerar det som jag frågar efter i denna tråd:

You really don't need to play drums to be able to program *ohörbart*, as long as you understand how drums work, what is physically possible with four limbs, and what drummers tendencies are, or even what creates the sounds, what you're hearing.

Det är ju just detta jag vill veta mer om. Och som han själv säger så är det fundamentalt för att sen kunna programmera trummor som makes sense rent musikaliskt.
Aaah, ok

Har du provat härma trummisar som du tycker om?
Citera
2015-05-21, 12:50
  #23
Medlem
SmokeOns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitond
Aaah, ok

Har du provat härma trummisar som du tycker om?

Mja, typ. Ibland programmerar jag polyrytmiska beats som (i mitt huvud, typ) skulle kunna ha spelats av Tomas Haake. Men då är det de matematiska idéerna av trumspelandet som jag försöker fånga, inte dynamiken/spelstilen.
Citera
2015-05-29, 11:57
  #24
Medlem
Blaxmixs avatar
Vad är det för typ av musik du gör?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback