Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2015-06-08, 12:23
  #109
Avstängd
Plaguetongues avatar
nej det är hollywood, dock finns det shaolin munkar som tränar massa konstiga saker, som att knäcka plankor med fingrarna och så, vill du hitta fighters så får du leta bland MMA proffsen
Citera
2015-06-09, 16:23
  #110
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Det finns mycket mer än munkar än de från Shaolin templet. Han är en redig munk. Det finns bekräftat att han är uppväxt i ett tempel. Mina källor är Ali Elazzabi och Bill Eng. De är båda verksamma i Kina och jag har träffat dem när jag bodde i Thailand.
Att tvingas växa upp i en kung fu-skola i Kina är tyvärr inte allt för ovanligt.
Det är föräldrar som helt enkelt inte har råd att föda upp barnen, så de mer eller mindre överger dem vid skolans portar. Andra sätts i kung fu-skolan för att de ser det som en bra karriärmöjlighet, eftersom man kan bli filmskådespelare eller tillomed llivvakt om man är duktig och har tur.

Så det är inte omöjligt att han växt upp i en sådan kung fu-skola.

Men det gör inte honom till munk, inte till shaolinmunk.

Shaolintemplet tar bara in ett ganska litet antal elever och de som vigs till munkar är ännu färre. Mig veterligt tränar inte ens shaolinmunkarna sanda, även om jag naturligtvis kan ha fel där.

Och att vara uppväxt "i ett tempel" som du skriver, behöver heller inte innebära att det är ett tempel var kung fu utövades. Förmodligen innebär det väl bara att hans föräldrar var så fattiga att han helt enkelt blev övergiven, och uppfostrades av helt vanliga munkar. Shaolintemplet säger ju att de inte kände till honom, och då finns ju bara de vanliga buddhistklostren kvar. Kunf fu kan han ju ha lärt sig när han blev tillräckligt gammal för att börja utforska sin omgivning, och där kanske komma i kontakt med andra, vanliga kung fu-skolor.

Som jag skrev så tror jag att han bara använder sig av titeln "shaolinmunk" i rent marknadsföringssyfte.

BTW - vi ska kanske itne glömma att Kina och Thailand lägger en enorm prestige i sina olika nationella kampkonster, och mer än gärna håller "stil mot stil-tävlingar". Där vinnarna kan få namn som "Thai-dödaren" etc, och samma för thailändarna. Samma prestigekänsla präglar även förhållandet mellan Thailand och Burma, och det har ju tillomed blivit storpolitiskta bråk mellan de båda länderna angående själva namnet på sporten (där burmeserna tycker att Thailand lagt beslag på sporten bara pga namnet "Mua Thai", och tycker det ger dem en orättvis fördel.).
Citera
2015-06-09, 16:36
  #111
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
nej det är hollywood, dock finns det shaolin munkar som tränar massa konstiga saker, som att knäcka plankor med fingrarna och så, vill du hitta fighters så får du leta bland MMA proffsen
Bla Bla ... ditt prat om att det bara är bland "MMA proffsen" det finns riktiga fighters är ju så idiotiskt att du själv borde förstå det.
I Kina har tex det sedan riktigt länge varit vanligt med sk Lei Tai-tävlingar. det innebär att två fighters möter varandra på en upphöjd "ring" och får där puckla på varandra bäst de ill tills någon blir vinnare.
Det görs en ehl del seriösa försök att återskapa det nu i det landet, i ett försök att höja statusen på de traditionella kung fu-stilarna.

På vilket sätt menar du att "MMA proffsen" är något speciellt??
De får ju bara möta de som andra, med ekonomiska motiv, bestämt vem de ska få möta.
Dvs de möter sämre motståndare för att bygga upp den ekonomiska dragkraften, och när de blivit tillräckligt upphaussade så bestämmer de att ed ska få möta någon som är bättre. Och då kunna inkassera pengarna på förlusten.
All proffs-boxning, -MMA, etc handlar bara om pengar - inte "vem som är bäst."
Exakt samma sak som i hund fighting.

Hehe - du trodde väl ändå inte att det var ... rättvist???
Citera
2015-06-09, 16:46
  #112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed

Den versionen av tekniken du hänvisar till är en dålig version då man slipper sprawla på en motståndare som är upprätt. Det räcker med en underhook för att bryta tekniken lätt.

Ja, tekniken är väldigt dålig. Du kan ju hjula, göra volter, peta i ögon, slå på kulorna hoppa och dansa med pinnar, ta fram hagelbössan, elda upp personer med eldkastare... *sigh*

Citat:
Visst finns det judokas i mma men brottning är betydligt vanligare så långt ifrån alla kast är judokast.

Och var tror du att grekernas brottningskast kommer från? Var kommer människans civilisation från? Du får gärna ge mig ett enda kast som inte Judon har en motsvarighet på. Jag kan ge dig 50 kast som inte finns i brottningen...
Citera
2015-06-09, 16:57
  #113
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
BTW - vi ska kanske itne glömma att Kina och Thailand lägger en enorm prestige i sina olika nationella kampkonster, och mer än gärna håller "stil mot stil-tävlingar". Där vinnarna kan få namn som "Thai-dödaren" etc, och samma för thailändarna. Samma prestigekänsla präglar även förhållandet mellan Thailand och Burma, och det har ju tillomed blivit storpolitiskta bråk mellan de båda länderna angående själva namnet på sporten (där burmeserna tycker att Thailand lagt beslag på sporten bara pga namnet "Mua Thai", och tycker det ger dem en orättvis fördel.).

Och jag som trodde att detta fenomen enbart fanns i antingen en oktagonisk eller kvadratisk ring. Med hormonsinna apor som hejas på av en lika hormonstinn publik.
Citera
2015-06-09, 17:45
  #114
Medlem
PsychoRastaSkinheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Att tvingas växa upp i en kung fu-skola i Kina är tyvärr inte allt för ovanligt.
Det är föräldrar som helt enkelt inte har råd att föda upp barnen, så de mer eller mindre överger dem vid skolans portar. Andra sätts i kung fu-skolan för att de ser det som en bra karriärmöjlighet, eftersom man kan bli filmskådespelare eller tillomed llivvakt om man är duktig och har tur.

Så det är inte omöjligt att han växt upp i en sådan kung fu-skola.

Men det gör inte honom till munk, inte till shaolinmunk.

Shaolintemplet tar bara in ett ganska litet antal elever och de som vigs till munkar är ännu färre. Mig veterligt tränar inte ens shaolinmunkarna sanda, även om jag naturligtvis kan ha fel där.

Och att vara uppväxt "i ett tempel" som du skriver, behöver heller inte innebära att det är ett tempel var kung fu utövades. Förmodligen innebär det väl bara att hans föräldrar var så fattiga att han helt enkelt blev övergiven, och uppfostrades av helt vanliga munkar. Shaolintemplet säger ju att de inte kände till honom, och då finns ju bara de vanliga buddhistklostren kvar. Kunf fu kan han ju ha lärt sig när han blev tillräckligt gammal för att börja utforska sin omgivning, och där kanske komma i kontakt med andra, vanliga kung fu-skolor.

Som jag skrev så tror jag att han bara använder sig av titeln "shaolinmunk" i rent marknadsföringssyfte.

BTW - vi ska kanske itne glömma att Kina och Thailand lägger en enorm prestige i sina olika nationella kampkonster, och mer än gärna håller "stil mot stil-tävlingar". Där vinnarna kan få namn som "Thai-dödaren" etc, och samma för thailändarna. Samma prestigekänsla präglar även förhållandet mellan Thailand och Burma, och det har ju tillomed blivit storpolitiskta bråk mellan de båda länderna angående själva namnet på sporten (där burmeserna tycker att Thailand lagt beslag på sporten bara pga namnet "Mua Thai", och tycker det ger dem en orättvis fördel.).

Jo, det är ju just det som han haft som uppväxt. Han kommer från en fattig familj som lämnade över honom till templet. I templet har han tränat Sanda. Att det inte är Shaolin vet jag om men kan inte svara på om det är så på grund av språkfel eller marknadsföring som gjort att Shaolin nämnts.

Angående thaiboxningen så är det ju också något jag känner till då de flesta länderna i Sydostasien har sin egen variant av den. Det brukar vara mycket politik bakom det och grannländerna brukar ju försöka byta namn men thailändarna är ju smarta nog och inse att de bara kommer förlora på ett namnbyte.

Sedan är det inte just Burma som brukar klaga utan det är Kambodja. Kun Khmer/Pradal Serey kallar ju dem det i Kambodja men det säljer ju inte lika mycket som Thailands thaiboxning.

Burma och Thailand brukar ju för övrigt har redigt grymma landskamper. För övrigt vill man reta thailändska thaiboxare ska man bara tala positivt om lethwei.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja, tekniken är väldigt dålig. Du kan ju hjula, göra volter, peta i ögon, slå på kulorna hoppa och dansa med pinnar, ta fram hagelbössan, elda upp personer med eldkastare... *sigh*

Du får skylla dig själv när du lägger upp kassa teknikvideor.

Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Och var tror du att grekernas brottningskast kommer från? Var kommer människans civilisation från? Du får gärna ge mig ett enda kast som inte Judon har en motsvarighet på. Jag kan ge dig 50 kast som inte finns i brottningen...

Nej, det är klart som fan det finns mer möjligheter att kasta när man har en dräkt att använda sig av.
Citera
2015-06-09, 17:50
  #115
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Och jag som trodde att detta fenomen enbart fanns i antingen en oktagonisk eller kvadratisk ring. Med hormonsinna apor som hejas på av en lika hormonstinn publik.
Kineser är väl lika hormonstinna som alla andra
Citera
2015-06-09, 18:02
  #116
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoRastaSkinhed
Jo, det är ju just det som han haft som uppväxt. Han kommer från en fattig familj som lämnade över honom till templet. I templet har han tränat Sanda. Att det inte är Shaolin vet jag om men kan inte svara på om det är så på grund av språkfel eller marknadsföring som gjort att Shaolin nämnts.

Angående thaiboxningen så är det ju också något jag känner till då de flesta länderna i Sydostasien har sin egen variant av den. Det brukar vara mycket politik bakom det och grannländerna brukar ju försöka byta namn men thailändarna är ju smarta nog och inse att de bara kommer förlora på ett namnbyte.

Sedan är det inte just Burma som brukar klaga utan det är Kambodja. Kun Khmer/Pradal Serey kallar ju dem det i Kambodja men det säljer ju inte lika mycket som Thailands thaiboxning.

Burma och Thailand brukar ju för övrigt har redigt grymma landskamper. För övrigt vill man reta thailändska thaiboxare ska man bara tala positivt om lethwei.
Ja, det är möjligt att det är Kambodja och inte Burma jag syftade på.
De länderna är tvärr inte lika välkända i dessa sammanhang, trots deras väldigt duktiga fighters.
Du kanske redan vet det, men just hur vanligt och populärt det är i dessa länder får man en insyn i genom tex filmen Rescue Dawn, med sin sadistiske lägervakt som skräms med hjulande sparkar =)

Det finns något tempel i Kina där det i serien Fight Quest tränades sanda. De båda kung fumästarna de träffade i programmet var shaolinmunkar, men de hade skolor som de drev på eget regi. Både i staden och på landet i gamla buddhistkloster. Bla denne här gubben:
http://shaolinca.com/blog4/mastershidecheng/
Citera
2018-09-28, 10:57
  #117
Medlem
ProtonSwitzers avatar
Kung-Fu munken som spöar kick-boxare och andra i denna videon påstås ha levt som munk och tränat Kung-Fu hela sin uppväxt...

https://www.youtube.com/watch?v=Xc_toI7oMJY
Citera
2018-10-01, 16:42
  #118
Medlem
Apologists avatar
Jag bor i sydostasien och för några år besökte jag ett evenemang som kinesiska ambassaden sponsrade där 100 äkta shaolinmunkar hade show.
3 av dessa munkar skadade sig under showen men blev på bara några sekunder utbytta. De hade som en avbytarbänk bakom scenen som jag såg då jag satt långt ut på kanten men de andra i publiken såg inte det här.
De ser ju likadana ut så ingen i publiken förutom mitt sällskap uppfattade avbytningarna.

Minns speciellt en snubbe som fick en bit av sitt öra avhugget av ett svärd.

Så de är inga övermän utan de är vanliga individer som utför otroliga saker med kalkylerad risk.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback