Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-10-09, 21:38
  #1
Medlem
Hej,

Jag har upplevt ett återkommande problem sedan jag köpte ny mobil (Samsung SGH-X480) och bytte abonnemang från Comviq Pott till Comviq Knock-Out. Problemet är att när jag skickar långa sms som delas upp på flera, når endast första sms:et fram. Resultatet blir alltså att mottagaren endast kan läsa en del av meddelandet och vederbörandes mobil säger att delar av meddelandet saknas. (I normala fall uppdateras sms:et hos mottagaren inom en kort stund, vilket inte inträffar när jag skickar).

Jag har provat skicka till två personer upprepade gånger och aldrig har fullständiga sms:et nått fram (förutom då det rört sig om ett kort sms förstås). Jag har dock även provat att skicka till två av familjens övriga mobiler, under samma tak, och då har meddelandet kommit fram helt och fullt.

Jag ringde Comviqs kundtjänst förut men de verkade inte veta vad det handlade om. Kan problemet ligga i telefonen i sig (något jag tvivlar på) eller är det Comviq som är boven?

Det börjar bli lite frustrerande det här.
Tackar för all hjälp jag kan få.
Citera
2005-10-09, 21:55
  #2
Medlem
Seagates avatar
Jag brukar från ett Telia Refillkort skicka SMS till ett annat Telia Refillkort, och har upplevt samma problem som dig, så det är möjligt att det är telefonerna.

Dock så var detta några år sedan, så jag har ingen koll på dagens telefoner.
Citera
2005-10-09, 23:02
  #3
Medlem
gonimbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Decamber
Hej,

Jag har upplevt ett återkommande problem sedan jag köpte ny mobil (Samsung SGH-X480) och bytte abonnemang från Comviq Pott till Comviq Knock-Out. Problemet är att när jag skickar långa sms som delas upp på flera, når endast första sms:et fram. Resultatet blir alltså att mottagaren endast kan läsa en del av meddelandet och vederbörandes mobil säger att delar av meddelandet saknas. (I normala fall uppdateras sms:et hos mottagaren inom en kort stund, vilket inte inträffar när jag skickar).

Jag har provat skicka till två personer upprepade gånger och aldrig har fullständiga sms:et nått fram (förutom då det rört sig om ett kort sms förstås). Jag har dock även provat att skicka till två av familjens övriga mobiler, under samma tak, och då har meddelandet kommit fram helt och fullt.

Jag ringde Comviqs kundtjänst förut men de verkade inte veta vad det handlade om. Kan problemet ligga i telefonen i sig (något jag tvivlar på) eller är det Comviq som är boven?

Det börjar bli lite frustrerande det här.
Tackar för all hjälp jag kan få.

Jag tror det är comviq, dom har haft störningar ibland när det gäller att skicka flera sms, men dom är inte ensamma, Vodafone har haft samma strul. men hur många blir det totalt ?
och dom gångerna jag har haft strul så brukar sms'en komma fram helt ungefär 2-3 minuter efter att de första kom.
Citera
2005-10-09, 23:17
  #4
Medlem
Livrädd med stils avatar
Ring till kundtjänsten med dagsfärska exempel då länkade sms inte har levererats. Tidpunkt och b-nummer behöver dom veta.
Vid felsökning kan de få svar om det är mottagarens inkorg exempelvis som är full, om det kan vara meddelandecentralen som bråkar eller om det kan vara luren.

Händer detta oavsett vilken operatör du skickar till?
Citera
2005-10-10, 20:29
  #5
Medlem
plastdunks avatar
kan vara mjukvaran på luren.
Citera
2005-10-11, 15:47
  #6
Medlem
gosas avatar
Upplever samma problem med Comviq, att de "kopplade" meddelandena inte går fram som de ska. Ibland får man leveransrapport på dom, trots att telefonen sedan rapporterar "internt" att det inte gått att skicka. Det brukar resultera i att jag försöker igen, och helt plötsligt ligger det 3 fullständiga meddelanden i polarens inkorg..

Har en kompis som också har haft samma problem..
Citera
2006-01-15, 22:01
  #7
Medlem
Jag tar och återupplivar tråden nu eftersom problemet ännu är olöst och det fortfarande är irriterande.
Ibland går de länkande smsen fram och ibland gör de det inte. Oftast gör de det inte. Jag har inte ringt Comviq igen men ska eventuellt ta och göra det.

Men nu undrar jag: Är det mer sannolikt att det är hos operatören det strular än att det är mobilen i sig? Om jag byter operatör, vilken ska jag byta till? Jag är ute efter något billigt (i stil med Knock-Out) men som fungerar. Vodafone?

Tackar!
Citera
2006-01-18, 00:00
  #8
Medlem
Megaforces avatar
Jag skulle tro att det beror på hur SIM-korten är formatterade. Antagligen funkar det bättre med vissa kort än andra.. Även operatörerna använder ju olika fabrikat och storlekar på SIM-korten.

Det är möjligt att telefonerna kräver att det finns icke fragmenterat minne kvar på SIM-kortet för att kunna ta emot kopplade SMS. Isåfall får man tömma kortet på SMS och försöka igen.

Vissa telefoner lagrar SMSen i telefonens interna minne och har därför kanske inte samma problem.
Citera
2006-01-19, 10:47
  #9
Medlem
gosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag skulle tro att det beror på hur SIM-korten är formatterade. Antagligen funkar det bättre med vissa kort än andra.. Även operatörerna använder ju olika fabrikat och storlekar på SIM-korten.

Det är möjligt att telefonerna kräver att det finns icke fragmenterat minne kvar på SIM-kortet för att kunna ta emot kopplade SMS. Isåfall får man tömma kortet på SMS och försöka igen.

Vissa telefoner lagrar SMSen i telefonens interna minne och har därför kanske inte samma problem.

Well.. möjligt att det kan vara en orsak, men den går inte att tillämpa i mitt fall.. min telefon sparar sms i telefonminnet och jag brukar sällan ha mindre än 1 mb ledigt utrymme i den..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback