Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-04, 19:53
  #1
Medlem
Haha, jag var inte där men erkänn att detta ser sjukt roligt ut? Har ni varit på något liknande, funkar det som hundträning?
http://www.st.nu/medelpad/timra/se-upp-for-bjorn
Citera
2015-05-04, 20:14
  #2
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbesolen
Haha, jag var inte där men erkänn att detta ser sjukt roligt ut? Har ni varit på något liknande, funkar det som hundträning?
http://www.st.nu/medelpad/timra/se-upp-for-bjorn

Ja. Det ser väldigt festligt ut. Ja. Det fungerar som 'hundträning', alltså att se hur hunden reagerar på ett större rovdjur. Det fungerar naturligtvis inte som regelrätt träning, men för anlagsprövning är det fullgott om man inte giter ta sig upp till det riktiga björnhägnet i norr.

I mitt fall får jag det gratis, oavsett om jag vill eller inte. En bieffekt av att jaga i en av de, om inte den, björntätaste delen av europa...
Citera
2015-05-04, 20:34
  #3
Avstängd
Isterband1s avatar
Jag har inte varit på något sådant, inte heller är jag jägare. Dock vet jag att det fungerar väldigt bra som träning för eventuella jakthundar.
Finns också träning då man går med hunden i skogen och har en utplacerad ''björn'' vid ett fejkat ide som ''hoppar fram'' då hunden närmar sig. Detta är mycket bra metoder för att avgöra om det är en potentiell björnhund man har.
Hunden ska vara aggressiv men ändå hålla avstånd och skälla mer eller mindre konstant.
Citera
2015-05-04, 20:57
  #4
Medlem
ekerilars avatar
Ja, det är bra träning och ett bra sätt att under kontrollerade former anlagstesta en björnhund.
Citera
2015-05-04, 21:52
  #5
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isterband1
Jag har inte varit på något sådant, inte heller är jag jägare. Dock vet jag att det fungerar väldigt bra som träning för eventuella jakthundar.
Finns också träning då man går med hunden i skogen och har en utplacerad ''björn'' vid ett fejkat ide som ''hoppar fram'' då hunden närmar sig. Detta är mycket bra metoder för att avgöra om det är en potentiell björnhund man har.
Hunden ska vara aggressiv men ändå hålla avstånd och skälla mer eller mindre konstant.

En ställande hund ska absolut inte vara aggressiv mot bytet. Man ska inte förväxla ståndskall med ett aggressionsskall (de låter oerhört annorlunda, btw).

En aggressiv (eller 'het') hund blir helt enkelt en dålig ställande hund, då den inte ställer bytet utan skrämmer det/driver det. Dessutom åker de på viltstryk oftare än en lugn hund - så det påverkar dessutom veterinärkostnaden....

En bra ställare går in lugnt och skäller ett eller ett par skall, pissar på en buske, skäller ett par skall till och ökar långsamt tempot tills dess att ett dunkande ståndskall ljuder över nejden. Men det ska börja lugnt och försiktigt.

Mmmm. 20:e augusti är nu mindre än 3,5 månader bort...
Citera
2015-05-04, 22:24
  #6
Medlem
Fettsprutans avatar
I min del av landet är det vildsvin som gäller, och även här prövas hundar fast med en radiostyrd gris.

En kompis fixade en lågbudget variant, ett skin m huvud efter ett mindre svin lagt över robotgräsklipparen. Funkade fint till jaktlagets Tyska jaktterrier släpptes
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback