Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-04-03, 20:57
  #25
Medlem
skunkjobbs avatar
Eftersom Youtube har kontroll över min hjärna så visste de att jag skulle vara intresserad så jag fick tips om att det nyss lades upp en gammal film om Orionprojektet: https://www.youtube.com/watch?v=F3Qr9A2w0gA
Hm, den har nog funnits på tuben förut fast upplagd av någon annan, nåja filmtipset passar ju bra här i alla fall.
Citera
2019-11-07, 20:47
  #26
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Bump.

Något som jag har lite svårt att greppa är hur man accelererar efter den första eller andra detonationen då man redan uppnått en ganska "hög hastighet". Man bör kunna släppa av en kärnvapenbomb bakom skeppet och den bör då röra sig i samma hastighet och riktning som skeppet innan det detonerar?

Det blir då en slags additiv effekt?

Detonation 1 --> v av en detonation i en viss riktning.
Detonation 2 --> v av en detonation i en viss riktning + v av detonation 1.

Sedan fortsätter man att bygga på hastighet genom att detonera kärnvapen hela tiden?

https://en.wikipedia.org/wiki/Projec...ear_propulsion)

Citat:
Time to Alpha Centauri (one way, no slow down)

Man har inte riktigt tänkt på inbromsning...
__________________
Senast redigerad av MuhamtaCurry 2019-11-07 kl. 20:49.
Citera
2019-11-12, 12:31
  #27
Medlem
Epimaness avatar
Men om man drar iväg en obemannad orion-sond som har pulsenheter kvar för inbromsning så skall man väl en något snabbare bemannat orionskepp kunna bromsa med hjälp av dem?

Tänker att den obemannade slänger ut dem ganska långt bakom sig och bromsar det hastigt inkommande skeppet. Sonden själv fortsätter att fara iväg till evigheten.

Inbromsningsproblemet är inte lätt ifall man vill åka snabbt.
Citera
2019-11-14, 22:08
  #28
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epimanes
Men om man drar iväg en obemannad orion-sond som har pulsenheter kvar för inbromsning så skall man väl en något snabbare bemannat orionskepp kunna bromsa med hjälp av dem?

Tänker att den obemannade slänger ut dem ganska långt bakom sig och bromsar det hastigt inkommande skeppet. Sonden själv fortsätter att fara iväg till evigheten.

Inbromsningsproblemet är inte lätt ifall man vill åka snabbt.

Mer info om dessa pulsenheter om du har....
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback