• 1
  • 2
2015-05-04, 03:52
Medlem
I snart 12 månader har jag hållit mig borta och inte skrivit på ett enda papper fattar inte vad KFM sysslar med. Ska det verkligen vara så här långsamt? Inget utslag förutom missbrukad kredit hos UC

Min fråga (ja jag har sökt utan att hitta ett bra svar) är då om KFM kan nalla på skatteåterbäringen som kommer i juni om jag fortsatt håller mig borta?
Senast redigerad av Mr.Skuldsatt 2015-05-04 kl. 03:54.
Citera
2015-05-04, 04:10
Medlem
Dom bara inte kan, utan dom gör det per automatik. Så räkna med att all återbäring oavkortat går till att betala skulderna.
Citera
2015-05-04, 04:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Oogh
Dom bara inte kan, utan dom gör det per automatik. Så räkna med att all återbäring oavkortat går till att betala skulderna.

Förutsatt att det finns ett beslut om utmätning.
Citera
2015-05-04, 06:22
Bannlyst
KFM frysa skatteåterbäring även om det inte finns beslut om utmätning eller det kanske var skatteverket som gjorde frysningen om skulden rör en skatteskuld.
Citera
2015-05-04, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
KFM frysa skatteåterbäring även om det inte finns beslut om utmätning eller det kanske var skatteverket som gjorde frysningen om skulden rör en skatteskuld.

Skulderna gäller till banker och inte skatteskulder av något slag.
Citera
2015-05-04, 11:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Skuldsatt
Skulderna gäller till banker och inte skatteskulder av något slag.

Då är KFM som kniper dem, om du får ett skuldsaldo där.
Citera
2015-05-04, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Då är KFM som kniper dem, om du får ett skuldsaldo där.

Ja men frågan är som sagt om dom kan ta/låsa pengar innan det finns något beslut?
Citera
2015-05-04, 12:11
Medlem
Den beslagtar de direkt (naturligtvis)!
Citera
2015-05-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Skuldsatt
I snart 12 månader har jag hållit mig borta och inte skrivit på ett enda papper fattar inte vad KFM sysslar med. Ska det verkligen vara så här långsamt? Inget utslag förutom missbrukad kredit hos UC

Min fråga (ja jag har sökt utan att hitta ett bra svar) är då om KFM kan nalla på skatteåterbäringen som kommer i juni om jag fortsatt håller mig borta?

Har du ett beslut om utmätning??? Om så är fallet så kommer Kronis att ta dina skattepengar omedelbums.... Finns inget beslut så får du pengarna...
Citera
2015-05-04, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HellionRebellion
Förutsatt att det finns ett beslut om utmätning.

Då måste detta va en helt ny regel??

Har du skulder hos fogden tar de vartenda öre du skulle fått tillbaks på skatten.
Citera
2015-05-04, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Har du ett beslut om utmätning??? Om så är fallet så kommer Kronis att ta dina skattepengar omedelbums.... Finns inget beslut så får du pengarna...

Som sagt.. hittar ni på nya regler eller har reglerna ändrats??

Har man skulder hos fogden tar de skattepengarna .
Citera
2015-05-04, 13:07
Medlem
Det kommer bli lite av en överraskning för dig. Det beror ju lite på om du blivit delgiven eller inte, och om betalningsföreläggandet gått vidare till utslag. Du kan ju bli delgiven utan att faktiskt ha personligen bekräftat mottagande, ex via att en delgivningsman fysiskt lämnat föreläggandet i ditt brevinkast eller satt fast den på din dörr (sk "spikning"). Men du kanske inte vet om detta skett eller inte, även om du borde märkt det. Och du kanske har svårt att kontakta Kronofogden direkt och kolla då du kan bli muntligen delgiven i det samtalet.

Så som ett "halvt" svar på din fråga: Ja, Kronofogden kan gå vidare till utslag i ditt ärende utan du personligen bekräftat föreläggandet. Det tar längre tid, men det går inte att säga exakt när och hur det sker (eller om det redan skett) utan att kontakta Kronofogden och kontrollera. Om Kronofogden har gått vidare och delgivit dig "i din frånvaro" och gjort ett utslag så kommer din skatteåterbäring beläggas med kvarstad och tas av dina fordringsägare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in