Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-03, 20:34
  #1
Medlem
Klingzs avatar
Tjo, tog bort en del rost och "svartmärken) på en morakniv me trähandtag som jag tyckte va värd o fixa till. Körde me mässingsborste och borrmaskin, blev ren och snygg men märkte att metallen blev smått missfärgad på sina håll? Alltså skimmra i gult och brunt. Är bladet härdat så det tål inte för mkt värme eller?
Citera
2015-05-03, 20:37
  #2
Medlem
Klingzs avatar
E ju bara en morakniv men kan man få bort missfärgning typ härda om den i vanlig hushållsugn? Lr det kanske inte påverkar knvien bara skönhetsfel
Citera
2015-05-03, 20:37
  #3
Medlem
internetpolisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klingz
Tjo, tog bort en del rost och "svartmärken) på en morakniv me trähandtag som jag tyckte va värd o fixa till. Körde me mässingsborste och borrmaskin, blev ren och snygg men märkte att metallen blev smått missfärgad på sina håll? Alltså skimmra i gult och brunt. Är bladet härdat så det tål inte för mkt värme eller?
Faen vad mysko?
Jag tror inte det beror på värmen i blader när du slipade. Såna märken brukar väl bli lite blåskimmerktiga.
Citera
2015-05-03, 20:42
  #4
Medlem
Klingzs avatar
det är små gulbruna missfärgningar typ, är det rost? ser inte ut så men kan ta en liten bild?
Citera
2015-05-03, 20:46
  #5
Medlem
Klingzs avatar
http://s3.postimg.org/5ike8wrpu/20150503_204417_1.jpg
Citera
2015-05-03, 20:56
  #6
Medlem
Klingzs avatar
det gick bort med lite fint sandpapper så var kanske bara mässing som färgat av sig
Citera
2015-05-03, 20:58
  #7
Medlem
NordiskVarulvs avatar
Testa att slipa med en slipsvamp, finns på biltema. Ser ut som en hushållssvamp man har till disken fast svart.

Det är kanske patina du lägger märke till. Missfärgningen är oxidation i metallen, om jag förstått det rätt.
Det kanske låter som mycket arbete att gnössa med en svamp men det är faktiskt väldigt effektivt, nån minut så är den som ny.

Kom ihåg att olja in bladet, särskilt om det är kolstål.
Citera
2015-05-03, 21:11
  #8
Medlem
Klingzs avatar
får plocka upp en sån nästa gång jag ska dit, körde med 320 papper nu blev fan så fint tror jag behöver väldigt fint papper för o polera den så den skiner dock
Citera
2015-05-04, 00:31
  #9
Medlem
KaliberTolvs avatar
Om du vill lyxa till det kan du ta lite autosol och en skruvdragare med någon muff och polera till den
Citera
2015-05-05, 05:36
  #10
Medlem
Klingzs avatar
ingen dum idé har du nån länk till en sån?
Citera
2015-05-12, 20:51
  #11
Medlem
BallsMans avatar
Finns på Biltema.

Autosol polerpasta + lite tygtrasor is the shit om man vill få en fin yta på stål.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback