Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-03, 15:12
  #1
Medlem
Perfectscores avatar
Men jag kan teoretiskt bygga en stege som sträcker sig ut i rymden och klättra ut i rymden. Men jag kan inte ta en raket och åka rakt ut i rymden? Varför måste man släppa en del av raketen för att kunna ta sig ut i rymden när man bara kan klättra ut i rymden?
Citera
2015-05-03, 15:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Men jag kan teoretiskt bygga en stege som sträcker sig ut i rymden och klättra ut i rymden. Men jag kan inte ta en raket och åka rakt ut i rymden? Varför måste man släppa en del av raketen för att kunna ta sig ut i rymden när man bara kan klättra ut i rymden?

Man behöver väl inte släppa tankarna som innehåller bränslet, men det är ju jäkligt onödigt att ha med sig dessa överallt när de bara är i vägen och det inte finns något bränsle. Alltså tjänar man mer på att bara släppa iväg dem.
Citera
2015-05-03, 15:42
  #3
Medlem
Vad är frågan?

Varför kan du klättra på en teoretisk stege ut i rymden? För att du tar ett steg i taget, vilar på varje steg och väger 60 kilo kanske.

Varför duger inte en fyrverkeripjäs för att komma ut i rymden? För att den inte orkar ta din vikt, gravitationen och luftmotståndet med skvätten krut den har.

Varför måste man släppa steg ett? För att steg två ska kunna fungera, och steg ett är bara för att ta sig ut.


Varför är jämförelsen mellan en stege och en fem hundra tons raket lite löjlig? Ja du.
__________________
Senast redigerad av lorddesh 2015-05-03 kl. 15:44.
Citera
2015-05-03, 16:31
  #4
Medlem
KentLangs avatar
Därför att när bränslet är slut så är en tank död vikt.

Därför att när du åker ut mot rymden i en hastighet på omkring 1000 m/s så genomlider du ett enormt tryck mellan jordens dragningskraft kontra hastigheten som du våldsamt slungas iväg med. Så om du inte vill bli platt som en pannkaka så ska du sitta i raketen, inte utanpå. Att resa i 300 m/s i flygplan är inte samma sak eftersom du kämpar inte emot dragningskraften på samma sätt. I en raket så har du kraften av en raket 1000 m/s i riktning från planeten och dragningskraften. I ett flygplan åker du plant och därför lider du inga G krafter om du inte stiger eller sjunker hastigt.
Citera
2015-05-03, 17:29
  #5
Avstängd
markusj99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Men jag kan teoretiskt bygga en stege som sträcker sig ut i rymden och klättra ut i rymden. Men jag kan inte ta en raket och åka rakt ut i rymden? Varför måste man släppa en del av raketen för att kunna ta sig ut i rymden när man bara kan klättra ut i rymden?
Gravitation och sånt du vet.
Citera
2015-05-03, 18:38
  #6
Medlem
400Bens avatar
TS glömmer en hel del saker.

1. Du kan åka rakt ut i rymden med en raket om du har tillräckligt med bränsle.
2. För att spara bränsle så åker en raket inte rakt uppåt utan mera runt och uppåt. Detta för att ta hjälp av jordens omloppsbana.
Citera
2015-05-03, 23:32
  #7
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Men jag kan teoretiskt bygga en stege som sträcker sig ut i rymden och klättra ut i rymden. Men jag kan inte ta en raket och åka rakt ut i rymden? Varför måste man släppa en del av raketen för att kunna ta sig ut i rymden när man bara kan klättra ut i rymden?

Den internationella rymdstationen ISS är typ 50 gånger högre än Mount Everest, som ju inte är så där jättelätt att klättra upp på alldeles själv utan hjälp av t ex sherpas för att bära upp proviant och utrustning en stor del av vägen.

Och lyckas man ändå klättra upp till ISS så flyger den förbi i typ 30 tusen km per timme så vill man in i den måste man ju ändå ha en raket för att köra ikapp.

Och så måste man ju bygga själva rymdstegen också, flera hundra gånger högre än världens hittills högsta byggnad.

Är nog faktiskt ändå lättare med bara en flerstegsraket...

På tal om högre logik hörde jag om en kille som hade två fiskar som han hade döpt till En och Två. Vilket var bra för om En dog så hade han ju Två kvar. (Och om Två dog så hade han En kvar...)

Edit: ser att Skunkjobb har liknande tankegångar. Men bra förklaring där om vad som egentligen får ISS och annat att inte trilla ned igen direkt.
__________________
Senast redigerad av nerdnerd 2015-05-04 kl. 00:18.
Citera
2015-05-03, 23:38
  #8
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Men jag kan teoretiskt bygga en stege som sträcker sig ut i rymden och klättra ut i rymden.
Njaäe, det går inte så bra ens teoretiskt. Om du bygger en stege som når upp till 400 km (ungefärlig banhöjd för rymdstationen ISS), klättrar upp till toppen och släpper taget så trillar du bara ner direkt igen. För att stanna kvar i omloppsbana måste man ha hög horisontell (tangentiell) hastighet. Det är faktiskt mer hastigheten än höjden som gör att grejer stannar i omloppsbana, skulle inte jorden ha atmosfär som ställer till det med luftmotstånd kunde satelliter lika gärna gå i trädtoppshöjd. Gravitationen på 400 km höjd är bara marginellt lägre än vid havsytan, det är hastigheten som är grejen den centrifugalkraften ballanserar gravitationen.

Rymdraketer svänger ganska snart efter start och antar en bana som blir mer och mer parallell med jordytan, såhär: http://lcas.otaski.org/images/3/30/R...trajectory.png

Om du däremot bygger en stege som är sådär 36 000 km hög (flera gånger jordens diameter) och ställer den på ekvatorn så kommer spetsen på stegen att ha så hög hastighet att du kan släppa taget och bli kvar i omloppsbana i "evighet". Då kan du passa på att serva diverse TV-satelliter för det är ända där ute de finns för att alltid hänga över samma punkt på jorden så folk ska slippa rikta om sina praboler hela tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Perfectscore
Men jag kan inte ta en raket och åka rakt ut i rymden? Varför måste man släppa en del av raketen för att kunna ta sig ut i rymden när man bara kan klättra ut i rymden?
I princip kan man ju det men det är inte ekonomiskt. Om en trestegsraket är jättestor i förhållande till nyttolasten så blir en enstegsraket gigantisk. Gigantisk>jättestor.

Det är ju så smart med flerstegsraketer att de blir lättare och lättare allt eftersom de släpper sin dödvikt i form av tomma bränsletankar.

Man skulle väl kunna kalla rymdfärjan för en 1,5-stegsraket. Själva färjans motorer är ju med och jobbar från startplattan hela vägen ut i rymden (och tillbaka) medan hjälpraketerna (SRB) bara är med från starten och de första minuterna.

NASA studerade konceptet VentureStar men det lades ner 2001 efter tekniska motgångar och skenande kostnad. Du kan läsa mer om för och nackdelar med enstegsraketer på https://en.wikipedia.org/wiki/Single-stage-to-orbit
__________________
Senast redigerad av skunkjobb 2015-05-04 kl. 00:03.
Citera
2015-05-04, 20:40
  #9
Medlem
Kate80s avatar
Rubrik ändrad.//Mod
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback