Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2015-05-25, 14:57
  #37
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littra
Tänkte bara tala om att vi bestämde oss för en mops som anländer på Lördag.
Fin stamtavla, inte framavlad och föräldrarna är friska.
Tack för alla svar som hjälpte oss att bestämma!

Grattis till erat val! Som jag skrev innan så är båda raserna trevliga, smarta och sällskapliga men som mopsägare (till en FRISK mops) så måste jag ju säga att det är något särskilt med just mopsarna. Deras psyke är stabilt och de är så otroligt trevliga både mot vuxna, barn och andra hundar och vill hela tiden vara med sin flock. Kom precis in från en entimmespromenad med apportpaus i solljus och det har inte varit en snorkling eller ett grymt under hela tiden.

Jag vidhåller fortfarande att de som påstår att mopsar är ovanligt sjuka inte vet vad de pratar om. Det är en myt som kommer från de dåliga hundägarna som övergöder sina mopsar och inte ger dem tillräckligt med motion. Alla hundar kan utveckla andningsproblem och sjukdomar då. Jag känner genom mitt engagemang i rasklubben ett flertal mopsägare (har träffat minst 50 mopsar senaste året) och har sett deras hundar i varierande åldrar interagera och springa omkring.

En enda gång har jag sett en mops som haft svårt med andningen och den träffade jag förra veckan. Hon ägdes av en pensionär med rullator, var för fet och fick uppenbarligen för lite motion då hon andades snorklande redan efter att ha sprungit en liten bit. Sådant förstör en hund och jag tror många mopsar går detta öde till mötes för att de är godmodiga och nöjer sig med lite motion och eftersom de ser söta ut om de blir lite tjockare. Det är inte rasen som har problem, det är ägarna som ger dem problem.

Som jag redan hänvisat till så är mopsen en frisk ras enligt SKK och de listar betydligt fler eventuella medfödda problem hos labradorer. De borde veta.
Citera
2015-05-25, 20:15
  #38
Medlem
Hippo

köper du labrador ifrån en seriös uppfödare så får du en frisk, trevlig och duktig hund

mopsar är trevliga roliga hundar, men själva formen är fel för en hund, det går itne att komma ifrån

kejsarsnitt på hundar?
Citera
2015-05-27, 21:40
  #39
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WladCorn
Hippo

köper du labrador ifrån en seriös uppfödare så får du en frisk, trevlig och duktig hund

mopsar är trevliga roliga hundar, men själva formen är fel för en hund, det går itne att komma ifrån

kejsarsnitt på hundar?

Jo då, som jag säger så vill jag inte tala ner labrador. Det är fantastiska hundar. Det går dock inte att komma ifrån att det är vanligare med rasbundna sjukdomar hos labradorer än hos mopsar.

Var på lydnadskurs med min förra veckan, instruktören sade då "Det finns två hundraser som alltid är glada och som alltid vill göra sin ägare till lags: Mops och labrador!". Jag ser själv ganska stora likheter i deras lynne och intelligens.

Jag tycker helt enkelt inte att formen är fel. Jag har som sagt träffat på en stackare som lät rejält då hon andades, men det är som sagt oklart om det är för att det är medfött eller för att hon var en fet liten rackare utan kondition. Kejsarsnitt är mig veterligen inte vanligt på mopsar, har kontakt med tre uppfödare och ingen av dem har gått igenom det med någon av sina hundar. Mopsar får faktiskt rätt stora kullar, i medel 4-5 valpar, trots sin kompakta och rätt lilla kroppsbyggnad.
Citera
2015-05-28, 16:02
  #40
Medlem
DarkuLinkus avatar
Själv föredrar jag lite större hundar. Alla labradorer jag träffat har varit väldigt snälla, beror väl på uppfostran också. Skaffar ni labrador så tänkt på att dom äter ALLT! Så låt inte mat stå framme.
Jag kan inte så mycket om mopsar utom att de kan få problem med andningen.
Citera
2018-12-16, 04:02
  #41
Medlem
Varning För Fuskmakare!!

VARNING!
Jag vill bara varna alla som tänker köpa Labrador, eller Mops, håll er undan från denna person!
Har aldrig varit med om maken till människa.
Hon fuskar med allt som går att fuska med, till och med fodret, hon påstår
när hon annonserar ut valpar att dom växer upp på kvalitetsfoder t.ex Royal
Canin, men i själva verket är det något billigt skräpfoder som hon köper
i storförpackning.
(FB) Tre labradorer stulna på hundutställning i Ronneby
VARNING!!
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback