Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-02, 15:22
  #1
Medlem
W.Irvings avatar
Försöker hjälpa en släkting med dennes huvudlösa Linuxdator, efter ett antal strömavbrott har den slutat svara.
Ansluter jag via SSH så...
Kod:
ssh: connect to host 192.168.1.253 port 22: Connection refused

Däremot kan jag pinga den utan problem.
Kod:
PING 192.168.1.253 (192.168.1.253): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.253: seq=0 ttl=64 time=0.615 ms
Datorn ska även köra Logitech Media Center, som dock inte verkar vara igång.

Funderar på vad som kan vara fel, den har ju i alla fall nätverksgränssnittet uppe, så den bootar bevisligen.
Enda jag kan komma och tänka på är att den kör fsck, men då borde väl inte eth vara uppe?
Citera
2015-05-02, 18:25
  #2
Medlem
Afros avatar
Har du redan testat en norsk reset finns det inte så mycket att göra förutom att koppla in en skärm och se vad den säger.. går ändå inte fixa på distans då du inte kommer in maskinen.
Citera
2015-05-02, 18:25
  #3
Medlem
foofles avatar
Du kör alltså SSH mot en lokal IP, antar att du i sådana fall har fysisk tillgång till den?
Citera
2015-05-02, 19:02
  #4
Medlem
Citat:
Du kör alltså SSH mot en lokal IP, antar att du i sådana fall har fysisk tillgång till den?

Håller med.


Kan också vara en liten tanke-vurpa/ip-förvirring:

Om det gick förr, så kanske de satt lämplig "port-forward" i ngn internet-router på Linux-burkens LAN.

Och efter ombootningar så har ip-adresserna blivit helt nya - både publik IP, men kanske även på LANet (eller "factory reset" på internet-routern).
Citera
2015-05-02, 19:44
  #5
Medlem
hashs avatar
Prova att telnetta till den, många 'Logitech enheter har stöd för telnet men inte ssh.
Citera
2015-05-02, 23:09
  #6
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afro
Har du redan testat en norsk reset finns det inte så mycket att göra förutom att koppla in en skärm och se vad den säger.. går ändå inte fixa på distans då du inte kommer in maskinen.

Norsk reset testad, flera gånger!

Citat:
Ursprungligen postat av foofle
Du kör alltså SSH mot en lokal IP, antar att du i sådana fall har fysisk tillgång till den?


Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Håller med.


Kan också vara en liten tanke-vurpa/ip-förvirring:

Om det gick förr, så kanske de satt lämplig "port-forward" i ngn internet-router på Linux-burkens LAN.

Och efter ombootningar så har ip-adresserna blivit helt nya - både publik IP, men kanske även på LANet (eller "factory reset" på internet-routern).

Jag är inloggad på en annan dator på samma nätverk. Port 22 över NAT. Och därifrån försöker jag komma in på den fallerande burken, försökte mot den direkt först (efter portöppning), och blev förvånad när den inte svarade, trots att routern kunde pinga den.
Routern berättar IP-adressen för mig (kopplat till datornamn, på så sätt vet jag att jag har rätt dator).

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Prova att telnetta till den, många 'Logitech enheter har stöd för telnet men inte ssh.

Den kör Ubuntu server installerat av mig själv, telnet är väl inte aktiverat som standard? Ska testa dock.
Citera
2015-05-03, 00:22
  #7
Medlem
W.Irvings avatar
Inget svar på telnet heller.
Det enda jag kan tänka mig är att ssh kanske vägrar anslutning om det inte finns något lösenord definierat för användaren? D.v.s. att rotfilsystemet blivit korrupt. Vilket är lite underligt då den kör på en USB-sticka som monteras ro.
Burken är 7 mil bort. Förmodligen något banalt fel..
Citera
2015-05-04, 22:39
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Inget svar på telnet heller.
Det enda jag kan tänka mig är att ssh kanske vägrar anslutning om det inte finns något lösenord definierat för användaren? D.v.s. att rotfilsystemet blivit korrupt. Vilket är lite underligt då den kör på en USB-sticka som monteras ro.
Burken är 7 mil bort. Förmodligen något banalt fel..
Om du verkligen försöker ansluta via en annan dator på det lokala nätverket ser jag det som mest troligt att ssh-tjänsten inte längre snurrar på servern och något fel hindrar den från att starta. Du blir nog illa tvungen att ta dig fysiskt ut till platsen och kolla vad som är fel.
Citera
2015-05-04, 23:12
  #9
Medlem
NoWarez2s avatar
Som Linuxtekniker så skulle jag koppla upp mig med skärm och tangentbord (Om det nu är möjligt). Därefter skulle jag kolla om SSHD är igång och fungerar som det ska.

Det är lite olika beroende på vilken dist som körs.

För Ubuntu eller Debian based bör det vara:
Kod:
service ssh status

För CentOS eller Redhat based:
Kod:
service sshd status

Prova gärna dessa och skicka vilken output du får.

Om det står något i stil med
Kod:
ssh start/running, process 793
så skulle jag kolla närmare ifall det är någon brandvägg som gått igång.

Du bör kunna kolla detta med kommandot: iptables -L -n -v

Du kan även köra netstat -atnp och då bör du få liknande output:

Kod:
tcp        0      0 0.0.0.0:22              0.0.0.0:*               LISTEN      793/sshd
Citera
2015-05-05, 08:11
  #10
Medlem
GreenManalishis avatar
Är det en riktig server så den har ILO/Drac/IMM/ILOM borde du kunna ansluta den vägen och köra testen NoWarez2 föreslog på console.

Om det är en ombyggd hemmadator så finns inte det. Då måste du dit på plats
Citera
2015-05-05, 12:39
  #11
Medlem
isnisns avatar
Förmodligen har sshd'n lagt av. Att den svarar på ping är helt enkelt beroende på dina ICMP-anrop och har inget att göra med vilken services som körs.

Har du tillgång till annan burk med nmap så kan du köra:

nmap -v -A <ip>

Svar i stil med:
[...]
Discovered open port 22/tcp on 127.0.0.1
[...]

Kan du komma åt den med tangentbord/skärm som annan föreslog så kör:
ps aux |grep sshd

vilket bör ge dig något i stil med(om sshd är igång)
root 2501 0.0 0.0 49936 380 ? Ss 2014 3:25 /usr/sbin/sshd

Där ´2501´ i mitt fall är pid-id.

Fungerar inget av ovanstående så får du kontakta supporten där burken finns, eller om det är en hemmasnickrad lösning - åk dit där burken står, koppla upp dig fysiskt med t-bord/skärm och dra igång sshd'n igen. Kolla sysloggen för att se vad som skett.
Citera
2015-05-05, 18:47
  #12
Medlem
W.Irvings avatar
Tack för svar alla!
Finns tyvärr ingen utväg - ingen av tjänsterna som kör på den svarar. Blir ett besök..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback