Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-05-02, 13:58
  #1
Avstängd
KaptenRovskaggs avatar
Jo jag frågar här eftersom jag är dålig på att räkna.. fast jag ser siffrorna så har jag svårt att räkna ut det själv vad det är jag räknar...

1993/94 blev nåt nedslag på Jupiter och på wiki kan man läsa följande:
Citat:
was estimated to have released an energy equivalent to 6,000,000 megatons of TNT (600 times the world's nuclear arsenal).


Och stenen som utrota dinosaurierna kan man läsa detta på wiki:
Citat:
delivered an estimated energy equivalent of 100 teratons of TNT (4.2×1023 J).[21] By contrast, the most powerful man-made explosive device ever detonated, the Tsar Bomba, had a yield of only 50 megatons of TNT (2.1×1017 J),[22] making the Chicxulub impact 2 million times more powerful.


Så vilken av de två explosionerna gav mest energi(sprängkraft) ?
Citera
2015-05-02, 14:29
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRovskagg
Jo jag frågar här eftersom jag är dålig på att räkna.. fast jag ser siffrorna så har jag svårt att räkna ut det själv vad det är jag räknar...

1993/94 blev nåt nedslag på Jupiter och på wiki kan man läsa följande:



Och stenen som utrota dinosaurierna kan man läsa detta på wiki:



Så vilken av de två explosionerna gav mest energi(sprängkraft) ?
tera=10¹²
mega=10⁶
Citera
2015-05-02, 14:44
  #3
Medlem
Lekes avatar
6 000 000 megaton = 6000 gigaton = 6 terraton
Citera
2015-05-02, 14:47
  #4
Medlem
Den som slog ner på Jupiter var alltså en liten plutt på 6 teraton till skillnad från den på 100 teraton som utrotade dinosaurierna.
Citera
2015-05-02, 16:06
  #5
Medlem
Polarlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaCrap
Den som slog ner på Jupiter var alltså en liten plutt på 6 teraton till skillnad från den på 100 teraton som utrotade dinosaurierna.

Fast då ska vi komma ihåg att det bara var effekten av ett enda fragment av kometen som träffade Jupiter. Ser man rent katastrofmässigt så hade det nog varit värre att träffas av den splittrade kometen än den som utrotade dinosaurierna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback