Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-02, 10:38
  #13
Medlem
sickboy-teds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du är helt fel på det. Den halverar farten. Allt annat är bara skitsnack.

Endast accesspunkt med kabel fungerar med full hastighet. För att få roaming krävs ett system med controller och det enda som har det och inte kostar som en liten bil är Ubiquiti. Alla andra kommer att tappa anslutningen medan den byter eller hänga sig kvar på en ganska taskig signal.

http://www.tradlost.se/shop/search.p...r=on&by_sku=on

Halverar farten? Vad snackar du om?
Citera
2015-05-02, 12:46
  #14
Medlem
Afros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickboy-ted
Halverar farten? Vad snackar du om?
En billig repeater som bara har ett band att jobba med kommer att halvera den teoretiska bandbredden, då den måste växla mellan att ta emot från klienten och sedan skicka det till routern.

Det finns bättre repeaters som använder olika band, en för trafiken mellan repeater <-> router och en mellan repeater <-> klienter, tex Netgear AC1200 som använder vad negear kallar "FastLane™ Technology"

http://kb.netgear.com/app/answers/de...onfigure-it%3F
Citera
2015-05-02, 12:51
  #15
Medlem
min erfarenhet av repeters är att de inte fungerar speciellt bra, en AP är värt att satsa på!
Citera
2015-05-02, 15:00
  #16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Jag har inte tillräckliga kunskaper för det du föreslår då du tappade mig vid DHCP-server..
Om det nu går att köra router-switch-accesspunkt så kör jag på det då verkar minst komplicerat.

CommonKnowledge hade en bra fråga jag inte tänkt på: Hur beter sig mobilen när jag rör mig mellan våningarna? Byter den till starkaste källan?

DHCP är funktionen som delar ut lokala adresser till dina datorer. Om man nu vill använda en vanlig trådlös router som accesspunkt så ansluter man ju en LAN-port till en LAN-port på routern man har mot internet. Dina datorer ska då få sina lokala adresser från routern inte från accesspunkten. Därför loggar man först in på routern som ska bli accesspunkt och stänger av DHCP.

I en router finns redan en inbyggd 4-portars switch och wifi så varför ha separata enheter som gör samma sak?
Citera
2015-05-02, 22:16
  #17
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
I en router finns redan en inbyggd 4-portars switch och wifi så varför ha separata enheter som gör samma sak?
Därför att jag inte har lust att dra 3 nätverkskablar mellan våningarna till 2 olika rum. Såhär tänkte jag istället dra 1 mellan routern och switchen för att sedan koppla in enheterna som jag vill ska ha fast nät till switchen som kommer ligga på övervåningen.
Förhoppningsvis påverkar det inte en 100-lina nämnvärt mycket!
Citera
2015-05-02, 22:32
  #18
Medlem
Om du har två våningar har du säkert en trapp det kanske går att skaffa en accesspunkt som sitter i trappen och stänga av wifi på routern så endast accesspunkten skickar tar emot signal, prisvärt är en relativ fråga för ju billigare du köper desto färre funktioner och antagligen sämre räckvidd samt hastighet.

Men enklast är helt klart sätta en wifipunkt i trappan som kan sända till både över och under våningen då slipper du oroa dig för roaming om du har två wifipunkter.
Citera
2015-05-04, 16:57
  #19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Därför att jag inte har lust att dra 3 nätverkskablar mellan våningarna till 2 olika rum. Såhär tänkte jag istället dra 1 mellan routern och switchen för att sedan koppla in enheterna som jag vill ska ha fast nät till switchen som kommer ligga på övervåningen.
Förhoppningsvis påverkar det inte en 100-lina nämnvärt mycket!

En kabel till övervåningen från routern på undervåningen där du har en omkonfigurerad router (AP). Sen en kabel till andra rummet på övervången från den APen.

En port på AP tar kabeln från undervåningen. En annan port tar kabeln till andra rummet där uppe. I rum 1 får du då två lediga uttag + trådlös wifi. I andra rummet kan du ha en switch eller ytterligare en AP gjord på samma sätt.
Routrar är ofta billigare än rena APeer då de tillverkas i större serier och du kan använda gammal skrot som switch då den inbyggda switchen bara är just en switch.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2015-05-04 kl. 17:10.
Citera
2015-05-04, 18:27
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Fungerar denna setup eller är det något jag missar: Router -> Switch -> Accesspunkt/repeater?

Då kan jag välja mellan wifi och kabel beroende på enhet med endast en nätverkskabel dragen upp till övervåningen.

Det blir bra, men köp bara en repeater om den går att ställa in som Accesspunkt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback