Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-05-01, 17:32
  #1
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Hej!

Kommer snart att flytta till en tvåvånings-lägenhet och är orolig över hur Wifi kommer bete sig en våning upp. Är totalt oinsatt och behöver veta vad jag behöver för att stilla denna oro och surfa utan problem.

Jag kommer ha router på nedervåningen men vill då dra en kabel från den upp till övervåningen där jag kopplar in i något som i sin tur delar Wifi på övervåningen medan routern gör det på nedervåningen.

Är detta möjligt? Vad är det jag behöver? Vad heter denna maskin?

Accesspunkt, repeater, switch? Tar gärna även emot bra och prisvärda produkter ni har erfarenhet av!

Tacksam för alla nyttiga svar!
Citera
2015-05-01, 17:36
  #2
Medlem
PyramidTes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Hej!
Jag kommer ha router på nedervåningen men vill då dra en kabel från den upp till övervåningen där jag kopplar in i något som i sin tur delar Wifi på övervåningen medan routern gör det på nedervåningen.
Du vill inte dra en kabel direkt till din Dator/TV/Server då?
Det du söker efter är en wifi förstärkare
Citera
2015-05-01, 17:36
  #3
Medlem
sickboy-teds avatar
Du behöver en router extender. Har och använder en själv och det fungerar suveränt.
Citera
2015-05-01, 17:44
  #4
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Tack för snabba svar!

Citat:
Ursprungligen postat av PyramidTe
Du vill inte dra en kabel direkt till din Dator/TV/Server då?
Det du söker efter är en wifi förstärkare
Tips på en bra produkt? Det är bl.a två datorer och två spelkonsoler som ska ha internet på övervåningen. Skulle gärna se att minst 2 har fast förbindelse.

Citat:
Ursprungligen postat av sickboy-ted
Du behöver en router extender. Har och använder en själv och det fungerar suveränt.
Har du länk till den du själv äger? Har den både wifi och möjlighet till fast förbindelse?
Citera
2015-05-01, 17:48
  #5
Medlem
GeneralPoops avatar
Borde det inte gå med en vanlig 200-kronors switch på övervåningen?
Hade en vanlig switch jag kopplade två datorer som gick från routern medans jag hade TV och en annan dator inkopplad i routern och hade inga som helst problem med internet på någon utav enheterna.
Citera
2015-05-01, 17:52
  #6
Medlem
sickboy-teds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Tack för snabba svar!


Tips på en bra produkt? Det är bl.a två datorer och två spelkonsoler som ska ha internet på övervåningen. Skulle gärna se att minst 2 har fast förbindelse.


Har du länk till den du själv äger? Har den både wifi och möjlighet till fast förbindelse?

Det är denna jag äger: http://www.kjell.com/sortiment/dator...-brygga-p68815
Citera
2015-05-01, 17:58
  #7
Medlem
CommonKnowledges avatar
Repeater!
Citera
2015-05-01, 18:38
  #8
Medlem
CommonKnowledges avatar
När jag rör mig med tillexempel mobilen mellan våningarna.. Anpassar sig Wifi i mobilen till den källan som är närmast eller håller den sig kvar vid den den var uppkopplad mot från början?
Citera
2015-05-01, 19:09
  #9
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sickboy-ted
Du behöver en router extender. Har och använder en själv och det fungerar suveränt.

Du är helt fel på det. Den halverar farten. Allt annat är bara skitsnack.

Endast accesspunkt med kabel fungerar med full hastighet. För att få roaming krävs ett system med controller och det enda som har det och inte kostar som en liten bil är Ubiquiti. Alla andra kommer att tappa anslutningen medan den byter eller hänga sig kvar på en ganska taskig signal.

http://www.tradlost.se/shop/search.p...r=on&by_sku=on
Citera
2015-05-01, 21:51
  #10
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Fungerar denna setup eller är det något jag missar: Router -> Switch -> Accesspunkt/repeater?

Då kan jag välja mellan wifi och kabel beroende på enhet med endast en nätverkskabel dragen upp till övervåningen.
Citera
2015-05-01, 22:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylvesterLundgren
Fungerar denna setup eller är det något jag missar: Router -> Switch -> Accesspunkt/repeater?

Då kan jag välja mellan wifi och kabel beroende på enhet med endast en nätverkskabel dragen upp till övervåningen.

Det går också att använda en trådlös router på övervåningen istället för switch+accesspunkt om man konfigurerar routern rätt. Man behöver i sådant fall stänga av DHCP-server (som delar ut ipadresser) på den routern och ställa in en LAN-ipadress som inte krockar med huvudroutern och sedan enbart använda LAN-portarna och inte WAN-porten.

Konfigurera sedan olika SSID för de två wifinäten så blir det enkelt att byta mellan dem manuellt.
Citera
2015-05-01, 22:30
  #12
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det går också att använda en trådlös router på övervåningen istället för switch+accesspunkt om man konfigurerar routern rätt. Man behöver i sådant fall stänga av DHCP-server (som delar ut ipadresser) på den routern och ställa in en LAN-ipadress som inte krockar med huvudroutern och sedan enbart använda LAN-portarna och inte WAN-porten.

Konfigurera sedan olika SSID för de två wifinäten så blir det enkelt att byta mellan dem manuellt.
Jag har inte tillräckliga kunskaper för det du föreslår då du tappade mig vid DHCP-server..
Om det nu går att köra router-switch-accesspunkt så kör jag på det då verkar minst komplicerat.

CommonKnowledge hade en bra fråga jag inte tänkt på: Hur beter sig mobilen när jag rör mig mellan våningarna? Byter den till starkaste källan?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback