Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-30, 18:10
  #1
Avstängd
swekredits avatar
Kommer ihåg när jag första gången hörde talas om Hövding hjälmen under en gästföreläsning på Malmö högskola, och då trodde jag att deras idé aldrig kommer att funka i den verkliga världen..
Men nu några år senare ska de börsnoteras och jag planerar att utnyttja situationen till min fördel.

Tanken är att utnyttja den förmodade höga trading volymen som sker vid börsnoteringar och förhoppningsvis på vägen tjäna lite snabba pengar.

Ifall någon här tänker vara med och spela aktien, så vore det spännande att höra eran strategi.
Citera
2015-04-30, 18:55
  #2
Avstängd
Krigets avatar
Lite finansiell data vore på sin plats innan diskussionen kan fortsätta.
Citera
2015-04-30, 19:31
  #3
Medlem
Det låter ju lite galet att betala 4000 kr för en "hjälm" som blir obrukbar så fort bagen löser ut. Jag skulle heller aldrig lita på en produkt jag inte testat själv. Särskilt inte då det gäller livet.
Citera
2015-04-30, 19:37
  #4
Avstängd
Krigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktien
Det låter ju lite galet att betala 4000 kr för en "hjälm" som blir obrukbar så fort bagen löser ut. Jag skulle heller aldrig lita på en produkt jag inte testat själv. Särskilt inte då det gäller livet.

Som man måste ladda hela tiden. Men vem vet, de kanske säljer i drivor.
Citera
2015-04-30, 19:56
  #5
Medlem
slemmigsnigels avatar
Det är kanske en bra (affärs)idé men finns det bekräftade testdata på att den fungerar vid olika typer av olyckor? Slår man inte ofta i marken framåt eller åt sidan i en cykelolycka? Hur kan en airbag i nacken fungera då?
Citera
2015-04-30, 19:59
  #6
Avstängd
Krigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Det är kanske en bra (affärs)idé men finns det bekräftade testdata på att den fungerar vid olika typer av olyckor? Slår man inte ofta i marken framåt eller åt sidan i en cykelolycka? Hur kan en airbag i nacken fungera då?
Citat:
Så kan Hövding skilja på normal cykling och olyckor:

Tusentals cykelolyckor har iscensatts med både stuntutövare och krockdockor för att samla in cyklisters rörelsemönster vid en olycka. Parallellt med detta har lika stor mängd rörelser vid normal cykling samlats in med hjälp av testcyklister som använt Hövding i sin vardag.

Med normal cykling menas, utöver själva cyklingen, alla typer av situationer och rörelser som normalt sker i samband med cykling, t.ex. att gå i trappor, plocka upp nycklar från marken mm.

Vid den högst sällsynta olyckssituation där ingen mätbar rörelse uppstår i cyklisten, t.ex. om ett föremål faller uppifrån rakt ner på cyklistens huvud, så kommer Hövding ej att reagera.

http://www.hovding.se/sa_funkar_hovding
Citera
2015-04-30, 20:38
  #7
Medlem
Säljer man något över huvud taget? Att en grej är bra betyder inte att det är en bra affärsidé!
Citera
2015-04-30, 20:41
  #8
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Säljer man något över huvud taget? Att en grej är bra betyder inte att det är en bra affärsidé!

Vet ej, men titta på ASSA, Securitas eller andra som arbetar med "säkerhet". Folk älskar allt som får de att känna sig "trygga" och de är beredda att betala rejält för det.
Citera
2015-04-30, 20:54
  #9
Avstängd
Krigets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Vet ej, men titta på ASSA, Securitas eller andra som arbetar med "säkerhet". Folk älskar allt som får de att känna sig "trygga" och de är beredda att betala rejält för det.

"Vill du att ditt barn ska dö? Nä just det, så köp våran grej. Några tusenlappar är ingenting för att skydda något ovärderligt."
Citera
2015-04-30, 21:03
  #10
Medlem
Alldeles för dyr, kommer aldrig slå bland vanligt folk.
Citera
2015-04-30, 21:03
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemmigsnigel
Vet ej, men titta på ASSA, Securitas eller andra som arbetar med "säkerhet". Folk älskar allt som får de att känna sig "trygga" och de är beredda att betala rejält för det.
Man kan ju även köpa en hjälm för någon hundring. Den skyddar dessutom för mer än en smäll. Man kan ju bli påkörd av en bil och slå huvudet i vindrutan och sedan i backen. Tror inte att Hövdingen skyddar för smäll två!
__________________
Senast redigerad av KamratBlue 2015-04-30 kl. 21:15.
Citera
2015-04-30, 21:59
  #12
Medlem
Per.Rorbergs avatar
Finns säkert en marknad globalt då jag har uppfattningen att många "cykelmänniskor" är någorlunda prylberoende. Släpp ett palestinasjal-skal och det blir en succé på Södermalm åtminstone.

Produkten verkar ha en del problem dock. De verkar ha blivit underkända i något test (som vanliga hjälmar klarar utan problem) och gick då till attack mot testmetoden.
Tror varken på produkten eller bolaget i kort sikt. I lång sikt så kan det säkert bli en stor succé.

Lyckas de sänka tillverkningskostnaden och priset något ohyggligt så kan den den säkert bli aktuell och populär som hjälmalternativ i mc-täta östasiatiska länder
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback