Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-30, 14:25
  #1
Medlem
Hej alla!

Jag går och funderar på att skaffa mig en nas som jag kan ha som backup för alla mina bilder och videos. Tanken är en synology DS215J med 2 speglade hårddiskar.
För närvarada har jag bilder och videos i en salig röra på usb hårddiskar och dvd skivor.
Jag vill nu organisera detta på ett enkelt sätt. Jag har lite önskemål på vad programmet ska klara av
* Sortera bilderna och lägga de automatiskt i mappar. Varje mapp ska innehålla bilder från separata månader, ex 2014 jan, 2014 feb osv.
Jag vill ha möjlighet att söka på bilder och lägga till taggar på bilderna, typ på vad de innehåller.
Jag vill ha ansiktsigenkänning så att jag kan söka på specifika personer och få upp alla bilder på denna personen.

Jag vill kunna streama Hd-film från Nasen trådlöst till andra enheter, är det möjligt med denna nas?

Tack!
Citera
2015-04-30, 19:43
  #2
Moderator
Protons avatar
Programvara - Windows --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2015-05-16, 00:53
  #3
Medlem
x0ms avatar
Min första tanke är, hur ska programet veta när, var och varför bilden tog? Och sen lägga det i den mapp som den skapat för ändamålet?

Bilder kan heta allt från DCM_1337 till 2015-10-11_1. Svårt för ett program att läsa av all den infon.
Vet förvisso inte om du redan har det relativt organiserat.

face recog-mjukvaran tror jag är svår, då alla ser olika ut vid olika tillfällen.

Streama är inga problem trådlöst. Raspberry Pi är som gjord för detta. (din nas kan nog stå trådlöst med dongle)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback