2015-04-30, 08:42
Medlem
Gaphalss avatar
Jag har fonder i europa, globalt, Usa, Asien, Sverige mfl. Senaste 3 dagarna så har alla gått ner 2-5% Varför? Vad är det som gör att dom sjunker på alla olika marknader? Inbillade mig att om man spred risken över olika delar av världen så borde det vara stabilare. Men tydligen är det inte så.
Är det svenska kronan som gått ner i värde så det är därför? Hur skyddar jag mig mot det på bästa sätt?
2015-04-30, 09:23
Medlem
Det finns trådar för detta. Om du tar 5 sekunder och söker.

Men det beror på dollarns läge, ISIS, alla jävla konflikter i mellanöstern, oljans allt mindre värde. Även om du har en väl fördelad portfölj kan börsen ibland gå ner överlag. 2-5% nergång är ingenting, det vänder snart. Men sluta handla i fonder om du inte har stake.

"OMXS30 5-åriga standardavvikelse är ca 13% och årlig ca det dubbla, eller ca 27% de senaste 25 åren." - Celeno. Din nedgång motsvarar inte ens 1/4 av den årliga avvikelsen. Sluta gnäll.

Men oerfarna människor får ofta panik när man tappar några tusenlappar, då skapas trådar som den här:
(FB) Vad händer med börsen!?
2015-04-30, 09:41
Medlem
Glisseurs avatar
Just Sverige har styrräntan en påverkande faktor. RB annonserade igår att de inte kommer sänka den ytterligare vilket resulterade i en rätt fet dipp. Många tror att det är nära bristningsgränsen för OMX, men så länge räntan är negativ finns det nog ingen risk för det.
2015-04-30, 12:41
Medlem
Bbobis avatar
Gamla vanliga. Att det går upp i raketfart under ett år är okej men neråt några dagar så skiter folk nästan på sig i panik.

Köpte du fonder med en vecks tidshorisont?

Annars är det väl bara att kolla det underliggande du köper i.

Ja, du sprider riskerna. Men det betyder inte att det alltid kommer vara något som går upp.
2015-04-30, 13:03
Medlem
Celenos avatar
Det beror på att 51% av alla investerare är nervösa istället för bara 49%.
2015-04-30, 14:02
Medlem
alienfins avatar
Fyfan denna tråd var rolig...hur är det möjligt att fonderna går ner i värde..
Det har mina med men haft mer lycka med aktier och lyckades sälja bio,ryssland i tid så jag är bara -2.25 på en vecka..
2015-05-01, 20:20
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaphals
Jag har fonder i europa, globalt, Usa, Asien, Sverige mfl. Senaste 3 dagarna så har alla gått ner 2-5% Varför? Vad är det som gör att dom sjunker på alla olika marknader? Inbillade mig att om man spred risken över olika delar av världen så borde det vara stabilare. Men tydligen är det inte så.
Är det svenska kronan som gått ner i värde så det är därför? Hur skyddar jag mig mot det på bästa sätt?
Du tänker fel angående valutan. Ökande svensk valuta ger att globalfonder 'går ner'. Sjunkande SEK ger att de 'går up'.
2015-05-01, 22:52
Medlem
Bunnys avatar
Fonder kan givetvis gå upp och ner av en massa olika orsaker. Kikar man en vecka bakåt för att ge några exempel vad det bland annat beror på nu , så ser man att vi har haft optionslånen, arbetslöshetsstatistik, konjunkturstatistik, inköpschefsindex m.m. från USA, Tyskland m.fl. och att det är rapportperiod. För att nämna några av de ständigt återkommande orsakerna.
2015-05-02, 00:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Bästa skyddet? Var långsiktig och undvik dyra fonder. Aktier är bättre eller gratis indexfonder etc.

Sitt inte och titta för mycket på börsen! Det är varken hälsosamt eller säger något om hur företagen i botten verkligen går.
2015-05-04, 22:48
Medlem
Crossmacks avatar
(FB) Vad händer med börsen!?

Låst //moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här