Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-29, 22:24
  #1
Medlem
Hej!

Hade tänkt att köpa en Imac 27" inom snar framtid och står inför ett val gällande vilken modell, skulle uppskatta lite tankar och rådgivning kring detta. de jag står mellan är följande:

Vanliga Imac 27"

3,5 GHz fyrkärnig Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
16 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 8 GB
1 TB Fusion Drive
NVIDIA GeForce GTX 780M 4 GB GDDR5

Uppgraderad processor samt hdd.
25.935:-

Eller

Imac 27" retina 5K

3,5 GHz fyrkärnig Intel Core i5, Turbo Boost upp till 3,9 GHz
8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM – 2 x 4 GB
1 TB Fusion Drive
AMD Radeon R9 M290X 2 GB GDDR5

standard retina 5k
24.995:-


Att tänka på är att jag inte bryr mig speciellt om 5k upplösningen och rent spontant så verkar det som att jag får en bättre maskin om jag köper den gamla?
Citera
2015-05-16, 15:02
  #2
Medlem
Warsawpacts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NeuroticVirtue
Hej!
Att tänka på är att jag inte bryr mig speciellt om 5k upplösningen och rent spontant så verkar det som att jag får en bättre maskin om jag köper den gamla?

Korrekt att avstå ifrån 5K enligt min mening.
5K ser jag mer som en gimmick än konkret användbart i vardagen. Upplösningen är långt ifrån "allmänt använd" då den är såpass ny, men kanske kommer öka i popularitet allt efter årens gång (5+ år)

Den gamla datorn ger mer för pengarna. Mer minne och kraftigare grafikkort.

Lycka till
Citera
2015-05-16, 15:37
  #3
Medlem
KRLVKs avatar
För att bidra med ett annat perspektiv så håller jag nog inte med föregående talare. Har själv en iMac i7 non-Retina och en MBP-Retina, och måste säga att det tar emot att använda non-Retina. Även om skillnaden inte är riktigt lika stor, påminner det om att gå över från gamla CRT-skärmar till LCD första gången.

5K och Retina gör din dator mer framtidssäker och kommer antagligen göra att andrahandsvärdet på datorn kommer vara högre om du vill sälja datorn om några år. Kom ihåg att elektronik faller snabbt i värde och det kommer vara en tydlig vattendelare för datorns värde om 4-5 år om den är Retina eller inte.

Med det sagt så tycker jag ändå att det är absolut värt att ha 16 Gb RAM på datorn om du har möjlighet till det. Det är mer framtidssäkert än 8 Gb och trots att många säger att 16 Gb RAM är "för mycket" märker jag att vanliga webbläsare som Chrome som kör mycket multi-sandboxing kan lätt sluka upp uppåt 16 Gb utan problem när man kör video, musik mm genom webbläsaren.

När det kommer till processorkraft så är i7 att föredra över i5, men du kan klara dig på i5 helt OK. Då säger jag lägg hellre pengarna på RAM. Men vill du ha det lilla extra för att snabba upp programvara så är i7 bra. Men det gör antagligen mer för prestandan att man har en Fusion Drive eller SSD över vanlig hårddisk, snarare än att man har en kraftigare processor. Med sämre processor så kanske det tar lite längre tid att konvertera videofiler och liknande, men för det mesta så är det ändå RAM och laddtid på hårddisken som kommer vara den största flaskhalsen i vanligt datoranvändande. Man har lätt tid att vänta någon minut extra vid processorkrävande arbete vilket ändå är rätt sällsynt, men det är desto jobbigare när hela datorn segar ner pga att RAM:et inte orkar driva alla programmen samtidigt, vilket kan leda till programcrasher och reboots osv.

När det kommer till grafikkortet så blir det lite svårare. iMac är egentligen inte en speldator och oavsett hur mycket pengar du slänger på grafikkortet så kommer det ha en begränsad livslängd som kanske räcker 1-2 år (om ens det) snarare än 3-5 år. Till min iMac köpte jag det dyraste grafikkortet som fanns vid den tiden, och det var redan då utdaterat jämfört med stationära PC. Om du använder grafikkortet för spelutveckling, 3D osv så är det väl en no-brainer att ha det bästa möjliga eftersom det då blir en hygienfaktor, men annars tycker jag du ska satsa på det billigast möjligast. Det är klart att du kommer att klara av en del spel på Mac lite bättre om du väljer ett dyrare alternativ, men det är osäkert om det egentligen förbättrar din spelsituation avsevärt.

Slutligen så tycker jag iofs att om du är OK med non-Retina och det passar dina behov bättre med en snabbare dator framför en mer lättläst och skarp skärm så bör du ju köra på det. Det beror helt på vad du vill göra med datorn.
__________________
Senast redigerad av KRLVK 2015-05-16 kl. 15:45.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback